görsel: googleimages
*****
Mozart,
Ah! vous dirai je maman Twinkle Twinkle, Little Star KV 265
*****
Gerçek zaten
vardır.
Yalanı icat
gerekir.
Georges Braque
Georges Braque
*****
Hesaplı Olmak
Vicdanlı ve dürüst olmak, hesaplı olmaktan iyidir. Hesap insanı makam sahibi yapar ama vicdan daha önemli bir işe yarar. İnsanı insan yapar! 'Friedrich Nietzsche'
Vicdanlı ve dürüst olmak, hesaplı olmaktan iyidir. Hesap insanı makam sahibi yapar ama vicdan daha önemli bir işe yarar. İnsanı insan yapar! 'Friedrich Nietzsche'
*****
Eleştiri
Size sözlü saldırı ya da eleştiri yapıldığında korkmayın.
Yalnızca ahlaki olarak zayıf kişiler böyle durumlarda kendilerini savunma ve ötekilere anlatma çabası içine girerler...
Bırakın sizin için yaptıklarınız konuşsun...
Biz başkalarının bizim hakkımızda oluşturdukları izlenimleri kontrol edemeyiz.
Böyle bir kontrol çabası içine girmemiz, bizim karakterimizin değerini düşürür.
Eğer birisi size belirli bir kişinin sizinle ilgili eleştirel bir şekilde konuştuğunu söylerse, sıkıntılı bir tavırla mazeretler ileri sürüp kendinizi savunmayın.
Yalnızca gülümseyin ve zannederim bu kişi benim başka hatalarımın da olduğunu bilmiyor. Bilseydi bu kadarından bahsetmezdi.
Size sözlü saldırı ya da eleştiri yapıldığında korkmayın.
Yalnızca ahlaki olarak zayıf kişiler böyle durumlarda kendilerini savunma ve ötekilere anlatma çabası içine girerler...
Bırakın sizin için yaptıklarınız konuşsun...
Biz başkalarının bizim hakkımızda oluşturdukları izlenimleri kontrol edemeyiz.
Böyle bir kontrol çabası içine girmemiz, bizim karakterimizin değerini düşürür.
Eğer birisi size belirli bir kişinin sizinle ilgili eleştirel bir şekilde konuştuğunu söylerse, sıkıntılı bir tavırla mazeretler ileri sürüp kendinizi savunmayın.
Yalnızca gülümseyin ve zannederim bu kişi benim başka hatalarımın da olduğunu bilmiyor. Bilseydi bu kadarından bahsetmezdi.
Epiktetos
*****
AŞKIN
OLGUNLUĞU
Aşkın olgunluğu mu diyorsun?
Öyle mi?
Bekliyorum
Gergin.
Sen geliyorsun.
Buluştu
bakışlarımız!
Bir ürperiş bile
yok!
Yerine, suskunluk
Fırtınaya
dönüşmüşken üstelik
O hafif esinti.
Parmakların teması!
Henüz hiçbir patlama
yok!!!
Yerine, suskunluk...
Koşuyorum,
haykırmaya hazır.
Bunlar mı bütün
Seninle aramızdaki?
Ateşin olgunluğu mu
yani
Bu küller?
Olup olancası bu mu
aşkın olgunluğu
Demek bir şey değil
alışkanlıktan
Başka
Ve yalnızca
Kutuların en
güzelinde saklı öyle mi?
Tepemizdeki canavarı
kim oynatıyor?
O arsız isteklere
yan bakan
Kim peki, duygusuz
küçük hesaplarla
Haksız bir atamayı
imzaya cüret eden?
Aşk doğumda ve
ölümde tek güçlüdür.
Aşk yoksundur
olgunluktan.
Aşk
Harlayarak
Hem hiç de öyle
ölçülü değil
Körük gibi solur
Boğulan toprağın
acıyla soluması neyse,
Dünyanın
yaratılışıyla zaten
Handiyse boğulmuş
Terk edilir
öylece...
Yevgeny Yevtushenko
Yevgeny Yevtushenko
****
KOMPETİTİF
KONUŞMALAR (yarışsal konuşmalar)
Kurallar 1
1. İlk fırsatta, limite olan ortak seviyenizi
bilecek ve ona göre yarışacak.
2. İyi 6 kartla 2 seviyesinde, 7 kartla 3
seviyesinde konuşun
3. Koz sayısında asla yalan söylemeyin
4. Tutuşunuz varsa hemen tutun. Renk zayıf,
dengeliyim gibi mazeret üretmeyin.
2 seviyesinde tutuş
fırsatı varken tutmamak, tutuş yok demektir.
5. Son kararı sizin değil rakibin vermesini
sağlayın. Preemptif yapacaksanız en son diyeceğinizi bir
defada söyleyin. Problemi rakip çözsün.
6. 8 Kart fiti olan rakibinizi 2 seviyesinde
oynatmayın
7. Partskora ceza kontrunu ancak kendin batırırken
atabilirsin
8. Kendi elini kendin söyle, gereğini kendin yap.
Ortağa tahmin ettirmeye çalışma.
9. Ortaklık kurallarına, anlaşmalarına uy. Her
zaman ortağınızın sizden beklediği eli verin. Başka bir konuşmayı uygun görüyor
olsanız bile ortağınızın anlayacağı konuşma iyi konuşmadır. Kuralların dışına
çıkacak bir eliniz varsa konuşmaların gelişiminde ortağınızın inisiyatifi
olmamalıdır..
10. Ortağınızdan en uygun eli beklemeyin
11. Ortak overcall yaptıysa cevap verirken son
derece tutucu olun.
12. 2 Seviyesinde rakip tutuştuğunda ceza kontru
atmıyoruz.
Ortak overcall yaptı
diye, ondan defans lövesi beklentisi ile ceza kontru atmayız.
Ortak sadece 5 kart
garanti eder.
13. Güç sizdeyse, gücünüzün üzerinde konuşmayın.
14. Rakip uyandırdığında, sizi 1 seviye yukarı
taşımak için dua ettiklerini bilin.
15. Diğer ellerin dağılımlarını zihninizde
canlandırın.
16. Kural, mantığın geçerli olmadığı yerde devreye
girer. Sadece harfiyen kurallara uyarak kazanamazsınız. Bu ortağı hiçe sayın
anlamını taşımıyor. Aklınızı kullanmayı unutmayın.
17. Açık fikirli olun, anlamaya çalışın. Yeniliklere
açık olmakla kalıplarınızı kırabilirsiniz.
18. Elin gücü sadece onör puanlarından ibaret
değildir.
19. Size düşmeyen kararları siz vermeyin
20. Rakiplere 2 seçenekli karar yaratmayın. Bir defa
preemptif veya uyandırma yapıp, sonra bir daha konuşmayın. Gereksiz kontrlarla
rakibe ikili konuşma seçenekleri yaratmayın.
Kurallar 2
1. Limite olan oyuncu, ortağı kendisine danışmadığı
sürece barajın üstünde (Forsing pas durumu yoksa) konuşmaz.
1
Karo 1 Kör 1
Pik 3 Kör,
preemptif
3
Pik 4
Kör 4
Pik ??
2. Overcalcumuz ceza olarak kontrlanmışsa;
kaçmak, durumu anlayan son oyuncunun görevidir. Rdbl,
kaçış seviyemizi yükseltmiyorsa kullanılabilir.
3. Biz ve rakipler fit bulduğu durumda, rakip 2 kör
ve altında oynayamazlar.
4. Biz TOX ile başlamışsak, ortağın majör okuması
ve sonra rakibin konuşmasına herhangi birimizin
attığı kontr cezadır.
5. Rengi söyleyerek davet konuşması yapmak için
yerimiz kalmamışsa 4 seviyesi dahil kompetitiftir. Dbl,
davet konuşması olur. Üstten atılan dbl cezadır.
6. Rakipler uyandırma(Balancing) yaptıktan sonra,
ne renk arayışı nede zon ilgisi kalmadığında atılan
kontr cezadır.
7. Pastan gelen bir elin 3 seviyesindeki konuşması renk+tutuştur.
8. NT Overcallarımızın anlamları
8. NT Overcallarımızın anlamları
a) 1
Karo Pas 1
Kör 1
NT, diğer renkler 5+4, 5+5
b) 1
Pik Pas 2
Pik 2
NT, minörler
c) 2
Karo Pas 2
Kör 2
NT, Naturel 15-18
d) 2
Pik Pas 3
Trefl 3 NT, natural
e) 2
Pik Pas 2
NT 3
NT, natural
f) 1
Pik Pas 1
NT 2
NT, 2 renkli el
g) 1
Pik Pas 2
Trefl 2 NT,
take-out, yarışmayı düşüneceğiz.
h) 1
Pik Pas 2
Trefl 3 NT, Oynamak
için, pastan gelmiyor.
9. Kompetisyonda 2NT lerin anlamı: 2 NT eğer davet
değilse natürel de değildir. sadece konvansiyonel Take-Out’tur. Genellikle
diğer majörün 4 kart olmadığı ellerde minörleri göstermek için kullanılır.
QXXXX --------- 1
Pik Pas 2
Pik
VXX Pas Pas Dbl Ddbl
RVX 2
NT, ortak uzun rengini oku
VXX
Yarışma
konuşmalarında cue-bidlerimizin anlamı
Sağ tarafımızdaki
rakibin rengini okumak natureldir
Sol tarafımızdaki
rakibin rengini okumak cue-bid dir.
1- 1 Trefl Pas 1
Kör 2 Kör,
naturel X
Solumuzdaki
rakibin rengini kullanacaksak 2 NT deriz RQT9XX
RQXX
VX
2- 1 Trefl Pas 1
Kör 2 Trefl, michaels Pik+Karo 12+ puan
3- 1 Trefl Pas 1
Kör 3 Kör, Naturel. Sağ oyuncuya
cuebid X
RQT98XX
AQX
AX
4- 1 Trefl 1
Pik Pas 2
trefl, 3 kart tutuş 11+ puan
5- 1
Trefl 1 Pik Pas 3
trefl, 4 kart tutuş 8-10 puan
6- 1
Trefl Dbl 1
Kör 2 Kör, naturel 6 kart
7- 1
Trefl Dbl 1
Kör Dbl
2
Trefl 2 Kör, naturel
8- 1
Trefl Pas Pas 1
Pik
Pas 2
Trefl, cue-bid 3 kart tutuş veya stoper sorusudur. 12+ puan
Forcing
Pas
Yüksek seviyede
preemptif konuşmalar ve rakip barajlarına karşı ne yapılacağına karar verilmesi için çok
önemli bir konudur. Rakipler konuştuğunda bazen pas diyerek bilgi alışverişi gerekir.
Bunlar şu şekilde olabilir.
1. Bizim zon gücümüz varken, rakipler baraj yapınca
2. Ortak bir soru sorar ve sonraki rakip araya
girerse
3. Biz cue-bidleşirken sonraki rakip araya girerse
4. Biz forcing durumdayken rakip konuşursa
5. Biz zon daveti yaptıktan sonra rakipler
konuşursa
6. Kooperatif ceza kontru başlatılmışsa ve siz
rakiplerin konuştuğu renge dbl diyemiyorsanız
3
Kör Dbl Pas 3
Pik
Pas 4
Pik 5
Kör 5 Pik, elimde extra değerler var
Dbl,
5 pik diyemeyen el, rakip renkte olası 2 kartı var
Pas,
5 pik veya dbl için kararsız. Rakip renk 1 veya 3 karttır.
Ortak ne diyorsa kabulüm demektir.
Bu durum her iki
tarafta da dağılımsal olarak zon gücü olduğudur. Ancak genel olarak 5
seviyesi rakibe aittir.
Elin kime
ait olduğunu belirlemek için kriterlerimiz:
1. Elin kime ait olduğu bilinmiyorsa ‘’Pas’’
forsing olamaz.
2. Zon söyledik diye elin bize ait olduğu
varsayılamaz.
3. Yapmak için söylendiği açıkça biliniyorsa, elin
kime ait olduğunu gösterir.
4. Baskı altında sağdaki rakip konuştuğunda,
sıçramadan söylenen zonlar, elin bize ait olduğunu göstermez.
‘’Pas’’lar forsing değildir.
5. Pastan gelen oyuncunun ortağı preemptif açış
yaptıktan sonraki zon veya şlem konuşması açıkça
barajdır. Elin bize ait olduğunu kabul ederiz.
6. Renk+Fit sıçrayarak 4 seviyesinde yapılmışsa
elin bize ait olduğunu kabul ederiz. ‘’Pas’’ forsingtir.
7. Eğer Renk+Fit, sağımızdaki oyuncunun konuşması
üzerine sıçramadan yapılmışsa, öncelikli olarak
atak gösterdiğimizden elin bize ait olduğu düşünülmez ‘’Pas’’ no forsingtir.
8. Splinterden sonra ‘’Pas’’ forsingtir.
9. Cue-bid sadece en yakın seviyedeki kozumuza
kadar forsing ‘’Pas’’ yaratır.
10.Biz zondayken 4 seviyesinde okunan yeni renk, elin
bize ait olduğunu gösterir. ‘’Pas’’ forsingtir.
Elin bize
ait olduğu belirlendikten sonra şu kurallar geçerlidir:
1.‘’Pas’’
forsingtir, Dbl cezadır. Pas diyen el, kararsızım kararı ortak versin ister.
2. El bize ait ise 3
seviyesine kadar kompetitif forcing oluşur. Rakipler bu seviyenin altında kontrsuz
oynayamazlar.
3. Rakipler bir zon
kontratını kontrsuz oynayamazlar.
4. Rakipler 4 Minör
kontratını kontrsuz oynayabilir.
5. Pas forsinge, 3
seviyesinde önceki rengimizi söylemek no forsingtir.
6. Bir konuşma bizi belli
bir yere forsing etmişse, bu seviyenin altında rakipler
kontrsuz
oynayamazlar.
**
A- 1
Karo 1
Kör Pas 3
Trefl, Renk+Fit
Biz
3 Köre forsing olduk, rakip 3 karo derse kontrsuz oynayamaz.
B- 3
Kör 3
Pik Pas 4
Pik
Pas Pas 5
Kör Pas,
forsing
Ortak,
5 Pik demek istediğinizi ancak, yeterli gücünüzü veya rakip renkte kısalık
olmaması
durumunuzu düşünecek ve karar verecektir.
C- 2
Pik Dbl 4
Pik 5
Kör
Pas Pas 5
Pik Pas,
forsing değildir.
D- 1
Kör Dbl 4
Kör 4
Pik
5
Kör Pas, no forsing,
dbl’ın fazlası yok.
Kompetisyonda
forsing pas için şunları söyleyebiliriz.
1- Kompetisyonda overcal yapan taraf olarak
forsing pası, baraj yapıp yapmama konusunda ağırlıklı olarak kullanacağız.
2- Renk+Fit veya atak+fit konuşmaları,
overcalcunun ortağının gösterdiği güce bağlı olarak ve kimin atak edeceğine
göre değişir.
3- Renk+Fit, ofansif olarak güçlü el
gösterir. Ortağa bu seviye ve bir üstü seviyede konuşmaya uygun olduğunu belli
eder.
4- Atak+Fit daha sonra bu oyuncunun attığı
kontr ofansif gücün beklenenden daha fazla olduğunu göstermek içindir.
5- Renk+Fitten sonra atılan kontr cezadır.
6- Fitimizi gösterdikten sonra şu konuşmalar
‘’forsing pas’’ olur.
a. Splinter, Renk+Fit, cue-bid
b. Özellikle zondayken, overcalcu yeni bir renk söylerse
c. Daha önceki bir konuşma bizi rakiplerin, şu anki
konuşmalarının üzerinde bir kontrata forsing etmişse, bu durumda rengimizi
söylemek en zayıf aksiyondur.
**
ÜSTE
KONUŞMALAR
1) 1 Trefl- 1
Karo-Kör-Pik, 5+ kart 7-16 puan
……...1
NT, 16-18 dengeli rakip renkte
stoper
………2
Trefl, 5+5 majorler. 8-12 veya 16+ puanla
……….2
Karo-Kör-Pik, Zayıf-2 açmış gibi
……….2
NT, Küçük renkler 5+5 kart, 8-12 veya 16+ puanla
……….3
Trefl, 6-7 kart kapalı minör, kuvvetlice, ortak treflde stoperi
varsa 3NT der.
……….3
Karo-Kör-Pik, Preemptif zayıf açmış gibi
……….3
NT, Uzun minör 8-8,5 lövelik el
……….4
Trefl, Majorler 6+6 kart ortak birini seçer
……….
4 Karo-Kör-Pik, Preemptif zayıf açmış gibi
2) 1 Karo-1
Kör-Pik, 5 kart 7-16 puan
1
NT, 16-18 dengeli rakip renkte stoper
2
Trefl, 10-16 Puan. 10-12 ise 6 kart, 12-14 ise 2335 beklenir
2
Karo, 5+5 Majorler 8-12 veya 16+ puan
2
Kör-Pik, Zayıf 2 açmış gibi
2
NT, Küçük renkler 5+5 kart, 8-12 veya 16+ puan.
3
Trefl, Preemptif zayıf 3 açmış gibi.
3
Karo, 6-7 kart kapalı minör, kuvvetlice ortak karoda stoperi varsa
3NT der
3
Kör-Pik, Preemptif 3 açmış gibi
3
NT, Uzun minör 8-8,5 lövelik el
4
Trefl, Preemptif 4 açmış gibi
4
Karo, Majorler 6+6 birini seç
4
Kör-Pik, Preemptif 4 açmış gibi
5
Trefl, Preemptif 5 açmış gibi
3) 1 Kör-- 1 Pik, 5 kart 7-16 puan
1
NT, 16-18 dengeli rakip renkte stoper
2
Trefl-Karo, 10-16 puan, 10-12 ise 6 kart, 10-12 ise 2335 beklenir.
2
Kör, Michaels 5 kart pik + 5 kart minör 8-12 veya 16+
puan
2
Pik, Zayıf 6 kart
2
NT, Küçük renkler 5+5 kart, 8-12 veya 16+ puan
3
Trefl-Karo, Preemptif
3
Kör, 6-7 kart kapalı minör kuvvetlice, ortak kör stoperi varsa 3NT
der.
3
Pik, Preemptif
3
NT, Uzun minör 8-8,5 lövelik el
4
Trefl-Karo-Pik, Preemptif
4
NT, Preemptif 6-6 veya 6+5 minörler, ortak birini seçer
5
Trefl-Karo, Preemptif
4) 1
Pik- 1 NT, 16-18
dengeli rakip renkte stoper
2
Trefl-Karo-Kör, 10-16 puan, 10-12 ise 6 kartlı 12-14 ise 2335
beklenir
2
Pik, Michaels 5 kart kör + 5 kart minör 8-12 veya 16+ puan
2
NT, Diğer küçük renkler 5+5 kart, 8-12 veya 16+ puan
3
Trefl-Karo-Kör, Zayıf açmış gibi
3
Pik, 6-7 kart kapalı minör kuvvetlice el, ortak pik stoperi varsa 3 NT der
3
NT, Uzun minör 8-8,5 lövelik el
4
Trefl-Karo-Kör, Preemptif 4 açan el
4
NT, Bir minör seç 6+6 veya 6+5 dağılım preemptif
5
Trefl-Karo, Preemptif
1- Rakip rengin bizde uzun olması, üste konuşmada avantaj
sağlar, zira bizim kozun ortakta uzun olma
olasılığı artar.
2- Kuvvetli bir elle 1 seviyesinde overcall yapmayan bir
oyuncu, konuşmaların sonraki kısmında ne diyeceğini planlamalıdır. Açanın
ortağı açış rengini tutarsa ve bizde de rakip renkte 3 kart varsa
elimizin değerini düşürmeliyiz
3- 1 Seviyesinde major overcalunu hemen yapmalıyız.
Rengin kaliteli olması şart değil. Atak göstermek amaçlı
oynuyoruz. Amacımız 5+3 fit bulup yarışmaktır.
4- 2 Seviyesinde renk overcalları daha tutucu olmalıdır.
Renk 5 kartsa açar puan ve dengesiz, 6 kartsa ise sadece rengin kalitesi
önemlidir.
5- Sıçramalı overcallar elin pozisyonuna, zon durumuna ve
renk kalitesine bağlıdır.
ÜSTE
KONUŞMA VE TUTUŞ
Overcal yapan ortağa
tutuşumuz varsa, zayıf olsak bile hemen tutacağız. Basit tutuşumuzu preemptif
oynuyoruz. Ortak max puanda bile olsa zon demeyecektir. Basit tutuş karşısında
overclcunun zon demesi için 2 renkte 10 kartı olmalıdır.
Düşük elle overcal
yaptığımızdan ortağın tedbirli olması gerek.
Konuşmaya ilk turda
gireriz. Fit bulamazsak yarışmada ısrar etmeyiz. Eğer pas diyerek ortağın
uyandırmasından (Balancing) medet ummak istersek, bu durum üste konuşmaktan
daha tehlikeli olup fit bulmak daha zordur.
1
seviyesinde overcall kriterleri:
1- 5 Kart renk: Elimiz 7 puana yaklaştıkça
rengimizin kalitesi artmalıdır. 2 Onör şartı gerekmez.
2- Ana karakter olarak 7-16 puan arasında
olmalıdır. AVTXX gibi 5 puanla da overcal yapılabilir.
3- Kozumuz düşük kaliteli ise ve rakip renkte 3
kart varsa overcall yapmamalıyız. Eğer kozumuz İyi ise ve rakip renkte 3 kart
olsa bile konuşmalıyız.
4- 17+ puanla, Dbl ile başlanır, sonra uzun renk
okunur.
ben rakip
1 ortak rakip
2
------- 1
Karo 1
Pik Pas
Pas, 0-9
puan tutuş yok
1 NT, 9-11 puan,
3kart fit yok, rakip renkte stoper var
2 Trefl, 5+
puan 9-14 puan no forcing
2 Karo, Cue
bid, 3 kart tutuş 11+ puan. 1 tur forcing
2 Kör, 5
kart, 9+ puan 1 tur forcing
2 Pik, 3-4 kart
tutuş, 5-10 puan (Fit 4 kartsa 6-8 puan)
2 NT, 12-14
puan, 3 kart fit yok, rakip renkte stoper var
3 Trefl, 9-11 puan,
5 kart trefl + 4 kart tutuş
3 Karo, 9-11 puan, 5
kart karo + 4 kart tutuş
3 Kör, 9-11
puan , 5 kart kör + 4 kart tutuş.
3 Pik, 4 kart tutuş,
0-6 puan veya zonda 5 kart tutuş 0-5 puan dengeli
3 NT, Genellikle 15+
puan, başka bir neden de olabilir, Oynamak için
4 Trefl, Trefl +
tutuş el defansif değil, baraj yapma önerisi
4 Karo, Splinter
4 Kör, Kör
+ tutuş el defansif değil baraj yapma önerisi
4 Pik, 2-Way 5
kart tutuş 0-6 puan veya kuvvetli
5 Trefl, Oynamak
için
*
ben rakip
1 ortak rakip
2
----- 1
Trefl 1
Kör Pas
Pas, 0-9 puan tutuş
yok
1 Pik, 4 kart, 9+
puan 1 tur forcink
1 NT, 9-11 puan, 3
kart fit yok, rakip renkte stoper var
2 Trefl, Cue bid, 3
kart tutuş, 11+ puan 1 tur forcing
2 karo, 5+kart 9-14
puan no forcing
2 Kör, 3+ kart tutuş
5-10 puan. (Fit 4 kart ise 6-8 puan)
2 Pik, 9-11 puan 5
kart iyi pik + 4 kart tutuş
2 NT, 12-14 puan, 3
kart fit yok, rakip renkte stoper var
3 Trefl, 9-11 puan,
4 kart tutuş
3 Karo, 9-11 puan
5kart iyi karo + 4 kart tutuş
3 Kör, 4 kart tutuş
0-6 puan veya zonda 5 kart tutuş 0-5 puan dengeli
3 Pik, 7 kart pik
davet (Renk + Tutuş, sadece ortağın renginden küçük renk için yapılır.)
3 NT, Genellikle 15+
puan ancak başka sebeplerde olabilir.
4 Trefl, Splinter
4 Karo, Karolar +
koz fiti, defansif olmayıp baraj yapma önerisi
4 Kör, 2-Way,
preemptif 5 kart tutuş ve bir kısalık veya kuvvetli
4 Pik, Oynamak için
( Renk + fit sadece ortağın renginden küçük renklerde yapılır.)
5 Karo, Oynamak
için.
Basit
tutuş, preemptif olarak kullanıyoruz
Partskor yarışı için
yapılır. Bu nedenle tutuşu ortağa hemen bildirmek gerek.
Rakipler 2/1
konuştuktan sonra basit tutuşlar atak göstermek içindir.
Basit
tutuştan sonra overcalcunun cevapları:
Pas, dengeli 13
puana kadar
2 NT, 15-16 dengeli
rakip renkte 1,5 stoper, zon tercihi davet
3 Seviyesi cue-bid,
15-16 dengeli, rakip renkte stoper yok
14-16 dengesiz elle
trial bid. 2 seviyesinde zon denemesi olup 3 seviyesi davettir.
Orta kuvvette elle
5-5 veya 6-4 dağılımla zon ilan et
Preemptif sebeple
veya mantıklı herhangibir sebeple zon ilan et.
Overcalcunun
sağındaki rakip konuşursa: Yukarıdaki konuşmalar anlamını korur
1 Seviyesindeki
overcala ortağın cue-bidi: Ortaktan elinin tarifini ister.
Min
elle : Rengini tekrar eder 7-12 puan
Orta
elle: Zon demeden yeni renk konuşur. 12-15 puan
Yeni renk minörse: 2
Seviyesi trial bid dir.
3
Seviyesi 5+5 kart ve 12-15 puandır.
Yeni renk majorse: 2
seviyesi 4 kartlıdır
3
seviyesi 5+5 kart ve 12-15 puandır
2 NT: rakip renkte
1,5 stoper, dengeli 12-15 puan
3 Seviyesinde renk
tekrarı: 6 kartlı el ve 12-15 puan
Max
elle : 14-16 puan
Yeni
renkten sonra zon söylemek, diğer konuşmalara uymayan el
3
NT, Rakip renkte 1,5 stoper dengeli
4
Major: 6 kart
Cue-bid:
Dengeli rakip renkte stoper yok. NT ye yatkın
Splinter:
Genellikle 6331 dağılım, şileme uygun
ben rakip
1 ortak rakip
2
-------- 1
Trefl 1
Kör Pas
2 trefl,11+
tutuş Pas 2
Karo, orta 12-13 puan trial bid
2
Kör, min 7-11 puan
2
Pik, orta 4 kart12-13 puan
2
NT, 12-13 puan dengeli rakip renkte stoper var
3
Trefl, max el 14-16 puan dengeli trefl stoperi yok
3
Karo, 12-15 puan 5+5 kart
3
Kör, 12-13 puan 6 kart
3
NT, 14-16 puan rakip renkte 2 stoper dengeli
4
Kör, 14-16 puan 6 kart
4
Trefl-Karo, splinter 6 kart, şleme yatkın
3
Pik, Splinter 6 kart, şleme yatkın
ben rakip
1 ortak rakip
2
------ 1
Karo 1
Pik Pas
2 Karo11+
tutuş Pas 2
Kör, 4 kart 10+ puan
2
pik, min 7-11 puan
2
NT, 12-13 dengeli, rakip renkte stoper
3
Trefl, 12-13 puan 4 kart
3
Karo, 14-16 dengeli, rakip renkte stoper yok
3
Kör, 12-15 puan 5+5 kart
3
Pik, 12-13 puan 6 kart
3
NT, 14-16 puan dengeli rakip renkte stoper var
4
Trefl-Karo-Kör, splinter 14-16 puan pik 6 kart
ben rakip
1 ortak rakip
2
----- 1
Trefl 1
Pik Pas
2 Trefl 11+
davet Pas 2
Pik, min 7-12 Pas
3 Pik, davet
2 NT, davet
3 Trefl davet
Eğer 2
cue-bid rengi varsa
2 cue-bidde
rengimizi bir üst seviyeye taşıyorsa üste konuşanda olamayacak rengi okumak
cue-biddir, diğerini okumak natureldir. Eğer 2 renkte natural olamıyorsa
sağdaki rakibin rengi cubid, soldaki rakibin rengini söylemek naturaldir.
------- 1
Trefl 1
Pik 2
Karo
3 trefl, natural
3 karo, cue bid
Her iki konuşma bizi
3 pike getiriyor. Ortakta olabilecek renk trefldir.
Eğer cue bidlerden
sadece biri seviyeyi yükseltiyorsa, her 2 renkte cuebid rengi kabul edilir. Bu
renklerden herhangibirini oynamak için söyleyemeyiz. Eğer 3 NT nin altında
kalıyorsak NT için stoper olan rengi cuebid ederiz.
------ 1
Kör 1
Pik 2
Karo
Burada 2 kör aynı
seviyede bırakırken, 3 Karo seviyeyi yükseltiyor. Her ikisi de cue biddir. 2
Kör seviyeyi yükseltmediğinden davet gücü kadardır. 3 Karo ise davetten daha
güçlü el gösterir.
Sıçrayarak
cue-bid
------ 1
Trefl 1
Pik Pas
3 Trefl, 8-10 puan,
4 kart tutuş ve sing var.
1
Seviyesindeki overcal u sıçrayarak tutuş
Preemptif olup şu
ellerle yapılır:
a. 4 Kart tutuş 0-7
puan ve bir kısalık
b. 5 Kart tutuş 0-7
puan ve dengeli el
c. 5 Kart tutuş 0-7
puan ve kısalıkla zon ilan ederiz.
Sıçrayarak
yeni minör (Renk + tutuş)
4 Kart tutuş ve
sıçranan renk iyi 5 kart ve 9-11 puan gerekir.
Şu durum iyi
anlaşılmalı. Sıçradığımız renk, tutuş yaptığımız ortağımızın renginden
hiyerarşik olarak küçük olmalıdır. Kompetitif konuşmalarda sıçramasız bile
olsa 4 seviyesindeki yeni renkler overcal rengimizden hiyerarşik
olarak küçük olması koşulu ile renk + tutuştur.
---- 1
Karo 1
Pik 2
Karo
3 Trefl, 5 kart
trefl + 4 kart pik
Şu sıçramalı renk
tutuş değildir. Yanlış anlaşılmasın.
---- 1
Karo 2
Trefl Pas
3 Kör, 7 kart,
tutuşla ilgisi yok.
Atak +
Tutuş
Bu durum sadece
kontratı rakibin oynayacağı kesinleştiğinde uygulanır. Aynı Renk + Tutuş
konuşması gibidir. Ancak okunan renkte uzunluk vaat etmez, gösterdiğimiz renk
RQT8, ARX gibi olabilir. Renk + tutuş konuşmasının Atak + tutuş olarak
algılanması için şu konuşmalardan birinin olması gerekir.
a. Rakipler 2/1 yapmışsa
b. Zon daveti yapmışlarsa
c. Biz preemptif overcal yapmışsak
d. 2 Renkli overcal yapmışsak, bunlar atak + tutuştur.
1) --- 1
Karo 1
Pik 2
Kör
3
Trefl, atak+tutuş 2/1 yaptı, defansif değil
4
Trefl, atak+tutuş, defansif
2) ---- 1
Karo 2
NT, Kör ve trefl 3 Karo
3
Pik, atak+tutuş, ortak 2 renkli el konuştu
3) --- 1
Karo 3
Pik 4
karo
4
Kör, atak+tutuş ortak preemptif konuştu
Özet
1. Overcala sıçrayarak söylenen ve
overcal renginden hiyerarşik olarak küçük yeni renk, renk+tutuştur. Yeni renkle
iyi 5 kart ve 3-4 kart tutuş gösterir.
2. Renk+Tutuş 4 seviyesinde yapılınca toplam 10
kart gösterir.
3. 3 Seviyesinde renk+tutuş 9-11 puan gösterir. 4
seviyesinde renk+tutuş zonsuzken defansif olmayan bir el ile baraj yapalım
önerisidir.
4. Elin rakiplere ait olduğunu ortaya çıkaran bir
konuşmadan sonra renk+tutuş konuşması atak+tutuş anlamındadır. 3 seviyesindeki
konuşma defansif olmayan elleri, 4 seviyesindeki konuşma defansif elleri
gösterir.
Renk +
Tutuştan sonra overcalcunun stratejisi
Overcalcu,
gösterilen renge fiti varsa, çifte fit var demektir. Konuşmalara agresif bir
şekilde devam eder. Bizde çifte fit olduğundan rakipte de çifte fit olma
ihtimali büyüktür. Bizde çifte fit yoksa, rakipte de çifte fit olmaması
ağırlıklı olduğundan fazla konuşmamayı tercih etmeliyiz.
1. El
bizim ise: Overcalcu minöre
yardım ile partskor veya zon kararını verir.
2. Rakip
baraj yaparsa: Çift fitimiz
varsa, rakip renkte kısalıkla zonu söyleyebiliriz.
3. Rakip
zon derse: Çifte fitimiz
varsa, rakipte de çifte fit vardır. Her 2 tarafta düşük puanla zon yapabilir.
Barajlar ise az batar. Bu nedenle rakibin üzerine konuşmak yararlıdır.
NOT: Pastan gelen üste konuşmacının ortağı konuşursa bu her
zaman
renk+tutuştur.
Konuşma, yarışmada
sıçramadan yapılmış olsa bile böyledir.
Pas 1
Karo 1
Kör 2
Karo
3 Trefl, renk+tutuş
4. Ortağın
açış rengine,1 Major overcaluna 4 major okuması:
5 kart tutuş 0-8
puan ve bir kısalık vardır.
Veya yapmayı vadeden
kuvvetli el.
Kararı overcalcunun
ortağı verecektir. Eğer rakip 4 major üzerine konuşursa ve üste konuşan baraj
yapmak istiyorsa dbl der. Bu dbl 2 anlamlıdır. Ortağa eğer preemptif yaptıysan
baraj yapalım, kuvvetli isen pas de mesajıdır.
Bu durum elbette biz
zonsuzken gerçekleşir. Zonda olduğumuz durumlarda baraj yapamayacağımız için
overcalcunun dbl’ı cezadır.
5.
Splinter: Nadir olarak
rastlayacağımız el türüdür. Üste konuşanın ortağı 4
seviyesinde rakip rengi cue-bid
eder. 4 kart tutuş 13-15 puan ve rakip renkte kısalık gösterir. Zon gücüyle
kısalık uygunsa şlem yapabiliriz demektir. Overcalcu kısalık rengi dışında
puanı 11+ ise şleme gidebilir.
Tutuş Özet
Tutuş varsa
tutulacaktır. Çünkü:
2 Seviyesinde bile
preemptif etkisi vardır.
Yarışmanın devamında
doüru kararın verilmesini sağlar
1. Basit tutuş
4-10 puan 3 kart fit
4-8 puan 4 kart fit
dengeli
2- Cue-bid, 11+ puan 3 kart fit
3- Sıçrayarak tutuş:
0-7 puan, 4 kart fit
ve bir kısalık
0-7 puan, 5 kart fit
dengeli
4- Sıçrayarak cue-bid: 9-11 puan, 4 kart fit
ve dengesiz
5- Sıçrayarak yeni minör: 3 kart HHX fit
sıçranan renk iyi 5 kart 9-11 puan
6- 4 Major:
5 kart fit, 0-8 puan
bir kısalık
Yapmayı uman güçlü
el
1 Karoya 4 karo
overcal una, 4+ kart fit ve bir kısalık.
Preemptif
ortakta
tutuş yoksa
---- 1
Karo 1
Pik Pas
Pas, 0-9 puan fit
yok, herhangi dağılım
1 NT, 9-11 puan 3
kart fit yok, rakip renkte stoper var
2 Trefl, 5+kart 9-14
puan noforcing. Rakip renkte stoper yok olduğunda NT okunur.
2 Kör, 5+ kart, 9+
puan 1 tur forcing
2 NT, 12-14 puan fit
yok, rakip renkte stoper var
3 NT, oynamak için
15+ puan veya başka bir nedenle.
5 Trefl, oynamak
için
---- 1
Trefl 1
Kör Pas
1 NT,
9-11 Pas 2
Trefl, natural no forcing
2
Karo, natural no forcing
2
Kör, sign off
2
NT, davet 13-14
3
Kör, 6 kart forcing
4
Kör, sign off
---- 1
Trefl 1
Kör Pas
2 Karo,
9-14 Pas Pas,
karo fiti yok 7-11
2
Kör, min 7-11 kör 6 kart
2
Pik, 12-13 puan pik 4 kart
2
NT, 12-13 dengeli rakip renkte stoper var
3
Trefl, 14-16 puan, rakip renkte yarım stoper
3
Karo, 7-11 karo tutuş
3
Kör, 12-13 puan 6 kart
3
NT, 14-16 puan rakip renkte 2 stoper
4
Kör, 14-16 puan 6+ kart oynamak için
4
Karo,14-16 puan rakip renkte stoper yok
Overcala Major
Renkle Cevap Vermek: Forcing olup overcalcu pas diyemez. Amaç, fit bulmak ve
overcalcunun elini tarif etmesini beklemektir. Rengini tekrar etmesi min.
olduğunu gösterir.
1 seviyesinde yeni
renk 4 kart olabilir.
Overcalcunun rebidi
öncelik sırasına göre şöyledir:
a. Ortağına tutuş varsa gösterir
b. Kendi rengi 6 kart ise 7-11 ile tekrar eder
c. Rakip renkte stoperle 7-11, 12-13, 14-16 puanla NT leri okur
d. 7-11 ile zorunlu olarak 5 kartla rengini tekrar eder.
e. 12-13 puan ile, kendi rengini geçerek ama zon demeyerek bir konuşma yapar
f. 14-16 puanla zon demek
g. 14-16 puanla cue-bid yapmak
----
1 Trefl 1 Kör
Pas
1 Pik, 4 kart
olabilir Pas 1
NT, 3 kart fit yok, 7-11, treflde stoper var Pas
2 Trefl, 3 kart tutuş, 12-16 puan
2 karo, 3 kart fit yok 7-11 puan
2 Kör, 3 kart fi yok min
2 pik, 3 kart fit, 7-11 puan
2 NT, 3 kart fit yok, 12-13 puan rakip renkte stoper
3 trefl, cue-bid, 4 kart fit 12-16 puan
3 karo, 14-16 puan 4 kart stoper yok
3 Kör, 12-13 puan, kör 6 kart
3 pik, 4 kart tutuş, 7-11 puan
3 NT, 14-16 p, 3 kart fit yok, rakip renkte stoper var.
a. Overcala
tutuş olmayınca 9 puandan az el ile konuşmak anlamsızdır. Ortağın rengi şigan
olsa bile konuşmamak gerekir. Zira ortak zon ihtimali olduğunu varsayar.
b. Zon
ihtimalini göstererek minör renk söylemek, rakip renkte stoper olmadığının
göstergesidir. Aksi halde NT cinsinden konuşuruz.
c. Ortak
overcal yaptı diye ondan defans löveleri ve okuduğu renkte belli bir kalite
beklentisiyle ceza kontru atılmaz.
“Mehmet
Özyeşilbaş” TEŞEKKÜRLER
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder