değerli olmaya çalışın.
Albert Einstein
*****
Sanat
korkakların işi değildir.
Hele tiyatro hiç değildir.
Orhan Aydın
*****
Hareket etmeyenler,
zincirlerin ne kadar ağır olduğunu
bilmezler.
Rosa Luxemburg
Rosa Luxemburg
*****
KÜLKEDİSİ
KÜLKEDİSİ
Kırmızı topuklu kıza eğilir şehzade,
Süzülür kızın yeşil gözleri,
yavaşlarken müzik
Saçı parlar gümüş bir yelpazede;
Şarap gibi kayar ışığa misafirler
süzülerek
Uzun cam saray salonunun her
sarmalında;
Eğilmiş kemanlarda kapsar çıkrıklar
orayı.
Pembe mumlar titreşir leylak duvarda
Yansıtarak milyon şarap şişesinin
parlaklığını,
Ve süzülen çiftlerin hepsi fırıl fırıl
bir vecitte
Katılırlar çoktan başlamış bayram
cümbüşüne,
Ta ki on ikiye yakın o garip kız
birdenbire
Suçlulukla durdurup, soldurup, sarılıncaya
dek şehzadeye
Heyecanlı müzik ve kokteyl muhabbeti
ortasında
Kulak verir saatin yakıcı tik
taklarına.
Sylvia Plath (1932-1963, ABD) -
Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
*****
KONTURLAR
Konturun briçte
bilinen geleneksel anlamı rakibi cezalandırmaktır. Ancak ortaklık anlaşmasına
bağlı olarak başka anlamlar yüklenebilir. Bricin gelişmesiyle ve negatif
kontrların daha çok oynanmasıyla birlikte diğer kontr çeşitleri yaygın olarak
kullanılmaya başlanmıştır.
Günümüzde oynanan başlıca konturlar aşağıda belirtilmiştir:
Günümüzde oynanan başlıca konturlar aşağıda belirtilmiştir:
Kontr
|
Kim atar
|
Anlamı
|
takeout
|
Araya giren
|
Apel Konturu da
denir. Genellikle diğer renklerden birine fit bulmak veya 17+ puan
olduğunu anlatmak için kullanılır. 1912' de Charles Patton ve Bryant
McCampbell tarafından birbirlerinden bağımsız geliştirilmiştir.
|
Örneğin:
1x-Kontr 2x-Kontr
|
||
negatıve
|
Cevapçı
|
Ortak oyun
açtığında cevapçı tarafından atılan bir çeşit apel konturudur. Diğer
renklerde, özellikle de majörde fit bulmak için kullanılır. Alvin Roth ve
Tobias Stone tarafından geliştirilmiştir.
|
Örneğin:
1x-1y-Kontr 1x-2y-Kontr
|
||
balancıng
|
Her 2 ortak
|
Uyandırma Konturu
da denir. 4üncü pozisyonda olup 2 pastan sonra ortağın puanları olduğunu
hesaba katarak (ortaktan puan ödünç alarak, bazılarına göre "1 Rua"
ödünç alarak) yapılır. Genellikle yarışma amaçlı, bazen de cezalandırmak
amaçlı kullanılır.
|
Örneğin: 1x-Pas-Pas-Kontr
1x-Pas-2x-Pas 1x-Pas-1y-Pas
Pas-Kontr 1NT-Pas-Pas-Kontr |
||
reopenıng
|
Her 2 ortak
|
Yeniden Uyandırma
Konturu da denir. Oyun açtıktan sonra rakip araya girdiğinde 2 pastan sonra
yapılır. Rakibin düşük seviyede kontrat oynamaması için veya rakibin rengini
cezalandırmak için kullanılır.
|
Örneğin:
1x-1y-Pas-Pas
Kontr |
||
cooperatıve
|
Her 2 ortak
|
Ortağın cezaya
çevirme veya deklereye devam etme tercih, karar ve fırsatını vermesi için
kullanılır. Çoğunlukla düşük seviyelerindeki konuşmalarda uygulanır.
Genellikle 2 seviyesine ulaşmaz veya 3 seviyesini geçmez.
|
Örneğin:
1x-1y-2x-2y
1x-2y-Pas-Pas
1x-Pas-Pas-Kontr
Pas-Pas-Kontr 2z-Pas-Pas-Kontr 1y-2z-Pas-Pas Kontr |
||
optıonal
|
Her 2 ortak
|
Bir çeşit
cooperative kontrdur. Rakiplerin geldikleri kontratı batırmaya yetecek puan,
dengeli-yarı dengeli el ve okunmamış renklere destek gösterir. Ortağın cezaya
çevirme veya deklereye devam etme tercih ve kararını vermesi için kullanılır.
Genellikle 3 ve 4 seviyelerindeki preemptive konuşmalarda uygulanır. Daha
düşük ve daha yüksek seviyelerdeki preemptive konuşmalarda uygulanması
önerilmez. İyi 16+ puan ve majörlere 4-3 fit veya diğer majör
olan 4-4-3 fit uygun olur.
|
Örneğin:
3x-Kontr 4x-Kontr
4x-Pas-Pas-Kontr 1x-Pas-4y-Kontr
|
||
competıtıve
|
Her 2 ortak
|
Ortağı zona davet
etme, partscore' da kalma veya ceza pasına bırakması için kullanılır. En iyi
kontratı bulmayı sağlar.
|
Örneğin:
1x-2y-2x-3y
Pas-Pas-Kontr |
||
responsıve
|
Cevapçı
|
Rakiplerin oyun
açtığı ve birbirlerini desteklediği durumlarda
(Opponents Bid And Rise-OBAR) ortağın konuştuğu veya
vaadettiği renk dışındaki diğer 2 renkte değerler ve uzunluk göstermek için
kullanılır. Dr F Fielding-Reid tarafından geliştirilmiştir. Dağılım
puanlarıyla birlikte 2 seviyesi için en az 8 puan, 3 seviyesi için 11 puan
gerekir. Ortak araya girmişse bu kontr ile diğer 2 renk, ortak kontr atmışsa
bu kontr ile majörler veya minörler olduğu belirtilir.
|
Örneğin:
1x-1y-2x-Kontr 1x-Kontr-2x-Kontr
|
||
maksımal
|
Her 2 ortak
|
Maksimal araya
girme konturu da denir. Bir çeşit competitive kontrdur. Kompetitif konuşmalar
esnasında bilgi alışverişi zorlaştığında, daha çok OBAR durumunda zon daveti
için kullanılır. ACBL' in The Official Encyclopedia of Bridge adlı
dergisinde tarif edilmiştir. Renk tekrarı yarışma amaçlıdır.
|
Örneğin: 1♠-2♥-2♠-3♥
Kontr |
||
support
|
Açan
|
Açanın ortağı 1
seviyesinde yeni bir renk söylediğinde ve rakip düşük seviyede araya
girdiğinde 3 kart desteği olduğunu göstermek için kullanılır. Eric Rodwell
tarafından geliştirilmiştir. Daha çok majör renklerde 3 kart fiti söylemek
için kullanılır.
|
Örneğin:
1x-Pas-1M-1y 1x-Pas-1M-2y 1x-1y-1M-2y
Kontr Kontr Kontr |
||
lead
dırectıng
|
Savunma
|
Atak Gösterme
Kontru da denir. Daha önce kontur edilmiş rengi veya yerin rengini açılmayı
ister. Öncelik sırasına göre: 1) Atak edenin okuduğu rengi, 2) Kontur atanın
rengini, 3) Yerin ilk rengini, 4) Hiç bir renk okunmamışsa zayıf ve kısa
majörü çıkmasını ister. 3NT kontratına (2NT ve 4NT' ye de uygulanabilir)
karşı uygulandığında şunlara dikkat etmek gerekir: a) Araya girmemize rağmen
ortak 2 seviyesinde destek vermemişse, yerin rengini çıkmasını, b) Araya
girmemize rağmen ortak 2 seviyesinde destek vermeye fırsat bulamamış ise,
atak edenin rengini çıkmasını, c) Ortak majör overcall' ı yapmış ve sonra
kontrluyorsa, diğer rengini istiyordur ki kısa minörü çıkmasını, d) Herkes
farklı renk konuşmuşsa, yerin 1 seviyesinde okuduğu rengi çıkmasını veya
yerin ilk rengi 2 seviyesinde okunmuşsa ortağın rengini çıkmasını ister.
|
Örneğin:
1NT-Pas-3NT-Kontr 1NT-Pas-2♣-Kontr 1x-Pas-2NT-Pas
Pas-Kontr |
||
lıghtner
|
Savunma
|
Şilem kontratına
atılan ve sıradışı atak isteyen bir çeşit atak gösterme kontrudur. Kozu,
defansın renklerini veya okunmamış rengi atak etmeyi önlemek için kullanılır.
Theodore A Lightner tarafından geliştirilmiştir. Genellikle yerin ilk rengini
açılmayı ister. Çakıyordur veya diğer renklere atmadan 2 löve almayı talep
ediyordur.
|
Örneğin:
1x-Pas-1y-Pas
4y-Pas-6y-Kontr |
||
mını
lıghtner
|
Savunma
|
4 veya 5
seviyesindeki zonlar için uygulanır. Genellikle ve daima şigan vardır.
Çoğunlukla da yerin ilk rengi şigandır. Deklereye göre rakibin kuvvetli
olduğu kesindir. Burada da lightner kontr öncelikleri geçerlidir.
|
Örneğin:
1x-3y-3z-Pas
4z-Kontr |
||
snapdragon
|
Cevapçı
|
Dördüncü Renk
Kontru olarak da bilinir. 3 renk konuşulduğunda, 4üncü rengin 5' li olduğunu,
faydalı puanlar bulunduğunu ve ortağa 2/3 kart fit olduğunu göstermek için
kullanınır. Genellikle 3 seviyesinde uygulamanın iyi olmadığı kabul edilir.
|
Örneğin:
1x-2y-2z-Kontr
|
||
fısher
lead dırectıng
|
Savunma
|
3 NT kontratına
karşı minör atağı yapılması için kullanılır. Dr John W Fisher tarafından
geliştirilmiştir. Stayman yapılmamışsa ♣ atağını,
staymana kontr atılmamışsa ♦ atağını
ister.
|
Örneğin:
1NT-Pas-3NT-Kontr 1NT-Pas-2♣-Pas
2♦-Pas-3NT-Kontr |
||
equal
level conversıon
|
Araya giren
|
Bir çeşit apel
kontrudur. Kontr atanın ♣' si
kısa olabilir. ♣ kısa ise
5' li ♦ vardır ve 2♣ cevabına 2♦ denir. Bu ekstra puan olduğunu göstermez, ♣' nin kısa olduğunu gösterir.
|
Örneğin:
1x-Kontr-Pas-2♣
Pas-2♦ |
||
strıpe-taıled
ape
|
Her 2 ortak
|
Çizgili Kuyruklu
Maymun Konturu da denir. Şilemin hemen hemen kesin olduğu durumlarda
rakiplerin kontrlu oynamasını ve şilemi kaçırmasını sağlamak için kullanılır.
Eğer sürkontur gelirse "çizgili kuyruklu maymun" gibi uzun renge
kaçılır. İlk kez Sam Scaffidi ve John Lowenthal tarafından uygulanmıştır.
|
Örneğin:
1x-1y-2y-4y
4NT-Pas-5x-Kontr |
||
penalty
|
Her 2 ortak
|
Ceza Konturu da
denir. Rakibi cezalandırmak ve daha fazla sayı kazanmak için kullanılır. 1
NT' ya atılan, zon puanı varken baraja atılan, daha önce negatif kontr
atmamışken tekrar edilen renge atılan kontrlar cezadır. Genellikle ortağın
attığı negatif kontr tutularak cezaya çevrilir.
|
Örneğin:
1NT-Kontr 3x-Kontr-Pas-Pas 1x-Pas-1NT-Pas
2x-Kontr |
01 Ocak 2010
Haldun VAHABOĞLU “TEŞEKKÜRLER”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder