''Arkadaş Z. Özger İlk Kitap Şiir
Ödülü'' Cenk Gündoğdu'ya verildi.
Mayıs Yayınları'nca 18. verilen
Arkadaş Z. Özger Şiir Ödülü yapılan törenle sahiplerine ulaştı. 2012 yılı
içinde yayımlanan ilk şiir kitapları arasından jüriye kitap gönderilmeden sorgu
yöntemiyle tespit edilen "İlk Kitap Özel Ödülü"nün, "Issız"
ile Cenk Gündoğdu ve yayıncısı Kırmızı Kedi Yayınları adına İlknur Özdemir'e
verildi.
*
Cenk Gündoğdu (1976, Ankara,
Şair, oyun yazarı, editör.
1976 yılında Ankara’da
doğdu. İşletme ve Güzel
Sanatlar Fakültelerinde okudu.
KOÜ -Güzel Sanatlar Fakültesi Sahne
Sanatları Bölümü Dramatik Yazarlık ve Dramaturji Ana Sanat Dalı'ndan mezun.
Şiir, düzyazı ve söyleşileri çeşitli dergi ve kitaplarda yayımlandı. 2001
yılında Üç Nokta edebiyat
dergisini kurmuştur, halen editörlüğünü sürdürmektedir. 2004'ten itibaren Şeref Birsel ile birlikte Şiir Defteri
adlı 'Şiir Yıllığı'nı hazırlamaktadır. Çeşitli üniversite ve dengi kurumlarda
tiyatro bölümünde öğretim görevlisi. “vikipedi”
*
Doğan Hızlan, Hilmi Yavuz,
Güven Turan, Talat S. Halman, Ali Cengizkan, Eray Canberk ve Ülkü Tamer’den
oluşan seçici kurul ödül gerekçesini şöyle açıklıyor:
“Güncelliğini yitirmeyen
ve yaşadığımız çağda derin izler bırakan evrensel bir gerçekliğin: Savaşın,
alışıldık savaş şiiri kalıplarının dışında kalarak, şaşırtıcı inceliklerle
nasıl yazılabileceğini gösterdiği, toplumcu şiir sayfalarına ustalıkla kattığı
dizelerde, insana dair büyük bir ıstırabı dramatik ve neredeyse görsel bir
kurguyla verirken zulmü, kıyımı ve acıları, yoğun duygularıyla şiir diline
geçirmekteki başarısı için…”
*
Ödülü Haydar Ergülen'den alan
Cenk Gündoğdu ödüllere karşı olduğunu vurguladığı konuşmasında ''Ödüllere karşı
olduğumu defalarca yazdım. Ödüllerin dayattığı biçim, getirdiği 'ilişki' sebep
ve sonuçlarıyla şiire zarar verdiğini, şairi gölgesinde boğduğunu düşünüyorum.
Ödül verilen şairle alan arasında bir bağ kurulamadığını, aynı ödülü alanlar
arasında da bir ilişkinin mümkünsüzlüğünü pek çok kez gördük. Ayrıca şiirde
yarışmanın, totolojinin doğruluğuna inanmıyorum. Sanat yarıştırılamaz bunun
farkındayım. Ve kim ne derse desin hiçbir ödülün öznel ilişkilerden ayrı
düşünülemeyeceğini de iyi biliyorum. Bu sebeple ve endüstriyel sebepler, şiiri
pazar ürünü olarak sunma hallerinden dolayı ödül kurumuna, ilişkilerine karşı
olduğumu defalarca yineledim. Ödülsüz olmak ödüllü olmaktan daha değerli olduğu
yerde başvurulmadan, katılma halinde olmadan, kıymet verdikleri için teşekkür
ederim ancak bu ödül gerekçesi itibarıyla da bakıldığında benim değil
yayınevinindir. 40 yıl önce devlet tarafından zay edilen devrimci bir şair
adına iyi niyetli bu girişimi; kapı çalıp, kitap/dosya bırakılmadığı, hiçbir
maddi bağlamı olmadığı ve Arkadaş'ın uzattığı bir el gibi düşündüğüm için onun
elini sıkarak belirttiğim şerhlerle teşekkürle karşılıyorum. Bu sebeple
söylediğim bağlamda bir ödül gibi de görmüyorum. Alnını dağ ateşiyle ısıtan
Arkadaş'ın isyanı için buradayım. Çünkü bordo bir renktir ve bunu onun için
seviyorum.'' dedi.
Haydar Ergülen ilk kitap ödülünü
verirken Cenk Gündoğdu için ''Dergiciliği, şiir yıllığı çalışması, hazırladığı
kitapları, dahası şiirleri ile şimdiden iyi şeyler yapacağının ve
kalıcılığının işaretini veren iyi bir şair. Savaş olgusuna antimilitarist
bakışla şiirimizde yeni bir boyut kazandırmıştır Issız ile. Kutlarım, ilk ödülü
için kendisini.'' yorumunda bulundu.
“Cumhuriyet”
***
AŞKIN MEVSİMİ
I.sonbahar
gökkuşağının altından geçti
çocuklar
adam şapkasında saklanan
sonbaharına uzandı
parmağını bıraktı bayan ö.
Boynumdan öptü
Beyaz bir tay geçti beni
Yaprağın hışırtısı aşkın dili
olsun dedi
Sonra döküldüm cümle boşluğuna
II.kış
babam
dar kapılarda rakı suyunda
bir şiire oturuyorum
sevgilim aşkı soyuyor
ben yüzünü siliyorum
cümle düşüyor
filiz,
bütün kış yalan söyledi
yüzünde üşüyen kentler
alkolsüz denizciler, ay ışığı
tanıdığım hür denizler vardı
birini unuttum
üç adı daha vardı
bulut mevsimleri sayıyor uzakta
aşk çıkmıyor kış
III.ilkbahar
beni oyalayan gün
uykulara ağlayan bahçe
adımlarımı biriktirdim size
yalan söyleyemezsiniz
oturup bekleyin
suya girer gibi giriyoruz aşka
kimse görmesin dilim beninde
benin bir dünya göğsünde
annenden
alev,
seni unutulan yüzünü
ben çaldım
kuşların göğsüne baktığı yerde
IV.
gölgesi uzun çocuklar vardı
kısa çoraplı kadınlar
güneş portakal ağacında asılı
yaz suda oğlunu yıkıyor
çorabını çıkar, sudyenini as
biz aşka gidiyoruz bu yağmurda
ayça
ayağını uzat, nisan geçti
orman serin, mevsim yaz!
Cenk Gündoğdu
****
CENK HİKAYELERİ III
savaşa kaç sözcükle gidilir
karanlığın tanrısına
su içmenin çocukluğuna
yokluk ateşine
karanlığın tanrısına
su içmenin çocukluğuna
yokluk ateşine
‘hazır ol’ deme, annem üşür
matarada ağız kokusu
cephede toprağı incitmek
bitmeyen şiirle öl
mek gibi düşün
mek
resim yapan tanrıyı
içinin boyasını döken arkadaşımı
ölümün hallerini
biliyorum,
birazdan gök düşecek
boşluğu çizecek kuşlar
parmak izim çekilecek
cephede toprağı incitmek
bitmeyen şiirle öl
mek gibi düşün
mek
resim yapan tanrıyı
içinin boyasını döken arkadaşımı
ölümün hallerini
biliyorum,
birazdan gök düşecek
boşluğu çizecek kuşlar
parmak izim çekilecek
defterinde gömleğim, uykusuz
halim
adımı çizme, gücenirim!
adımı çizme, gücenirim!
Cenk Gündoğdu
*
bütün haritalar kırmızı’ dan
her şey bitti, bir şeyle her şey
bitti
bunu rütbesiz adım söyledi
her şey, bir şeyle bitti
ama savaş bizimle sürüyor
boş bir ev gibi çağırdıkça toprak
doluştuk odalarına onun
üstümüze dünyanın örtüsü bir acı
kapandı
bak, yine de saklıyoruz temiz bir
mintan
gibi giyeceğimiz o göğü
Cenk Gündoğdu
****
MODERN BRİÇ
DEFANSI 7
1) Bir renkteki ilk discardınız attitude
olmalıdır. Yani relatif olarak büyük kartınız
cesaret verici, bu renkten relatif olarak küçük kartınız cesaret kırıcı
olmalıdır. Ortağın bu renkteki ikinci discardını dikkatle takip edin ve ilk
discardı ile birlikte inceleyin. Örneğin bir renkten önce 2’ li sonra 3’ lü
vermek cesaret kırıcı önce 8’ liyi sonra 7’ liyi vermek cesaret vericidir.
2) Aynı renkten 2 discard yaparken ilk
discardınız attitude olmalı, ikincisi ise present count olmalıdır. (Yani ikinci
discard yapacağınız zaman çift sayıda kalan renkten büyük, tek sayıda kalan
renkten küçük verin.)
3) Bir renkten onör bir kartın discard
edilmesi o renkteki sekansın olduğunu ve en büyüğünü gösterir. Bu discard
ortağa, eğer ortağın bir discard problemi varsa bu rengi tutmasının gerekli
olmadığını gösterir.
4) Sanzatu kontratlarına karşı defans
yaparken eğer görünürde bir yan renkten antreniz varsa ortağın konuştuğu renkte
en az bir kartı elinizde tutun.
5) Bir kup yapma şansınız olmadığı bir
singltonunuzu discard etmeyin. Dekleran bu rengi oynadığı zaman ve sizin bu
renge uymadığınızı gördüğünde bu renkteki ortağın bütün kartlarının ne olduğunu
bilecektir.
6) Sizde Void olan bir renkten
ortağınızın dönmesini istediğiniz zaman ve bu renk dekleran için ruff and sluff
( el çaka ,yer çaka )Olduğu zaman, bir renkten negatif
(cesaret kırıcı) discard yapın ve
ortağınızın durumu anlamasını bekleyin.
7) En çok yapılan discardlar uzun
renklerden oluşur. Eğer dekleran sizin uzunluğunuzu konuşmalardan biliyorsa veya ortağınızda bu renk
yoksa (veya kalmamışsa ) bu renkten discard yapabilirsiniz. Çünkü dekleran
sizde ne olduğunu bilmektedir.
8) Genel olarak iki elden zayıf olanı
dürüst discardlar yapar.Kuvvetli olanı dürüst discard yapmaz. Eğer sizde bütün
kayıp büyük kartlar varsa deklerana ve ortağa elim kuvvetli diye genel anons
yapmamalısınız. Çünkü ortak bir şey yapamayacaktır. Potansiyel löveler
yapabilecek büyük kart discardı yapmaktan kaçının. Eğer ortağın dönmesini
istediğiniz bir renkten büyük bir kart discardı yapmaktan kaçının. Eğer ortağın
dönmesini istemediğiniz bir renkten küçük kart vererek bu renkten negatif
discard yapın. Özellikle sanzatu kontratlarına karşı defans yaparken dönüşünü
istediğiniz ve kuvvetli olduğunuz bir renkten discard yapamadığınız zamanlarda
bu husus çok önemli bir hale gelir.
9) Eğer ortağın önceden oynadığı bir
renkten discard yapacaksanız present count discardı yapın ( deklaran veya yer
bu rengi oynarsa, hemen present count sinyali verin )
10) Yerdeki veya dekleranın elindeki
bir rengi siz eşit bulundurmaya çalışın. Ama yeri gördüğünüz için yerin bir
uzun rengini sizin eşit uzunlukta tutmanız
daha kolay olacaktır.
“Eddie Kantar” Tercüme ve Yorum: Cengiz Özcan
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder