23 Ekim 2013 Çarşamba

Koz Oyunlarında Ataklar


Pierre Assouline
Eğer gülüyorsan, 
herkes seninle güler; 
ağlarsan, 
yalnız ağlarsın.
**
KADINLAR
 
Kadınlar çok uzakta.
"İyi geceler" kokar çarşafları.
Masaya ekmek koyarlar
yokluklarını hissetmeyelim diye.
Sonra anlarız suçun bizde olduğunu.
Sandalyeden kalkıp
"Bugün çok yoruldun," deriz
ya da "Boş ver, lambayı ben yakarım."
 *
Kibriti çaktığımızda, o yavaşça döner ve tarifsiz
bir dikkatle mutfağa yönelir. Sırtı nice ölülerle,
kamburlaşmış, hüzünlü bir tepe-aileden ölüler,
onun ölüleri, senin kendi ölümün.
 *
Adımlarının gıcırtısını duyarsın eski döşemede,
bulaşık telindeki tabakların ağlayışını duyarsın,
sonra da treni, askerleri cepheye götüren...
Yannis Ritsos
**
KOZLU OYUNDA AÇILIŞLAR
İlk kartın açılışı savunmanın kaderini doğrudan etkiler. 
Öncelikle konuşmaları değerlendirin ve Pasif veya Saldırgan bir açılış yapacağınıza karar verin. Pasif açılışlar, elinizdeki As-Ruaların öncelikle çekilmesine neden olacak ipuçlarının olmadığı, Saldırgan açılışlar ise, Dekleran’ın kayıp (loser) kartlarını, sağlayacağı başka bir (uzun) renge atabilme ihtimalinin kuvvetli olduğu ellerde, alıcı kartları çekerek yapılan açılıştır. Pasif açılışta, kendi açılışınız nedeni ile bir el kaybetmemeyi düşünürsünüz. Yani Dekleran’ın işini siz yapıp, onörlerinizin yerini belli etmek istemezsiniz. Kozsuz oyunda uzun bir rengi açılarak bu rengi sağlamak düşüncesi esastır. Ancak kozlu oyunlarda bu düşünce her zaman doğru olmayabilir.
*
İlk kartın açılışını yapacak olan oyuncu, yapılan KONUŞMALARI (Rakipler ve Ortak) ÇOK İYİ ANLAMIŞ OLMALI ve yapacağı değerlendirmede şunlara dikkat etmelidir: 
1.Dizi şeklindeki onörlerden, (KQJ, QJT9 gibi) açılmak iyi bir tercihtir. Kısa, değersiz renklerden (negatif) açılış yapılmamalı, eldeki gücün nerede olduğu ortağa gösterilmelidir. Oyunun batarının, ortakların ellerindeki güçlerin karşı karşıya gelmesinde olduğu iyi anlaşılmalıdır. Negatif açılış, zamanın %95’inde Dekleran’ın işine yarar.
2. Aynı uzunluk ve kalitede, eşdeğer iki renkten, Ası olmayan renk açılmalıdır.
3. Yerde koz haricinde başka uzun bir renk var mıdır? Bu durum, Saldırgan Açılış yapmanızı gerektirebilir. AQx, KJxx hatta Kxxx den açılmak, Saldırgan Açılışa örneklerdir.
4. Rakipler kozsuz oynamaktan kaçındılar mı? Rakipler 3 renk konuştuktan sonra, Kozsuz (NT) ilân etmeyip minör bir renkte karar kıldılar ise, büyük bir ihtimal ile 4 ncü rengi her iki rakipte durduramamaktadır. Öyle ise, AQ elinizde olsa dahi, bu rengi açılmanız yanlış olmaz. Unutmayın; Rua sağınızda olsaydı, kozsuz oyun ararken sağınızdaki rakip, ya bu rengi durdurduğunu gösterecek ya da NT konuşacaktı.
5. Ortağınızın Araya Girme (Overcall) imkânı varken, bunu kullanmadı mı? Ortak Araya Girmedi ise ve konuşmaların gelişimi ortakta bir nebze puana (8-10) işaret ediyor ise, ortağın konuşabileceği muhtemel renklerde, büyük bir ihtimal ile kaliteli değerleri yoktur. Ortakta bu renklerden 5 uzunlukta kuvvetli kartlar bulmak ihtimali çok düşüktür.
6. Ortağın çakası olabilir mi? Rakiplerin karşılıklı konuştuğu ve sizde en az 4 ya da beş adet olan bir renge, ortağınızın çakma ihtimali çok yüksektir. Açılışlarınızda ortağa çaktırmayı da her zaman düşünmelisiniz.
7. Yer’in bir renge çakıyor olma ihtimali var mıdır? Başka bir deyiş ile Yerde koz desteği yanında kısa bir renk olabilir mi? Bu durum, cevapçının genellikle dekleran’ın ikinci rengini koz kabul ettiği durumdur ve koz açılmak ya da Saldırgan bir açılış yapmak muhtemelen en iyisidir.
8. Koz açılmalı mı? Yukarıda (Md. 7) gösterilen duruma ek, iki durumda mutlaka koz açılmalıdır: A) Ortağınız sizin Çıkış Kontrunuzu (Take Out) cezaya dönüştürdü ise (kontrunuza renk göstermeyip pas geçti ise), B) Ortağınızda onör puanlar çok (oyunu o açtı ise) ve rakipler çaka renkleri olduğuna güvenerek belirgin şekilde Feda (Sacrifice) konuşması yapıyorlar ise koz açılmalıdır. Ayrıca Dekleran’ın elindeki kayıpları Yer’e çaktırmayı planladığını anlayabiliyorsanız koz açılın ve Yer’in kozlarını azaltın.
9. Ortağınız konuştu mu? Sizin elinizde savunmanızı olumlu yönde etkileyecek çok kuvvetli bir renk yoksa ortağınızın konuştuğu rengi açılmalısınız. Ortağın rengini açılış kuralları aşağıdadır:
a) Renk iki kartlı ise, EN BÜYÜĞÜNÜ AÇILIN.
b) Rengin uzunluğu ne olursa olsun, varsa ortağınızın rengindeki AS’ı AÇILIN.
c) Onörlü (10-lu dâhil7) 3 kart varsa KÜÇÜK AÇILIN (OYAK).
d) Onörsüz 3 ya da 4 kart varsa (9 ya da küçük) rengi destekledi iseniz BÜYÜK, desteklemedi iseniz orta kartı açılın.
e) As ya da Rua hariç bitişik onörler varsa, rengin uzunluğu ne olursa olsun BÜYÜK ONÖRÜ AÇILIN. 
Ortağın renginin K x x x veya K x x x x şeklinde olduğu bazı hallerde Ruası açılmak yararlı olabilir. Zira bu renk yerde tekli olabilir ve bu elden sonra (kazanabilirseniz) Yer’in kuvvetlisine oynamayı düşündüğünüz durumlarda, ortağın konuştuğu renkteki Ruası açılmak yararlı olabilir.
10. Kısa renk açılmalı mı? Koz veya diğer bir el tutar yanında DEĞERSİZ, KÜÇÜK kozların olduğu ellerde, kısa renk açılışı yararlı olabilir. Bazen eliniz çok kötüdür başka bir renk açılışı için ipucu da yoktur; örneğin, ortağınız konuşmamıştır ve oyunu batırmanın yegâne yolunun, kısa renginize çakmak olduğunu tahmin etmekte olduğunuzda, kısa rengi açılabilirsiniz.
11. Kısa renk açılmak yanlış mıdır? KESİNLİKLE ! Bilhassa rakipler o rengi konuştuysa  ve koz rengini kontrol edemiyorsanız (kozlarınız kısa ise) kesinlikle yanlıştır. Çakmaksızın kazanabileceğiniz, alıcı, kuvvetli kozlarınız varsa (JTxx, QJTx, ATxx gibi) kısa rengi açılmak, zamanın büyük çoğunluğunda rakiplerin işine yarar. Zira kozlarınız zaten kazanacak ise, bunu çakarak değil rakibin iki kozunu ezerek kazanmalısınız. Kısa renginizi açılarak, rakibin o rengi sağlama işini, siz üstünüze almayın.
12. Kozlu oyunlarda, bilhassa kısmi puan (part score) oyunlarında, yan renklerdeki As’ın altından küçük açılmaktan KAÇINILMALIDIR. Bu size bir ele mal olabilir ve turnuva oyunlarında 1 el kaybının önemi çok büyüktür. As altından küçük açılmak, bazen 5 seviyesi ya da şlem oyunlarında rakibi yanıltmada faydalı olabilir. Ancak, bu durumda ortağın da yanılgıya düşeceği ve  ORTAĞI YANILTMANIN DOĞURACAĞI ZARARLARIN, RAKİBİ  ALDATMAK İLE ELDE EDİLECEK YARARLARA GÖRE, ÇOK DAHA AĞIR KAYIPLARA NEDEN OLACAĞI UNUTULMAMALIDIR.
13. Üç değersiz kağıttan MUD (Middle Up Down) açışı iyidir.
“emin yaykın, ozur ortak”

Hiç yorum yok: