insan ile eşya arasındaki estetik
ilişkidir.
Orhan Hançerlioğlu
***
SANATÇI, YALANLA VE
KÖLELİKLE UZLAŞAMAZ
Albert Camus
Kendi hesabıma sanatım olmadan
yaşayamam. Ama, bu sanatı her şeyin üstüne koymuş da değilim. Tersine, onsuz
edemeyişim, onun beni herkesle bir etmesi ve olduğumdan başka türlü olmaksızın
herkesle bir düzeyde yaşatmasıdır. Sanat, benim için tek başına tadı çıkarılan
bir şey değildir. Sanat
bence, en büyük sayıda insanı, ortak acılar ve sevinçlerle coşturacak
görüntüleri, biçimleri bulmaktır. Demek ki sanat, sanatçıyı
insanlardan ayrılmamaya zorlar; onu, en gündelik ve en evrensel gerçeğe
bağlar. Ve çok kez, kendilerini başkalarından ayrı gördükleri için, sanatı
seçenler kısa bir zaman sonra anlarlar ki, sanatlarını ve başkalıklarım ancak
herkesle benzerliklerini ortaya koyarak gösterebilirler. Sanatçı, kendini bu
başkalarına gidip gelme ile yoğurur: Vazgeçemediği güzellik ve kopamadığı
topluluk arasındadır. Onun için gerçek sanatçılar hiçbir şeyi küçük
görmezler; yargılamaya değil, anlamaya çalışırlar.
Dünyada tutacakları bir yer varsa, o
da, Nietzsche’nin çok güzel söylediği gibi, yargıcın değil, işçi olsun aydın
olsun, yaratıcının başa geçeceği bir dünya olacaktır.
Buna inandık mı, yazarın rolü, ister
istemez, güçleşiyor. Sanatçı, tanımı gereği, tarihi yapanların buyruğuna
giremez: Tersine, ona katılanların buyruğundadır. Yoksa, tek başına ve sanatının
uzağında kalır. Zorbalık milyonlarca adamı ile birlikte onu yalnızlığından
ayıramaz, onlara ayak uydurmaya kalkışsa bile, hatta, asıl o zaman. Ama
dünyanın öbür ucunda hapse girmiş ve hor görülmüş, bilmediğimiz bir insanın
çıkmayan sesi yazarı, yalnızlığından kurtarmaya yeter. Hiç değilse, özgürlüğün
sağladığı olanaklar içinde, o çıkmayan sesi unutmamayı ve onu sanat yoluyla
duyurmayı başardıkça.
Hiçbirimiz böylesine büyük bir işin
adamı değiliz. İster bütün ömrünce ünsüz ya da bir zaman için ünlü olsun, ister
zorbaların zincirlerine vurulsun, ister bir süre dileğini özgürce söylesin,
yazar kendini haklı ve canlı bir topluluk içinde duyabilir. Bu da,
yazarın, elinden geldiğince, sanatının büyüklüğünü yapan şu iki görevi
yüklenmesiyle olur:
Gerçeği ve özgürlüğü. Sanatçının işi en büyük sayıda insanı
toplamak olduğu için, yalanla ve kölelikle uzlaşamaz, çünkü, yalan da kölelik
de, bulundukları yerde yalnızlıkları çoğaltırlar. Tek tek olarak sakatlıklarımız ne olursa olsun,
soylu yazarlık sanatı, korunması güç olan şu iki ödeve bağlı kalacaktır:
Bile
bile yalan söylememek ve insanın insanı ezmesine karşı koymak.
****
AŞKTAN SONRA
Aramızda büyü kalmadı artık
Diğer insanlar gibiyiz birlikte,
Ne sen yaratırsın bende tansık
Ne de ben sende.
Diğer insanlar gibiyiz birlikte,
Ne sen yaratırsın bende tansık
Ne de ben sende.
Rüzgârdın ve denizdim,
Artık yok görkem
Deniz kıyısında havuzum
Neşesiz dururum.
Artık yok görkem
Deniz kıyısında havuzum
Neşesiz dururum.
Fırtınaya ya da gelgitin baskınına
Havuz maruz kalmasa da
Denize oranla kekreleşir daha da,
Bütün o huzuru boşuna.
Havuz maruz kalmasa da
Denize oranla kekreleşir daha da,
Bütün o huzuru boşuna.
Sara Teasdale (1884–1933,
ABD), çeviren: İsmail Haydar Aksoy
**** *
DÖRT MİNÖR AÇIŞLARI
VE GELİŞMELER
(Namyats)
4
trefl ve 4 karo açışları özel açışlardır.
Sırası
ile 4 trefl kapalı körleri
4
karo kapalı pikleri gösterir.
Puan
limitleri 10-12 aralığındadır.
Yanda
as, rua ve şigan yoktur.
Kapalı
majör adedi 7 veya 8 tanedir.
*
3 NT açışlarına benzer ve cevapçı
tarafından elin sorgulama yöntemleri de nerede ise aynıdır.
4 trefl
kapalı kör demek olduğundan, cevapçının 4 karo deklaresi, kör
rengindeki uzunluğu sorar.
Bu anlamda 4 kör, 7 kart
olduğunu, 4 pik ise 8 kart kör olduğunu gösterir.
Eğer açıcıdan 4 pik (8 kart kör)
deklaresi gelirse, bir üstü ile yani 4 NT ile, yanda dam araştırması yapılır.
5 trefl, dam trefl
5 karo, dam karo
5 kör, dam olmadığını,
5 pik, pik damının olduğunu gösterir.
*
4NT (dam sorusu)
5 trefl … trefl dam var
5 karo …karo dam var
5 kör …..yanda dam yok
5 pik … pik dam var
4 Karo açışları da, kapalı pikleri
gösterdiğinden, cevapçı güçlü eli ile araştırma yapmak isterse
4 kör ile pikteki uzunluğu sorar.
4 pik, 7 kart,
4 NT ise 8 kart pik gösterir.
Deklareler 5 trefl le yanda dam sorusu
yapılarak yürütülür.
Eğer yanda dam yoksa 5 pik denir.
Yanda dam varsa, trefl dam 5NT ile
Karo dam 5 karo ile,
kör dam da 5 kör ile gösterilir.
5 trefl (yanda dam sorusu) 5 karo… karo dam var
5 kör …. kör dam var
5 pik … yanda dam yok
5 NT…. yanda trefl dam var
Ayrıntılı araştırmalar doğru kartlar,
doğru yerde olması ve 13 löveye, yani Grand şileme ulaşılması içindir.
Yine kaptan cevapçıdır ve yönlendirme tamamen ona aittir.
Cevapçının 4 trefe 4 kör demesi veya 4
karo açışına 4 pik demesi oynamak içindir.
“Yusuf Ziya Serifoglu”
görsel:
fineartamerica
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder