elinden geleni değil,
gerekeni yapanın elinden tutar.
Lüset Kohen Fins
***
Dünya Öykü Günü ve Sevgililer Günü
İçin:
BEKÇİ
Öykümüzü Mihail
Zoşçenko'dan çevirdim. 1895-1958 yılları arasında yaşamış Zoşçenko, Sovyet
edebiyatının en önemli gülmece yazarlarından biridir.
Öykünün adı
Bekçi.
*
*
Olayların
geçtiği köy Piskov yakınlarında bir köydü.
Köyde "Mezar Taşlarının Aziz Nikolay'ı" adlı bir kilise vardı.
Köyde "Mezar Taşlarının Aziz Nikolay'ı" adlı bir kilise vardı.
İşte "Mezar
Taşlarının Aziz Nikolay'ı" adlı bu kilisenin Morozov adlı bir de bekçisi
vardı.
Piskovlular bu bekçinin en kötü biçimde sömürüldüğünü fark ettiler.
Piskovlular bu bekçinin en kötü biçimde sömürüldüğünü fark ettiler.
Sigortasız bir
işçiydi bekçi, ne düzenli bir aylığı, ne de izin günü vardı. Arada bir üç ruble
atıyorlardı önüne, onunla idare etmesini söylüyorlardı.
Ama bekçinin yakındığı yoktu. Dini bütün bir ihtiyardı, her şeye katlanırdı; kilisede çalışmak da yüce bir şeydi üstelik. Kilise bekçisi olmak herhalde hoşuna gidiyordu; kutsal bir rahatlık içindeydi gönlü. Ama bütün bunlar onun sömürüldüğü gerçeğini değiştiremezdi.
Ama bekçinin yakındığı yoktu. Dini bütün bir ihtiyardı, her şeye katlanırdı; kilisede çalışmak da yüce bir şeydi üstelik. Kilise bekçisi olmak herhalde hoşuna gidiyordu; kutsal bir rahatlık içindeydi gönlü. Ama bütün bunlar onun sömürüldüğü gerçeğini değiştiremezdi.
Bir gün üç Konsomol üyesi geldi Krivuşi köyüne. Bekçinin durumunu incelemek için gönderilmişlerdi; aylığını alıp almadığını araştıracaklardı.
Delikanlılar köye gelir gelmez,
"İşler nasıl?" diye sordular bekçiye. "Sigortalı olmadığın için besbelli aylık alamıyorsun. Eğer almıyorsan, çalıştığın günler için birikmiş eski aylıklarını da isteyebilirsin."
İhtiyar bu sözleri duyar duymaz pek heyecanlandı.
"Pek anlayamadım. Yani kiliseden para isteyebilir miyim?"
"Evet," diye cevap verdi delikanlılar. "Aradaki farkı isteyebilirsin. Sözgelişi, şimdi ayda beş ruble alıyorsan, beş rubleyle taban ücret arasındaki farkı isteyebilirsin."
"Taban ücret ne kadar?"
"On sekizle yirmi arası."
"Üç yıllık farkı alabilir miyim?"
Bu noktada
bekçinin ruhu ikiye bölünüverdi. Bir kere, böyle bir parayı çok istiyordu. Ayda
üç ruble aldığını bir söylese, işitilmedik bir servet girecekti cebine. Ama hoş
değildi bu, ayıptı, dinsizlikti. Ağır bir darbe olurdu kiliseye.
İhtiyar bekçinin bütün keyfi kaçtı, dişleriyle sakalını kemirmeye başladı. Bir şeyler mırıldanmaya, cebini yoklamaya koyuldu.
Sonunda kazanan para oldu.
"Evet," dedi. "Çektiklerim inkar edilemez. Aldığım aylık da ne aylık ya! Üç ruble
İhtiyar bekçinin bütün keyfi kaçtı, dişleriyle sakalını kemirmeye başladı. Bir şeyler mırıldanmaya, cebini yoklamaya koyuldu.
Sonunda kazanan para oldu.
"Evet," dedi. "Çektiklerim inkar edilemez. Aldığım aylık da ne aylık ya! Üç ruble
Komsomollar,
"Biz bir dilekçe yazıp senin işini yürütürüz."
İhtiyar, "Ne iyi olur," dedi. "Şunlardan şu parayı sızdırmalı. Üç yıl bedavadan bekledim kiliseyi. Hoş bir şey değil."
Komsomollar şehre dönüp papaz aleyhine iki yüz seksen rublelik dava açtılar.
Ondan sonra olanları hiçbir kalem anlatamaz. Kavga, heyecan, şamata, karışıklık.
Ama çaresi yoktu. Bekçi sigorta ettirilecek, birikmiş parası da taksitle ödenecekti.
Bu olayın Yortu'dan hemen önce geçtiğini sözlerime ekleyeyim.
Kilisenin en civcivli zamanıydı. Çanlar çalıyor, mumlar dikiliyor, günahlar çıkarılıyordu. Bir de bütün bunların yanı sıra bir gürültü, bir patırtı...
İhtiyar, "Ne iyi olur," dedi. "Şunlardan şu parayı sızdırmalı. Üç yıl bedavadan bekledim kiliseyi. Hoş bir şey değil."
Komsomollar şehre dönüp papaz aleyhine iki yüz seksen rublelik dava açtılar.
Ondan sonra olanları hiçbir kalem anlatamaz. Kavga, heyecan, şamata, karışıklık.
Ama çaresi yoktu. Bekçi sigorta ettirilecek, birikmiş parası da taksitle ödenecekti.
Bu olayın Yortu'dan hemen önce geçtiğini sözlerime ekleyeyim.
Kilisenin en civcivli zamanıydı. Çanlar çalıyor, mumlar dikiliyor, günahlar çıkarılıyordu. Bir de bütün bunların yanı sıra bir gürültü, bir patırtı...
Günah çıkarmalar sırasında Bekçi Morozov huzursuz bir kalple papazın yanına, günah çıkarmaya gitti. Kuyruğun sonunda yerini aldı.
Onu gören papaz kafesin arkasından çıktı.
"Morozov," dedi, "senin günahını çıkarmayacağım. Kilisemi soydun soğana çevirdin. Artık sen cennetlik değilsin."
"Peder," dedi bekçi, "Sovyet yasalarına göre o iş bir devlet işiydi. Günah çıkarmak derseniz din işi. İkisini birbiriyle karıştırmayın, çünkü devlet işleriyle din işleri artık ayrılmıştır."
"Defol!" dedi papaz. "Günahını çıkarmayacağım. Açtığın davadan vazgeçersen o zaman bir şeyler düşünürüz."
İkisi de heyecanlanıp birbirlerini suçlamaya başladılar.
"Peki," dedi bekçi, "çıkarmazsan çıkarma. Dünyadaki tek kilise bu değil ya!
Ben de başka
kiliseye giderim. Günah çıkarmadan edemem.”
Atına atlayıp on
altı kilometre yol gitti.
Şimdi durum şöyle: Bekçi Morozov eski kilisesinde çalışıyor hala ama çalışırken din düşündüğü yok. Istavroz bile çıkarmıyor; şapkası başında, kilisenin içinde dolanıp duruyor. Ama sıra dua etmeye geldi miydi, komşu kiliseye gidiyor. Dinini bırakmadan idare ediyor işte.
Etsin bakalım.
Şimdi durum şöyle: Bekçi Morozov eski kilisesinde çalışıyor hala ama çalışırken din düşündüğü yok. Istavroz bile çıkarmıyor; şapkası başında, kilisenin içinde dolanıp duruyor. Ama sıra dua etmeye geldi miydi, komşu kiliseye gidiyor. Dinini bırakmadan idare ediyor işte.
Etsin bakalım.
04.01.2003 Ülkü
Tamer - (Kısaltıldı)
*
AŞK İZİN İSTEMEZ ( Erdal
Atabek-Kırmızı Işıkta Yürümek )
14 Şubat Sevgililer Günü,
ötekiler gibi bir zorunluluklar gününe dönüştü.
Ne yazık ki ticarete dayalı
yönlendirmeler bir armağan alma beklentisi ile armağan verme yükümlülüğü
yarattı. İçtenlikten uzaklaşmış bir beklenti - zorunluluk döngüsüne sokuldu.
"Keçiboynuzu pekmezli incir tatlısı" gibi karışımlar bu günden nelerin
beklendiğini ortaya koyuyor.
*
Aşk ne kutulara girer, ne etiket
taşır, ne de faturalarla açıklanır. Aşk bütün bunlardan başka, bunların
çok dışında bir şeydir. Aşk, o güzelim duygu fırtınası kuralları, karşı
çıkmaları dinlemez bile. Kimi zaman pat diye, kimi zaman yavaş yavaş gelir,
dünyayı öyle bir değiştirir ki ... Yeşil, başka bir yeşil olur, kırmızı, başka
bir kırmızı.
*
Aşk demokratiktir. Ne ırk ayrımı
bilir, ne deri rengi. sınıf ayrılığını çiğner, sınır tanımaz, bakalım nereden
mezun olmuş, demez. Aşk, insanın en insan yanına gelir yerleşir. İnsanı insan
yapar. İnsanları birbirinden ayıran bütün yapaylıkları kaldırır.
*
Eski İspanyol haritacıların
sevgilileri, harita çizilirken "Benim için ada çiz" derlermiş.
İspanyol haritacı da sevgilisi için gerçekte olmayan bir ada çizermiş. Eski
İspanyol haritalarında böyle "sevgiliye armağan adacıklar" olurmuş.
Sevgilisinden "haritada bir ada" isteyen İspanyol kadını ve ona ada
armağan eden İspanyol haritacı gibi " Bu senin adan" demeyi unutuyoruz.
Oysa herkesin bir adası olabilir. Denizler o kadar büyük ki...
*
Gelin yeniden başlayalım.
Yaşamın, sevmenin, yapmanın en güzel armağan olduğunu bilerek. İnsan olmanın en
güzel armağan olduğunu bilerek. Yeniden…
***
SUYUN HAFIZASI
Israr etmez su
bir yol bulur
nasılsa
Israr etmez su
bir yol bulur
nasılsa
su direnmez
ateşle gelen
ateşle sınanmıştır
ateşle gelen
ateşle sınanmıştır
iflah olmaz
nasılsa
nasılsa
Suyun içinde gördüğün
dışarıdan yansır
suyun dışında aradığın
içindedir
nasılsa
bugün sürüngenlerin günü
yalnız çıkma sokağa
yalnız çıkma sokağa
bu şehirde şaire ihtiyaç yok
bir kuklacıya da
nasılsa
Ertan Mısırlı
nasılsa
Ertan Mısırlı
*****
DOĞRU VE YALAN
Bazı doğruların gizlenmesi
gerektiğini ileri sürmek eski kibarlık, asillik - aristokrat düşüncenin bir
kalıntısıdır. Bir yanda büyükler, kibarlar, damarlarında mavi kan akanlar var,
onlar doğruları bilirler, onların bilmesinden bir kötülük gelmez; ama küçüklere,
kibar olmayanlara, kölelere sakın açmayın!... Öyledir kişioğlu: kendisi için
ille birtakım ayrıcalıklar ister.
Eskinin kibarlığı, aristokratlığı
yıkıldı ama onun yerine aydınlar türedi.
Bir kişi olarak ilk ödevimiz,
yalan olduğunu anladığımız düşüncelerden benzerlerimizi yani bütün kişileri
kurtarmaya çalışmaktır. "Ben bunun yalan olduğunu biliyorum, ben buna
inanmıyorum, ama kamunun anlamaması daha iyi olur." diyen kimse,
öğrendiği anladığı doğrulara layık olmayan kimsedir. İnandığı bir şey yoktur
onun: Bir şeyin ne doğru olduğunu düşünür, ne de yalan olduğunu. Ancak
kendisini düşünür, büyük görünmek için bir yol arar.
Her doğru
söylenebilir, her doğru söylenmelidir.
Yoksa çevremizi aldatıyoruz, çevremize yalan yayıyoruz demektir.
Yoksa çevremizi aldatıyoruz, çevremize yalan yayıyoruz demektir.
Nurullah Ataç
http://www.aymavisi.org/ dan
alındı.
1 yorum:
Sayfanı, bu beyaz berraklığı ve orijinal göz değmemiş yazılanları özlemişim sevgili Alizafer.
Yorum Gönder