Birkaç yılda bir,
sömürülenler,
sömürücülerden
hangilerinin kendilerini temsil edeceğini ve sömüreceğini seçerler.
Karl Marks
Karl Marks
*****
DOĞRULUK KAYGISI
Düşünce
çatışmaları beni ne kırar, ne yıldırır, sadece dürtükler, kafamı çalıştırır.
Eleştirilmekten kaçarız: Oysa ki bunu kendiliğimizden istememiz, gelin, bizi
eleştirin dememiz gerekir: Hele eleştirme bir ders gibi değil de bir karşılıklı
konuşma gibi olursa.
Biri çıkıp bizim
düşüncemizin tersini söyledi mi, onun doğru söyleyip söylemediğine değil, doğru
yanlış, kendi düşüncemizi savunmaya bakarız. Bizi düzeltmek isteyene
kollarımızı açacak yerde, yumruklarımızı sıkıyoruz. Ama ben dostlarımın
bana sert davranmasını istiyorum. Sen bir budalasın, saçmalıyorsun, desinler
bana. Ben, dostlar arasında açık, yiğitçe konuşulmasını isterim; dostların
düşünceleri neyse sözleri de o olmalı.
Kulaklarımızı öyle
sert öyle kaba birer kulak yapmalıyız ki, salon konuşmalarının yumuşak
seslerini duymaz olsunlar. Ben, bir araya gelen insanların, sertçe, erkekçe
konuşmalarını isterim. Dostlar arasındaki bağlar sert, yırtıcı olmalı: Nasıl ki
aşk da ısırmalar, kanatmalar ister! Dostluk kavgacı olmadı mı, sağlam ve cömert
de değildir. Nazlı,
yapmacık bir hava, birini kırma korkusu dostluğa rahat nefes aldırmaz:
Bana çatıldığı zaman öfkem değil
dikkatim uyanır: Bana çatandan bir şeyler öğrenmeye can atarım. Doğruyu bulmak
her iki tarafın kaygısı olmalı. İnsan öfkelendi mi düşünemez olur,
aklından önce sinirleri işler. Tartışmalarda bahis tutuşmak hiç de faydasız
değildir.
Doğrudan ayrıldık
mı, elle tutulur bir şeyler kaybetmeliyiz. Yıl sonunda denmeli ki bana:
Bilgisizlik ve inatçılık yüzünden bu yıl bin lira kaybettiniz. Doğruyu hangi
elde görsem sevinçle karşılar; uzaktan kokusunu alır almaz silahlarımı atar,
teslim olurum. Fazla yukarıdan ve insafsız olmadıkça yazılarıma çatılmasını hoş
görmüş, çoğu kez karşımdakini kırmamak için yazdıklarıma istenen biçimi
verdiğim olmuştur.
Zararıma da olsa
eleştirmeciye uysal davranmalıyım ki beni her zaman serbestçe uyarsın, kendimi
düzeltmeme yardım etsin. Doğrusu çağdaşlarımı böyle bir işten yana çekmek kolay
değil. Düzeltilmek herkesin ağrına gittiği için kimse kimseyi düzeltmeyi göze
alamıyor. Düşüncesini saklayarak konuşuyor çokları. (Kitap 2, Bölüm 8)
(Montaigne, Denemeler,
Türkçesi: Sabahattin Eyuboğlu, Cem Yayınevi) - Ömer Yılmaz
*****
İKİ YURT
İki yurdum var benim: Küba ve gece.
İkisi de bir sayılır aslında. Yiterken
Güneşin görkemi, Küba
Üzgün bir dul gibidir
Uzun örtüleri içinde, suskun, elinde
karanfil.
Bilirim ne olduğunu elinde ürperen
Bu kanlı karanfilin! Bomboş
Göğüs kafesim, bomboş, paramparça
İçinde yüreğimin çırpındığı. Vaktidir
Ölüme gitmenin. Uygundur gece
Elvedalara. Işık engeller bizi.
Sözler de. Evren
İnsandan daha ustadır konuşmada.
Bayrak gibi
Kavgaya çağıran bir bayrak gibi
Işıldıyor kızıl alevi mumun, açıyorum
Pencereleri. Daralıyor yüreğim.
Küba, dul Küba, göğü karartan
Bir bulut gibi sessizce geçiyor
Kopararak yapraklarını karanfilin.
Jose Martı - çeviri: Ataol behramoglu
*****
PERDANLARI ELİMİNE ETMEK – ÇAKMAK VE DEFOS
Bu bölümde, koz
kontratında kullanılan iki teknik daha göreceğiz. Bunlar: perdanları yere
çaktırmak ( kozdan başka bir renk oynanınca bunu koz ile kazanmak)
ve yerin sağ kartlarına perdanları defos etmektir. Bu iki metot ta
koz renginin özel gücünün avantajını kullanır.
PERDANLARI YERE ÇAKTIRMAK
Koz oynamanın
avantajlarından biri kozun süper güçlü olmasıdır. Başka bir rengin ası en küçük
koza mağlup olur. Rakiplerin alıcı kartlarına çakmak, çok kullanılan perdan
elimine etme metodunun anahtarıdır.
Yere Çaktırmak
Bazı koz
kontratlarını oynadığınız için, rakiplerin başka renklerdeki alıcılarını
durdurmak için koz kullanmayı biliyorsunuz. Ancak, elinizden koz ile çakmak,
elinizdeki perdanlarınızı elimine etmez. Örneğin Kör koz ve kör ile treflideki
kartlarınız şöyle olsun:
yer Perdanları
sayarken deklaranın eline bakın- körde yok, treflide bir.
♥432 Rakipler
trefli oynarlarsa, ilk löveyi kaybedersiniz ama bir sonrakine
♣432
çakarsınız. Bir perdan saydığınız ve onu da kaybettiğiniz
için bir şey
kazanmadınız.
deklaran
♥ARDV10 Yerin
treflilerine elden çakarak bir şey kazanmış olmazsınız.
♣5 Hala
başlangıçta elinizde olan beş kör lövesine sahipsiniz.
Yerin
treflilerine çakmak için fazla bir gayret sarf etmenize gerek yoktur. Kozlarınız azalır, rakiplerin kozlarını
çekecek kadar kozunuz kalmayabilir.
Treflilerin
dağılımını değiştirelim:
yer Bu
defa elinize üç trefli perdanı var. Rakipler trefli alıcılarını
♥432 oynarsa
ilk löveyi kaybedersiniz ama ikincisine yerin kozlarından
♣5 biri
ile çakarsınız. Bu defa kazançlısınız zira perdanlarınızdan birini yere çakarak elimine etmiş
oldunuz.
deklaran Yerin kozu
ile bir löve kazanırsınız ve hala elinizde beş tane
♥ARDV10 alıcı
kozunuz var, toplam altı koz lövesi eder.
♣432 Yere
trefli çakmak için büyük gayret sarf etmelisiniz, zira bu
sizin perdanlarınızdan
birini elimine etmenize yarayacaktır.
Eğer elinizdeki
treflilerden birini daha yere çaktırabilirseniz bir perdan daha elimine etmiş
olursunuz. Bu şekilde kozdan yedi löve alırsınız.
Genel
olarak, yere çaktırarak perdan elimine edersiniz; elden çakarak
perdan elimine edilmez.
Bazen yere
çaktırmak dikkatli planlama gerektirir.
Perdanları yere
çaktırmak için şu şartları araştırın:
a. Perdan
olan renkte elinizdeki kartlar yerden daha fazla olmalı,
b. Yerde
çakmaya yeterli sayıda koz olmalı,
c. Yere
çaktırabilmek için başka renklerde ele geçecek büyük kart olmalıdır.
Bu şartların sıra
ile inceleyelim.
Perdana Çakma İmkanı
Yan renklerdeki
kartlar elinizde ve yerde aynı sayıda ise yere çaktırma imkanınız olmaz:
yer
: 943 82 7
deklaran: A82 109 3
Her ne kadar yerde
bir doubleton bir de singleton varsa da, deklaran yere çaktıramaz zira elinde
de aynı sayıda kart vardır. Yere çaktırabilmek için yan renklerin dengesiz
dağılmış olması ve deklaranın elinde daha çok kart bulunması gerekir.
Yer
: A4 Deklaranın
elinde yerden fazla kart var. Bu şekilde yer çakabilir.
deklaran: R32 Kısa
taraftan büyük kart as ile başlayın, sonra 4 oynayıp rua
ile
ele gelin. Kalan küçük kartınızı oynayıp yere çaktırın.
Yer : - Yer
bu renkte şikan olduğu için, perdanlarınızı çakma
deklaran: 842 imkanınız
vardır. Yerde koza (hepsini çakmak istiyorsanız üç tane) ve el antresine ihtiyacınız vardır. Çaktıktan
sonra elinize geçip diğerlerine de çakabilmek için.
Yer : 4 Yerde
tek olduğu için, iki perdanınıza da çakabilirsiniz.
deklaran: A93
yer : A93 Yerde
elinizden fazla kart olunca, yere çaktırma imkanı olmaz.
deklaran: 4
Komple bir elde
perdanların yere çaktırılması işleminin nasıl yapıldığını görelim.
Kontrat:
4♥
Atak :
♦A
♠ AR7
♥ R9763
♦ 10742
♣
6
♠9632 ♠V85
♥V ♥85
♦ARDV ♦95
♣D8532 ♣RV9742
♠D104
♥AD1042
♦863
♣A10
4♥ kontratında üç
perdana razısınız. Fakat sizin elinizde üç karo ve bir de trefli perdanı var.
Perdanlarınızın birinden kurtulmanız lazım. Alternatifleri değerlen- dirdiğiniz
zaman karo perdanına bir şey yapamazsınız. Batı ilk üç löveyi alacaktır. Ama trefli
perdanını yere çaktırabilirsiniz. Kozları çekin, ♣A oynayın ve ♣10’u yere
çaktırarak kontratınızı yaparsınız.
Perdana Çakmak için Hazırlık
Bir önceki
örnekte, deklaran trefli lövesi kaybetmeden trefliye çakabiliyordu. Bazen
deklaran yere çaktırabilmek için hazırlık yapmak durumunda olabilir.
Yer : 6 Perdanlarınıza
yerden çakmak istiyorsunuz ama bunu
deklaran: 975 hemen
yapamazsınız zira yer şikan değil. Rakiplere bir löve verin. El tutunca, yer şikan olacaktır ve perdanlarınızın
ikisini de çaktırabilirsiniz.
Yer 74
Bu defa da yere çaktırma imkanınız var zira dengesiz
deklaran: 1082 dağılmış: deklaranın yerden daha fazla
kartı var. Rakipler iki löve verdikten sonra ancak çakma imkanınız olacaktır.
Rakiplerin el
tutunca ne yapacağını bilemediğiniz için onlara löve vermek sinir bozucu
olabilir. Buna karşılık, bir veya daha çok perdanı elimine eder ve kontratınızı
yaparsınız.
Örnek:
Kontrat:
4♠
Atak :
♥V
♠ADV73
♥A64
♦95
♣1082
♠95 ♠8
♥V1097 ♥D532
♦AV62 ♦RD84
♣D93 ♣V764
♠R10642
♥R8
♦1073
♣AR5
4♠ kontratında üç
löve verebilirsiniz. Üç karo ve bir trefli perdanınız var. Perdanlarınızdan
birini elimine etmelisiniz. Alternatifleri değerlendirirken, yerde elinizden
daha az karo olduğu için karo perdanlarınızdan birini yere çaktırarak elimine
edebileceğinizi görürsünüz.
Biraz
gayret sarf etmeniz gerekecektir. Nihai stratejiyi belirlerken, iki karo
vererek perdanınıza yerden çakma durumunu hazırlamalısınız. Gördüğünüz gibi,
perdanlarınızı erkenden vermelisiniz. Kozları çektikten sonra, yerde koz ve
elde başka renklerden alıcı bırakarak, iki karo lövesi verin.
Yerin Kozlarını Yönetmek
Dördüncü etap olan
“genel strateji”ye geldiğinizde, koz rengini yönetmek çok önemli olur. Bunu
Bölüm 7’de çok detaylı olarak inceleyeceğiz. Yere çaktırırken koz yönetimi
önemli olduğundan bu yönünü inceleyeceğiz.
Rakiplerin
kozlarını, (ne kadar küçük olsalar bile) temizlemek genellikle iyi fikirdir.
Dikkat etmezseniz ve rakiplerde koz kalmışsa, sizin sağlam lövelerinizden
bazıları perdan haline gelebilirler. Ancak deklaran bazen, yerin kozlarını
perdanları elimine etmek için kullanmak ister ve hemen koz çekemez.
Deklaranın koz
çekme hakkındaki düşüncelerini inceleyelim. İlk sorun, deklaranın elindeki
perdanlara çakmak için yerde kaç koza ihtiyacı olduğudur.
Yer
: - Deklaranın bir perdanı çakmaya ihtiyacı
vardır, onun
deklaran: A3 için
yerde bir koz lazımdır.
Yer :
42 Deklaranın
iki perdanı vardır ama bunların yalnız birine
deklaran: A63 yerden çakabilir. Bu perdana çakmadan
önce bir löve
kaybedilmelidir.
Onun için, deklaran yere çakmaya hazır hale geldiğinde yerde
bir koz kalmalıdır.
yer: 5 Deklaran
iki perdana yerden çakabilir, onun için yerde
deklaran: A97 iki koza
ihtiyacı vardır.
yer: - Üç
perdana çakmak için deklaranın yerde üç koza
deklaran: 865 ihtiyacı
vardır.
Deklaran, kozlar
çekildiği zaman yerde yeterli sayıda koz kalıp kalmayacağını düşünmelidir.
Yeterli sayıda koz kalacak ise, o zaman kozları çekmelidir.
Kontrat: 4♠
Atak :
♥R
♠DV93
♥753
♦R3
♣AR62
♠84 ♠62
♥RD84 ♥A109
♦7 ♦DV10865
♣D109753 ♣V
♠AR1075
♥V62
♦A92
♣84
Üç löve
kaybedebilirsiniz. Üç kör ve bir de karo perdanınız var. Hedefinizden bir fazla.
Perdanınızı elimine etmek için ona yerden çakmayı planlayın. Bunu yapmak için
yerde bir koza ihtiyacınız var.
Farz edelim
rakipler ilk üç kör lövesini alıp ondan sonra karo oynasınlar. Yerden ♦R ile
alın. (kısa taraftan onör) Kozları mı çekmelisiniz yoksa karoya mı
çakmalısınız? Çakmak için yerde bir koza ihtiyacınız olduğu için kozları
çekmeye başlayın. Rakiplerin kozları 2-2 dağıldığı için iki turda bu tamamlanır
ve yerde iki kozunuz kalır. Şimdi karo asını çekip karo perdanınıza yerden
çakabilirsiniz.
Önce kozları
çekmezseniz ne olacağına dikkat edin. Siz ♦A oynayınca, Batı buna çakar ve
batarsınız. Belki biraz şanssızlık sayılır ama, siz önce koz çekerek bunu
önlemeye çalışıyorsunuz.
Rakiplerin
ellerini biraz değiştirelim:
Kontrat: 4♠
Atak :
♥R
♠DV93
♥753
♦R3
♣AR62
♠8642 ♠
-
♥RD84 ♥A109
♦754 ♦DV1086
♣D10
♣V9753
♠AR1075
♥V62
♦A92
♣84
Sizin açınızdan
aynı görünüyor. Rakipler ilk üç kör lövesini alıp karo oynuyor. ♦R ile alın.
Yerden bir çakaya ihtiyacınız olduğu için, rakipler sizin alıcılarınıza
çakamasın diye, koz çekmeye başlayın.
Bu defa dışarıdaki
kozlar 4-0 dağılmış – onları temizlemek için dört tur koz çekmeniz gerekiyor.
Kozların hepsini çekerseniz yerde perdanınıza çakacak koz kalmayacak. Bunu
anlayınca (pik oynayınca Doğu başka bir kart defos eder) dışarıdaki kozları
çekmeyi bırakın. ♦A oynayın ve karo perdanınıza çakın. Şimdi Batının kozlarını
çekip kontratınızı yaparsınız.
Tabii Batının elinde
tek karo olması ve karo asınıza çakması ihtimali de vardır ama bu riske
girmekten başka alternatifiniz yoktur. Planınız yerden b ir perdanınıza
çakmanız gerektiğini söylüyor, bunu yapmak için en az bir koza ihtiyacınız
vardır. Baştan kozların hepsini çekemezsiniz.
Deklaranın kozları
hemen çekemeyeceği bir örnek:
Kontrat:
4♥
Atak :
♠D
♠A765
♥AD7
♦V7653
♣3
♠DV109 ♠82
♥53 ♥642
♦R4 ♦AD108
♣D10752 ♣R986
♠R43
♥RV1098
♦92
♣AV4
4♥ kontratında üç
löve kaybedebilirsiniz. Bir pik, iki karo ve iki trefli perdanınız var –
gereğinden fazla! İki trefli perdanını yere çaktırma imkanı var. El tutar
tutmaz kozları çekmeli misiniz?
Dışarıda beş koz
var ve inşallah 3-2 dağılmışlardır. Bunları çekmek için üç tur kör
oynamalısınız, yerde hiç koz kalmaz. Trefli perdanlarınızı çaktırmak için yerde
iki koza ihtiyacınız olduğundan, bunu tamamlayıncaya kadar kozları çekmeyi
ertelemelisiniz.
♠A ile alın, ♣A
oynayın ve yere bir trefli çaktırın. Ele gelin (koz ile de olabilir) ve kalan
treflinize de yerden çakın. Şimdi kozları toplayıp kontratınızı yapmaya
hazırsınız.
Bir perdana çakmadan önce rakiplere bir löve
vermeniz gerkiyorsa, yerde kalacak koz sayısına dikkat edin. Rakipler el
tutunca koz oynama imkanları olabilir. Eğer yere çaktıracağınızı anlarlarsa,
bunu engellemek için koz oynayabilirler.
Örnek
Kontrat:
4♥
Atak :
♠V
♠RD6
♥A87
♦C7653
♣V3
♠V1098 ♠542
♥532 ♥64
♦R4
♦D1098
♣A1052
♣RD86
♠A73
♥RDV109
♦A2
♣974
4♥ kontratınızda bir karo ve üç trefli
perdanınız var; gereğinden bir fazla. Trefli renginde üçüncü perdanı yere
çaktırma şansınız olabilir. Bunu yapmak için iki trefli lövesi vermelisiniz.
Perdanınıza çakmak için yerde yalnız bir koza
ihtiyacınız var. Trefliye başlamadan önce iki tur koz oynamak emniyetli gibi
görünebilir. Ancak, trefliye çakmaya hazır hale gelebilmek için rakiplere iki
kere el vereceksiniz. Rakipler sizin planınızı anlarlarsa, bu iki elden birinde
koz oynayarak yerin son kozunu çıkarabilirler.
Bir tur koz bile çok fazladır. Rakipler iki
kere el tutacağına göre her iki sefer de koz oynayabilirler. Perdanınıza
çakmaya hazır olunca, yerde koz kalmamış olur. Erken başlayıp el tutar tutmaz hemen
trefli oynamalısınız. Perdanlarınızı erken verme konusunda bir örnek daha!
Üste Çakılmasını Önlemek
Yerden bir perdana
çakarken, rakiplerin de o renkte kartları kalmamışsa koz oynayabileceğini
aklınızdan çıkarmayın.
Örnek
Kontrat: 4♥
Atak :
♣R
♠R753
♥RD2
♦A3
♣9742
♠D10 ♠V964
♥63 ♥754
♦V87654 ♦D10
♣RDV ♣A1063
♠A82
♥AV1098
♦R92
♣85
4♥ kontratında üç
löve kaybedebilirsiniz. Bir pik, bir karo ve iki trefli perdanınız var.
Perdanlarınızdan birini elimine etmelisiniz. Yer karo çaktırmaya hazır bir
durum olunca bu çok kolay görünüyor.
Karo perdanınıza
çakmak için yerde bir koz bırakmanız gerekiyor. O sebepten henüz rakiplerin
bütün kozlarını çekemezsiniz. Farz edelim rakipler iki trefli aldıktan sonra
üçüncü trefliyi de oynadılar siz de elden çaktınız.♦A ve ♦R oynayıp üçüncü
karoya yerden ♥2 ile çakarsanız ne olacağına bakın. Doğuda da karo bittiği
için, ♥2 üzerine ♥4 ile çakar.
Perdanınıza fire
vermeden çakabileceğiniz en büyük koz ile çakmaya dikkat edin. Bu elde, diğer
büyük kozların hepsi sizde olduğu için, rua veya dam ile
çakabilirsiniz. Bu şekilde üste çakılmayı önlersiniz ve rakiplerin kozlarını
temizleyecek kadar büyük kozunuz kalır.
Büyük Kartları Akıllı Kullanmak
Yere bir perdanı
çaktırmak için önce ele gelmelisiniz. Plan yaparken antreleri dikkate almayı
unutmayın.
Örnek
Kontrat:
2♠
Atak :
♣D
♠10865
♥3
♦A742
♣R653
♠R4 ♠A32
♥R10762 ♥D984
♦108 ♦RD96
♣DV109
♣84
♠DV97
♥AV5
♦V53
♣A72
2♠ kontratında beş
löve kaybedebilirsiniz. ♠A, ♠R’yı kaybedeceksiniz, ayrıca iki kör, iki karo ve
bir trefli perdanınız var: toplam yedi perdan. Fazla perdanları elimine etmenin
en iyi yolu yere kör çaktırmak gibi görünüyor.
İlk löveyi yerin
♣R veya elin ♣A ile almak arasında bir fark var mı? Farz edelim ♣A ile aldınız.
♥A oynayıp yere bir kör çaktırdınız, şimdi ele nasıl geçeceksiniz? Hangi rengi
oynasanız rakipler el tutar. Perdanları yere çaktırmaya uğraştığınızı
gördükleri için, yerin kozlarını bitirmek üzere ♠R, ♠A ve üçüncü pik
oynayabilirler.
Onun için ileriyi
planlamak çok önemlidir – kalan körünüze yerden çakmak için ele gelmeniz lazım.
İlk löveyi ♣R ile alın. Sonra ♥A’a bir kör oynayıp yerden çakarsınız. Daha
sonra muhafaza etmiş olduğunuz, ♣A ile ele gelip son körünüze de çakarsınız. Bu
tamamlandıktan sonra koz oynamaya başlayabilirsiniz. Bu şekilde kontratınızı
yaparsınız.
Kozları akıllı bir
şekilde kullanmanın başka örneklerini bir sonraki bölümde göreceğiz.
Karşılıklı Çakalar
Bazen o kadar çok
perdanınız olur ki, koz çekmeye vaktiniz kalmaz.
Örnek
Kontrat:
4♥
Atak :
♦R
♠V62
♥RD107
♦A8642
♣5
♠R74 ♠A1093
♥652 ♥43
♦RD1075 ♦93
♣83 ♣RDV96
♠D85
♥AV98
♦V
♣A10742
4♥ kontratında üç
löve kaybedebilirsiniz. Pikte üç perdanınız, treflide de dört perdanınız var:
çok fazla! Yerdeki tek trefli bir ümit ışığı gibi görünüyor. Bütün trefli perdanlarınıza
yerin kozları ile çakabilirsiniz.
Yerin kozlarını
treflilere çakmak için kullanacağınız için koz çekemezsiniz. ♦A ile kazandıktan
sonra trefliye çakmaya başlayın. ♣A’a bir trefli oynayın, bir trefli daha
oynayıp yerden çakın. Şimdi bir trefli daha oynamak için ele geçmeniz lazım.
Elinizde kozdan başka büyük kart olmadığı için kozları kullanın. Yerin
kozlarına treflilere çakmak için ihtiyacınız olduğundan koz oynayamazsınız.
Ancak, yerden karo oynayıp elden çakabilirsiniz.
Şimdi trefli
oynayıp yerden çakın. Ele geçmek için bir karo daha oynayıp elden çakın. Bir
trefli perdanına daha yerden çakın, karo oynayıp elden çakın. Son trefli
perdanını oynayıp yerin son körü ile çakın. Tek kozunuz elinizdeki astır ama bu
da sizin onuncu löveniz olur. Kalan üç kartınız pik perdanlarınızdır. Hiç koz
oynamadan kontratınızı yaptınız.
İki ele gidip
gelerek perdanlarınıza iki elde de çaktığınız için buna “karşılıklı çaka”
İngilizce adı ile “crossruf” denir. Perdanlara elden çakarak avantaj sağlanan
tek durum budur.
PERDANLARI DEFOS ETMEK
Perdanlara yerden
çakarak elimine edemeyeceğiniz zaman, başka bir metot ta yerde yan renkteki
alıcılara elinizdeki perdanları kaçmak “defos etmek” tir.
Yerin alıcılarına perdanları defos etmek
Perdanları elimine
etmek için alternatif yollar ararken, yerde yan bir renkte (koz dışında)
alıcılar (sağlam kartlar) olup olmadığına bakın. Bunlara elinizdeki perdanları
defos edebilirsiniz. Bir taraftaki zayıflığa karşı başka bir tarafta kuvvet olabilir.
Yan renkteki
perdanları yerin alıcılarına defos etmek avantajlıdır. Rakiplerin bu renkteki
alıcılarına kozla çakarsınız. Tabii bu teknik sanzatu kontratında işe yaramaz.
Koz rengi olmayınca, defos ettiğiniz renkteki rakiplerin alıcılarına çakmanız
mümkün olamaz.
Perdanı defos
etmek için yerde o renkte elinizdekinden fazla kart olmalıdır. Ayrıca, o
renkteki perdanlarınızdan daha fazla alıcı olması gerekir.
örnekler:
Yer : AR4 Elinizde
bir küçük kart var, yerin ası bunu kurtarır. O
deklaran: 2 bakımdan
bu renkte perdanınız yoktur. Yerde rua da
var. Buna
elinizdeki başka bir renkteki perdanı defos edebilirsiniz.
Yer : ARD Yerde
fazladan iki alıcı var. Başka bir renkteki iki
deklaran: 3 perdanı
bunlara defos edebilirsiniz.
Yer : AD3 Yerde
fazladan bir alıcı var. Ruayı oynayarak başlayın
deklaran: R4 (kısa
taraftan onör) sonra 4 oynayıp yerin asına gidin.
Şimdi damı oynayıp
ona bir perdanı defos edebilirsiniz.
Komple bir elde
perdanı defos etmenin nasıl yapıldığını görelim
Kontrat:
4♥
Atak :
♦R
♠D43
♥8752
♦A64
♣AR7
♠872 ♠10965
♥A4 ♥R
♦RDV10 ♦872
♣10854 ♣DV962
♠ARV
♥DV10963
♦953
♣3
4♥ kontratında
üç löve verebilirsiniz. Perdanlarınızı sayınca, ♥A ve ♥R dışarıda olduğu için
iki kör perdanınız var, iki de karo; zira yerin ♦A yalnız bir karonuzu
kurtarır. Dört perdan gereğinden bir fazla eder.
Alternatifleri
değerlendirirken, yerde fazladan bir trefli alıcısı olduğunu görürsünüz.
Elinizdeki trefli için yerin ♣A yeterlidir. Bu ilave alıcıya karo
perdanlarınızdan birini defos edersiniz. ♦A ile aldıktan sonra ♣A ve ♣R oynayıp
elinizden bir karo verin. Rakipler karo oynarsa, siz bir löve kaybettikten
sonra ikincisine çakarsınız. İki kör perdanı ile birlikte üç perdanınız kalır
ve kontratınızı yaparsınız.
Koz Çekmek mi Çekmemek mi
Perdanlarınızı defos etmeden önce kozları
çekmeli misiniz? Genellikle rakiplerin kozlarını mümkün olan en erken zamanda
çekmeyi istersiniz. Ancak bir önceki ele bakarsanız bunun her zaman mümkün
olmadığını görürsünüz.
Bir önceki elde rakipler ♦R atak edip ♦A’ı
çıkardılar. Şimdi iki karo perdanınız var. Rakipler el tutar tutmaz hemen iki
karo lövesi alırlar. ♥A ve ♥R dışarıda olduğundan koz çekebilmek için rakiplere
el vermek mecburiyetindesiniz. Koz oynamaya başlarsanız, rakipler alır ve iki
karo çekerek kontratınızı batırırlar.
Planınızın dördüncü etabı olan “genel
strateji”ye geldiğinizde, perdanlarınızı defos etmeden koz çekmeyi inceleyin.
Perdanlarınız hızlı ise (yukarıdaki örnekteki gibi) ve koz çekmek için
rakiplere el verecekseniz, perdanlarınız defos edinceye kadar koz çekmeyi
erteleyin.
Rakiplere el vermeden koz çekebiliyorsanız, o
zaman perdanları defos etmeden bunu yapmak daha emniyetli olur.
Örnek
Kontrat:
4♠
Atak
:
♣R
♠R108
♥V52
♦ARD4
♣752
♠765 ♠4
♥R764 ♥AD10
♦106 ♦V98752
♣RDV10 ♣864
♠ADV932
♥983
♦3
♣A93
4♠ kontratında üç löve kaybedebilirsiniz. Üç
kör iki de trefli perdanınız var: biraz fazla. Yerde karodan iki tane fazla
alıcı var, bunlara perdanlarınızı defos edebilirsiniz. İki perdanı defos etmek
kontratınız yapmanıza yetecektir.
Kozları mı çekmelisiniz yoksa perdanları mı
defos etmelisiniz? ♣R asınızı çıkardıktan sonra perdanlarınızın hepsi hızlıdır.
Ancak, rakiplere el vermeden kozları çekebileceğiniz için, perdanları defos
etmeden hemen çekmeniz iyi olur. Rakiplerin kozları bittikten sonra, ♦A, ♦R ve
♦D oynayıp bunlara iki perdanınızı kaçarsınız.
Hemen kozları çekmeden karolara perdan defos
etmeye kalkarsanız ne olacağına bakın. Siz ♦A, ♦R ve ♦D oynayınca Batı ♦D’a
çakar. Bu şanssızlık sayılır ama kozları önceden çekerek önlenebilir.
Perdanlarınız yavaş ise: rakipler el tutunca
onları hemen alamayacaklar ise, rakiplere el verecek olsanız bile kozları
çekmek daha iyi olur.
Örnek
Kontrat:
4♥
Atak
:
♠D
♠874
♥10752
♦1052
♣AR4
♠DV109 ♠632
♥A63 ♥4
♦DV94 ♦R87
♣V5 ♣10987
♠AR5
♥RDV98
♦A63
♣D3
4♥ kontratında üç löve kaybedebilirsiniz. Bir
pik, bir kör ve iki karo perdanınız var. Treflide yerin alıcısına bir perdan
defos edebilirsiniz.
Hemen koz oynamalı mısınız? Oynarsanız, rakiplerin
♥A’ını çıkarmak için el vereceksiniz. Ancak perdanlarınız hızlı değil,
yavaştır. ♠R ile alınca hala elinizde ♠A var. Rakiplere el verince alıcılarını
hemen çekemezler. Ne oynarlarsa siz kazanır, kalan kozları çekersiniz. Ondan
sonra ♣D oynayıp ♣3 ile yerin asına geçer ve ♣R’ya perdanlarınızdan birini
defos edersiniz.
Bu elde kozları çekmezseniz batarsınız. Üçüncü
trefliyi oynadığınızda perdanlarınızdan birini defos edersiniz ama buna Batı
çakar. Alıcılarınızdan biri perdan olmuş oldu.
Pekiyi Batı ♠D yerine ♦D atak ederse ne olur?
♦A ile kazandıktan sonra karoda iki hızlı perdanınız olur. Rakipler ♥A ile el
tutunca iki karo lövesi alabilirler. Ancak bu sizin kontratınızı batırmak için
yeterli değildir. Hala pikte yavaş bir perdanınız var ve kozları temizledikten
sonra onu trefliye defos edersiniz. Fazla hızlı perdanınız olunca rakiplere
erken el vermemeye dikkat edin.
Fazla Alıcıları Sağlamak
Bazen
perdanlarınızı defos etmek için yerde fazla alıcılar hemen bulunmayabilir. Daha
önceden gösterilen teknikleri kullanarak fazla alıcıları sağlamak mümkün
olabilir.
Örnek
yer
: RDV Yerin sağlam
lövesi yok ama rakiplerin asını çıkarınca
deklaran: 42 promosyonla
iki löve sağlanır. Elinizde iki küçük kart olduğundan yerin fazla alıcısına
elinizden bir perdan kaçabilirsiniz.
Yer
: AR862 Dışarıdaki kartlar 3-2
dağılmışsa, bir löve vererek iki
deklaran: 543 löve
sağlayabilirsiniz. Bu sağlanan lövelere elinizdeki perdanları defos
edebilirsiniz.
Yer : ADV Bu
kombinasyon ile empas yapıp ruanın solunuzda
deklaran: 73 olmasını
ümit edebilirsiniz. Empas kazanırsa ele gelip empası tekrar edersiniz. Daha sonra fazla bir alıcınız
olacağından elinizdeki bir perdanı buna kaçabilirsiniz.
Empas kaybetse
bile hala bir fazla alıcınız olur ve buna bir defos yapabilirsiniz.
Alıcı sağlayarak
perdan defos etmeyi gösteren bir örnek:
Kontrat:
4♥
Atak :
♦R
♠DV10
♥D752
♦A86
♣A84
♠A762 ♠R985
♥63 ♥9
♦RDV10 ♦7542
♣V65 ♣D932
♠43
♥ARV1084
♦93
♣R107
Üç löve verebilirsiniz. Pikte iki, karoda bir
ve treflide bir perdanınız vardır: limitinizden bir fazla. Perdanlarınızı yere
çaktıramayacağınız için, onlardan birini defos etme imkanını araştırırsınız.
Yerde sağlam löve yok ama pik as ve ruasını çıkarınca bir löve sağlama imkanı
vardır.
İlk löveyi aldıktan sonra rakiplere kozdan löve
vermeyeceğiniz için kozları çekebilirsiniz. Sonra pik oynayın ve rakiplerin
ruasını çıkarın. Karo alıcılarını çekerler. Bir karo daha oynarlarsa buna
çakarsınız ve bir pik daha oynarsınız ve rakiplerin asını çıkarırsınız. Yerin
kalan piki alıcıdır ve trefli perdanınızı buna defos edersiniz.
Burada da uzunluk ile löve sağlamaya bir örnek
var.
Kontrat:
4♥
Atak :
♦4
♠AR5
♥652
♦87
♣A9763
♠9863 ♠DV10
♥87 ♥943
♦R10542 ♦AD96
♣D5 ♣V108
♠742
♥ARDV10
♦V3
♣R42
4♥ kontratında üç löve kaybedebilirsiniz. Bir
pik, iki karo ve bir de trefli perdanınız var. Karo perdanları için bir şey
yapamazsınız, zira rakipler iki löveyi hemen alabilirler. Trefli perdanına
yerden çakamazsınız ve bunu defos edecek bir yer de yok. O zaman pik perdanını
elimine etmek üzerine yoğunlaşmalısınız.
Treflideki uzunluk fazla löve sağlama imkanı
verebilir. Sizde sekiz trefli var, rakiplerde beş. Dışarıdaki trefliler 3-2
dağılmışsa, bir löve verdikten sonra kalan trefliler sağ olacaktır. Bu fazla
alıcılara pik perdanınızı defos edebilirsiniz.
Farz edelim rakipler ilk iki karo lövesini
aldıktan sonra pik oynasınlar, sizin ruanızı çıkartsınlar. Siz kozları çekip
♣R, ♣A ve üçüncü trefliyi oynarsınız, yerin kalan treflileri sağlanır. Rakipler
pik oynayıp sizin asınızı çıkarttıklarında da trefli alıcılarından birinin
üzerine kalan pikinizi kaçarsınız. Kalan lövelerin hepsi sizindir.
Empas ile fazladan bir alıcı sağlamaya örnek:
Kontrat:
2♠
Atak :
♥D
♠V1082
♥742
♦AV4
♣765
♠94 ♠A6
♥DV108 ♥R63
♦D872 ♦10965
♣R108 ♣AD93
♠RD753
♥A95
♦R3
♣V42
2♠ partskor kontratınızda, beş löve
verebilirsiniz. Bir pik, iki kör ve üç trefli perdanınız var: bir fazla. Ataktan
rakipler sizin ♥A’ınızı çıkardıkları için perdanlarınızın hepsi hızlı. Koz
oynadığınız takdirde rakipler pik asını alıp iki kör ve üç trefli lövesi
alabilirler.
Perdanlardan birini nasıl elimine
edebilirsiniz? Tek ümidiniz onlardan birini yerin fazla bir alıcısına defos
etmektir. Yerin sağlam alıcıları yoktur ama karo empasının tutması ihtimali
vardır. ♦R oynayıp daha sonra yerin ♦A ve ♦V’sine doğru ♦3 ile devam edersiniz.
Batı küçük bir kart verince yerin ♦V’si ile empas yaparsınız. ♦D Doğuda
olmadığı için bu löveyi kazanırsınız. Şimdi yerin ♦A’ına elinizden bir perdanı
defos edersiniz. Şimdi perdanlarınız beşe inmiş olur ve koz oynamaya
başlayabilirsiniz.
Ya ♦D Doğuda olsaydı? O zaman, empasınız
kaybeder ve bir yerine iki batarsınız. Rakipler karo lövesine ilave olarak iki
kör, üç trefli ve bir pik lövesi alırlar. Kontratınızı yapmak için bazen riske
girmek gerekir.
DEFANS PRENSİPLERİ
Ortağınız atak
edince, siz löveye üçüncü olarak kart vereceksiniz. Üçüncü olarak kart verirken
uyacağınız prensipler aşağıdadır.
Üçüncü Oyuncu Büyük Verir
Rengin şu şekilde
dağılmış olduğunu kabul edelim:
765
RV843 D92
A10
Farz edelim
ortağınız 4’lüyü atak etti ve yerden 5 verildi. Hangi kartı oynamalısınız?
Sizin üçüncü olarak kart vereceksiniz. Aynı zamanda sizin tarafın son
oyuncusunuz. Bu durumda prensip büyük koymaktır. Ortağınızın kartı löveyi
alamayacak gibi görünüyorsa, büyük bir kart koyarak löveyi almaya çalışın.
Burada
koyabileceğiniz en büyük kartı, damı, koyun. As deklaranda olduğu için damınız
löveyi alamaz ama ası çıkarır ve ortağınızın rua ve valesini alıcı haline
getirir. Eğer 2 veya 9 koyarsanız, deklaran löveyi as yerine 10 ile kazanır ve
elinde hala alıcı olarak as kalır. Sizin tarafa alıcı sağlamamış olursunuz.
Üçüncü
oyuncunun büyük kart oynamasının hedefi ya löveyi kazanmak veya o
renkteki diğer kartlara promosyon sağlamaktır. Eğer ortağınızın kartı löveyi
kazanacak ise veya ikinci oyuncu sizin elinizdekinden daha büyük bir kart oynamışsa,
büyük kart oynamanıza gerek yoktur.
Örnek
R65
DV109 A42
873
Ortağınız damı
oynarsa ve yerden küçük kart verilirse, dam löveyi kazanacağı için ası koymanıza
gerek yoktur. Tabii yerden rua konulursa ası oynarsınız.
Yalnız Gerektiği Kadar Büyük
Üçüncü oyuncunun
büyük kart vermesi prensibinde, her zaman en büyük kartınızı oynamanız şart
değildir. Sadece gerektiği kadar büyük bir kart oynamalısınız. Şu
pozisyona bakın:
D63
10742 RV9
A85
Farz edelim
ortağınız 2’liyi atak etti ve yerden 3 verildi. Damın yerde olduğunu gördüğünüz
için ruayı oynamanıza gerek yoktur. Onun yerine valeyi koyun. Eğer as
ortağınızda ise vale löveyi kazanır. As deklaranda ise, vale ası çıkarır ve
ruanız alıcı haline gelir.
Gerektiği kadar
büyük fikri şu durumda da geçerlidir.
96
R10852 DV3
A74
Ortağınız 5 atak
edince yerden 6 verilirse, sizin vale ve damınız eşittir, ikisinden biri ası
çıkarmaya yeter. Bu durumda, gerektiği kadar büyük fikrineuyarak damı
değil de valeyi oynayın. Vale ası çıkarınca ortağınız damın sizde olduğunu
anlayacaktır. Deklaranda as ve dam olsaydı dam ile kazanırdır. Bu gibi
durumlarda damı oynarsanız, ortağınız valenin deklaranda olduğunu zanneder.
KONUŞMALARI HATIRLAMAK
Konuş Konturu
Deklarasyonda
kompetisyon yapmanın bir yolu da konuş konturu atmaktır.
Şu hususlar
geçerli ise bir konturun konuş konturu olduğunu anlarsınız.
a. Siz
ve ortağınız pastan başka bir şey söylememiş iseniz ve kontur atılan kontrat
partskor ise, kontur, konuş konturudur.
b. Eğer
siz veya ortağınız deklarasyon vermişseniz veya kontur atılan kontrat zon ise
kontur ceza içindir.
Konuş konturu için gerekli şartlar
Konuş konturu
atmak için şu kriterlere uygun bir eliniz olmalıdır:
a. 13+
puan (destek puanı dahil)
b. Konuşulmamış
renklere destek.
Konuş konturuna cevap vermek
Konuş konturu forsingtir
ve, sağındaki rakip konuşmazsa, cevapçı deklare vermek mecburiyetindedir.
Cevabınızı aşağıdaki prensiplere göre seçersiniz:
Minimum el ile (0-10 puan)
a. Dört
kartlı veya daha uzun bir majör rengi en ucuz seviyede söyle.
b. Dört
kartlı veya daha uzun bir minör rengi en ucuz seviyede söyle.
c. 1SA deklare et.
Orta kuvvette bir el ile (11-12 puan)
a. Dört
kartlı veya daha uzun bir majör rengi sıçrayarak söyle.
b. Dört
kartlı veya daha uzun bir minör rengi sıçrayarak söyle.
c. 2SA’ya
sıçra.
Maksimum el ile (13 + puan)
a. Dört
kart veya daha uzun bir majör renkte zona sıçra.
b. 3SA’ya
sıçra.
Konuş konturu atanın ikinci konuşması
Konuş konturu
attıktan sonra, ortağınız minimumdan daha iyi bir el göstermemişse, minimumdan
daha iyi bir eliniz yoksa bir daha konuşmayın. Şu prensiplere uyun:
Minimum el ile (13-16 puan)
a. Ortağınız
en ucuz seviyede konuşmuşsa pas geçin.
b. Ortağınız
sıçrayarak konuşunca, 13-14 puan ile pas geçin.
c. Ortağınız
sıçrayarak konuşunca, 15-16 puan ile zon deklare edin.
Orta kuvvette el ile (17-18
puan)
a. Ortağınız
en ucuz seviyede konuşmuşsa bir yükseltin.
b. Ortağınız
sıçrayarak konuşmuşsa zon deklare edin.
Maksimum el ile (19-21 puan)
a. Ortağınız
en ucuz seviyede konuşmuşsa sıçrayarak yükseltin.
b. Ortağınız
sıçramışsa zon deklare edin.
ÖZET
Koz kontratı
oynarken, üçüncü etap olan “alternatifleri değerlendir”meye sıra gelince,
perdanlarınızı elimine etmek için iki tekniği dikkate alabilirsiniz:
a. Perdanlarınızı yere çaktırın.
b. Perdanlarınızı yerdeki ilave
alıcılara defos edin.
Perdanlarınza
yerden çakmayı planlıyorsanız, yerde yeteri kadar koz kalmasına dikkat edin.
Bazen perdanlarınıza çakmayı tamamlayıncaya kadar kozları çekmeyi
erteleyebilirsiniz. Onör kartlarınızı akıllıca kullanın: doğru zamanda doğru
elde olmaya dikkat edin.
Perdanları defos
ederken de kozları çekme konusunda dikkatli olmalısınız. Kozları çekerken
rakiplere el vermek mecburiyetinde kalacaksanız va limitinizden fazla
perdanınız varsa, fazla perdanlarınızı defos edinceye kadar koz çekmeyi
erteleyin.
Bazen yerde
ihtiyacınız olan ekstra alıcıları sağlamak için promosyon, uzun rengi sağlamak
ve empas gibi teknikleri kullanmalısınız.
Defansta yararlı bir prensip, üçüncü oyuncu büyük kart verir kuralıdır. Yalnız, löveyi kazanmak
veya sizin tarafa alıcı promosyonu yapmak için gereği kadar büyükkart
oynamalısınız.
Zafer Ulusakarya'
ya teşekkürler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder