25 Aralık 2011 Pazar

Öğrenmenin Yolları

                                                                     flickr
Bilgece bir cevap istiyorsan, akıllıca soru sormalısın.
Goethe
*****
UYUYAN AŞK
Orda dinleniyordu aşk, orada
Gül yanaklarında al al bir elma
Gördüm ormanda bir dala asmıştı
Asmıştı yayını ve sadağını
Bir gülün üzerinde uyuyordu.
Ağzı yavaşça aralanıyordu
Bir gülüşe. Ve o kızıl dudaklar
Bal kovanıydı arılar için bal.
Andre Chenier  (Çev:Tozan Alkan)
*****
ÖĞRENMENİN YOLLARI
Geçenlerde eğitim verdiğim arkadaşlardan biri “ hocam ben mutlu değilim, briç eğitimi alan arkadaşlarımın çoğu bir sürü modern konvansiyon öğrenmiş siz bana hiçbirini öğretmediniz “ dedi. Haklı, ben eğitim verdiğim kişilere daha farklı öğretimin briç seviyesini yukarı çıkarma açısından gerekli olduğuna inanıyorum. Herhangi bir eğitimde örneğin okullardaki matematik veya bizdeki briçin öğrenilme metodunu önce otomatikler, sonra mantık, en sonda konvansiyonlar olması gerektiğini düşünüyorum.
*
2000 yılında bayan milli takımıyla Hollanda’ya gitmiştik. Turnuva devam ederken Hollanda’daki briç eğitimi alan çocukların en başarılı olanlarını turnuvaya getirip onlarla bir gösteri yapmışlardı. 10-12 yaşlarındaki 20 çocuk 5 masaya oturarak bir yarışma yaptılar. Bu yarışmada hemen hiçbirinin özel bir konvansiyon bilmediğini gördüm ama hepsi kart oyunu veya defansı güzel yapıyorlardı. Öğrenimleri otomatik olması gerekenlerdi. Briç öğreniminde önce öğrenilmesi gereken yerde dört koz elde dört koz varken nasıl oynamamız gerektiğidir. Deklare olarak ortak oyun açtığı zaman oyun seviyemizin neresi olacağıdır. Defans olarak da ne atak edilecek ve sonra nasıl löve üretileceğidir. Bunlar otomatik alanlardır, bu otomatik alanları aşmadan konvansiyonları öğrenmenin bunları uygularken oyuncuları yanlışlığa sürükleyeceğinden korkarım. 
*
Kahve briççilerinin briçte diğerlerine göre avantajları otomatik bölümünün yerleşmiş olmasından oluşur. Otomatik kısmı iyice oturduktan sonra mantık kullanımı öğrenilmelidir. Mantık kullanımıyla rakip ellerin hayal edilmesi, ortağın elinin puan aralığı ve dağılım şeklinin kendi elimize uygunluğu çözümlenmelidir. Ancak bütün bunlar oluştuktan sonra konvansiyonlarla bunları pekiştirmek briçe katkıda bulunabilir. Konvansiyon kullanımını önce öğretmek aynen matematikte ilkokul çocuklarına iki musluktan dolan bir taraftan da boşalan bir havuz problemini çözdürmeye benzer. Bana göre bu metot bizim ilkokul eğitim sistemini pek çok öğrenci için matematikten nefret eder hale getiren bir yöntemdir. Onun için briç eğitiminde tüm konvansiyonların öğrenimi yöntemini kullanmıyorum. Eğitim alan kişilerin çoğu otomatik kısmıyla sonuca ulaşmak yerine konvansiyon kullanımıyla sonuç almayı başarı olarak görüyor.
26 Nisan 2009 Faik Falay, Cumhuriyet

1 yorum:

Sabahattin Gencal dedi ki...

Merhaba,
Paylaşımlarınızdan yararlanmaya çalışıyorum.
A'dan Z'ye tüm yöneticilere briç öğretilse ne iyi olurdu.
Hayırlı günler dileğiyle.