28 Nisan 2012 Cumartesi

Ataklar

                                                           flickr
Borusan Quartet - Karahisar Kalesi
*****
Soru sorarsanız bir kaç dakika aptal görünürsünüz.
Sormazsanız ömür boyu.
Çin sözü
*****
YİTİKÇİ
Hadi git azıcık İstanbul iste,
Kosunlar o denizi bir çanağa,
Bir çıkına elesinler o günlerimi,
O yazdan, Üsküdar'dan, ne kaldıysa Elif'ten,
Doldur ceplerine.
Onlarda yoksa, komşularında vardır,
Tanırlar, sevinirler,
Beni bay Metin gönderdi de...
Metin Eloğlu   1927 - 1985
*****
ATAKLAR ÇIKIŞLAR
Defans nasıl bricin yarısıysa atak da defansın yarısıdır. Bricin en zor kısmıdır. Kağıtlar hakkında bilginiz yoktur. İstatistiklere göre briçte oynanan kontratların büyük bölümünün kaderi ataktan çizilir. Gelişmekte olan briçcilerin en fazla zorlandıkları konu, partnerliklerin yıkılmasına sebep olan bölüm ataklardır. Defansınız iyiyse, bu konuda özel olarak çalışmışsanız  turnuvaya baştan avantajlı başlarsınız.
Normal standart atak edilmelidir. Herkes  bu elden ne çıkar, diye düşünülüp ona göre çıkılmalıdır.
Koz veya NT kontratlarına kısa olan renkten çıkarken iyi düşünülmelidir. Deklarasyon analiz edilip ona göre pasif veya agresif çıkılır.
1, 2 ve 6NT kontratlarına genelde pasif çıkılmalı çıkış yapılan renk kontratı yaptırmamalıdır.
*
Şlem ve grand şlem kontratlarına çıkarken iyi düşünülür. Çıkış yaparken her türlü bilgileri iyice analiz etmek gerekir. Ortak niye araya girmedi? Puan güçleri ne kadar? Rakipler dengeli mi, iki renkli mi gibi... Şleme karşı yapılacak savunmalarda herhangi bir belirti yoksa kayıpsız atak yapılacaktır.
Partner bir renk konuşmuşsa atak yaparken öncelikle Partnerin konuştuğu  renk atak edilecektir. Eğer partnerin konuştuğu renkten yerde onör olduğu  düşünülüyorsa veya bizde hiç onör yoksa rengin en büyüğü atak edilecektir. Böylece rakip kartını kolay değerlendirebilecektir. Sekans  varsa sekanstan atak yapılacaktır. Aynı mantıkla ortağın bir renge apel vermesi durumunda da yerde onör var ise eldeki en büyük kartın oynanması ortağı rahatlatacaktır. Ortağın rengine fit verdiysek onör var/yok şeklinde atak edilir. Onör varsa küçük yoksa en büyük kart atak edilir. Ortağa fit vermediysek sayısıyla atak edilir.
*
Özellikle koz kontratlarında, ortaktan herhangi bir deklare gelmemişse iki adet karttan atak yapılmayacaktır. Eğer yapılmışsa (1. veya 2. tur koz kontrolü var demektir) diğer ortak bunu hissetmişse 1. atağı almayacaktır. (Tabii ki elinde sadece As varsa)
Oyunun herhangi bir aşamasında kontratın batmayacağı anlaşılmışsa alacağımız löveler badem olmadan toplanacaktır.
Sekans çıkışları tam sekans veya kırık sekans olmadıkça yapılmaz. Kırık sekans 9-8-6, yada R-Q-T lu gibi renklerdir.Tam sekansta ise sıralı 3 kart vardır.
T (10’lu ) veya 9’lu çıkışlarında tam ya da kırık sekans olup olmadığı değerlendirilir ve üzerinde 0 veya 2 büyük kartın varlığı hesaplanır. Yani T veya 9 çıkan ortakta T veya 9 un üzerinde 0 veya 2 büyük kart olabilir.
Ortağın ilk atağına biz sekans oluşturan onörlerden küçüğünü koyarız. Ancak rakip de alırken sekansının en büyüğüyle alır. Böylece bir onör gizli kalabilir. (Atak yapan için) Ortağı bu konuda  bilgilendirmemiz gerekir. Bunun için rakibin ilk hamlesine vereceğimiz marka önemlidir. Eğer anlamsız, ancak lazım olmayan büyükçe bir marka verirsek gizli onör kartın bizde olduğunu anlatmış oluruz.
*
NT açılışlarına 2/4 üncüden çıkış yapılır.
Koz oyunlarına 1/3/5 inciden çıkış yapılır.
Rua çıkışlarında (2’liden çıkış değilse) eldeki en büyük renk debloke olmamak için atılabilir. Keza KQ’dan Dam çıkışlarında da vale debloke olmamak için atılmalıdır.
Sanzatu oyunlarında dekleranın uzun bir rengi ve defansın kart yeme sorunu varken, herhangi bir renkten ilk kartı yiyen oyuncu, ortağına ben bu rengi terk ediyorum, sende bu renkten kart varsa bekle der.
Ortağın eline doğru atak yaparken ortağa dönüş de bildirilecektir. Küçük markayla gitmek, kalan renklerin küçüğüyle gelmesini; büyükçe bir markayla gitmek, kalan renklerin büyüğüyle dönmesini istemek anlamına gelir.      
Yapılan çıkış rengi ortakça alınırsa ortağın aynı rengi döndüğünde o renkten ortağın doğuştan kaç tane olduğunu anlayabiliriz. Ortağın dönüş kartının tek ya da çift sayıda olması o renkten elinde tek ya da çift sayıda olduğunu gösterir.
*
1. SMİTH ECHO: Ortağın küçük bir kart çıkıp, hamlenin rakip tarafından alındığı durumlarda, rakibin oynadığı ilk renge uyarken; (sayı apelinin önemli olmadığı durumlarda) büyük veya küçük kart vererek, atak renginin beğenilip (büyük kartla) beğenilmediği (küçük kartla) belli edilir.
Aynı durum atak eden için de geçerlidir. Dekleranın eli aldıktan sonra oynadığı ilk renge, atak edenin büyük bir marka atması ‘’atak rengimde ısrarlıyım, el tutunca atak rengimi gel’’ demektir.
Özellikle NT kontratlarında çok yararlıdır.
2. ATTITUDE ATAK: Renkteki durumu, gücü gösteren ataktır.
Küçük kart atak etmek o renkte ümit gösterir, ‘’elinde ve yerde, bu rengin dönüşünde bir sıkıntı yoksa, defansı bu rengin üzerine kuralım, bana dönersen iyi olur’’ der.
Kuvvet göstermeyen çıkışlarda ise:
9 7 5                3 boştan büyüğü atak edilir, sonra küçüğü verilir.
8 6 2
9 7 3 2             4 boştan büyüğünün bir altı (2.büyük) atak edilir, sonra büyük verilir.
Büyük kart renkte güç göstermediğinden, ortak yeni bir atak rengi bulmaya çalışır.
Eğer, 4 üncüden sayı ile çıkılıyorsa (11 kuralı) ortakta kaç tane olduğu bilinir. Ancak, renkte güç olup olmadığı anlaşılmaz. Ayrıca, ortak otomatik olarak aynı rengi geri döner. Oyunda sorulursa ‘’sayı çıkmıyoruz’’ denir.
3.Kantar Atak: 1 ayrık + 2 yapışık onör varken,  yapışık onörlerin küçüğü atak edilir. Partner de atak edilen onörün üzerinde 2 onörün bulunduğunu düşünür. (veya sekans başıdır) Hem koz hem de sanzatu kontratlarında yapılır. Ayrıca oyunun her aşamasında yapılabilir. Ancak ortakla iyi anlaşmak gerekir.
A J T x
A T 9 x
K J T x
K T 9 x
Q T 9 x
T 9 8  veya A J T veya K J T ‘dan 10’lu çıkılır. (iç sekans)
Kantar 10’lu atağı bir üstü olan J’yi  gösterip,  iki üstü olan Q’yi reddeder. Kantar 9’lu atağı bir üstü olan 10’luyu garanti eder, iki üstü olan J’yi reddeder.
Bu durumda 9 veya 10’lu atakları ya kantar ataktır ya da sekans başıdır.
Ancak J atağı, üstündeki onörü reddeder. J sadece sekans  başı olarak çıkılır.
Kantar atak, hem ortağa hem de rakibe bilgi verir.
4.  11 Kuralı (4. Büyükten Atak): Sanzatu oyunlarında defans yaparken; iddiası olan rengin veya sırasız uzun rengin dördüncü büyüğünden çıkış yapılıyorsa 11 KURALI uygulanır.
                     Yer
                     10 8

→6                              DV4

Ortak 6’lıyı çıktığında 11-6=5 kuralı kullanılarak, diğer 3 eldeki 6’lıdan büyük
 markaların sayısı bulunur. Burada 6’lıdan büyük 5 adet marka var: 10 ve 8 olmak  üzere iki tanesi yerde, D ve V olmak üzere iki tane bende, geriye 6’lıdan büyük bir  tane marka dekleranda kalıyor. Sekansın küçüğü V konulur. Dekleran K ile alıyor, bir  tane büyük olduğuna göre A’nın da ortakda olduğu anlaşılır. Demek ki ortak: A 9 7 6  2 den dördüncü büyük olan 6’lıyı atak etmiş.
11 kuralı size bilgi verdiği gibi deklerana da bilgi verir.
(Üçüncüden çıkışlarda 12, beşinciden çıkışlarda 10 kuralını kullanabilirsiniz. Yani kaçıncıdan çıkılıyorsa 15’den çıkarınız: 15-4=11, 15-3=12, 15-5=10 kuralları)
5.Sanzatu kontratına kontr atılmışsa yerin rengi ya da pik atak edilir.
6.3/5 Atakları, koz kontratlarına çıkışlar: Sırasız uzun bir renk varsa ( sekans yok) üçüncü veya beşinci atak edilir. 3kart varsa üçüncü, 4kart varsa yine üçüncü, 5kart varsa beşinci, 6+kart varsa yine beşinci atak edilir. Ancak sekans varsa, 3/5 değil sekansın büyüğü atak edilir. 987; 876; 8765 gibi sıralı küçük kağıtlarda da 3.çıkılır. Yalnız 10'lu ile başlayan sıralı kağıtlarda 10'lu çıkılır. 109 iki adet ise 9'lu çıkılır. (veya ortaklar anlaşarak ATTITUDE atak da yapabilirler). 11 kuralı, 3/5 için: 3.den 12, 5.den 10 olarak uygulanır.
2'li kağıtlarda büyük çıkılır.
Onör çıkışları: Sekans veya iç sekans başı çıkılır.
AR'dan  A çıkılır. (ancak AR sek veya R çıkıp yeni renk oynamak, singleton gösterdiği için R çıkılır)
Koz kontratlarında daima sayı verilir.
A çıkısına yer 3 boş ise gel/gelme oynanır.
Çıkış yapılan renge, sekanslı onörlerin küçüğü verilir.
Dekleranın oynadığı renge sekansın büyüğü verilir.
Çıkış yapılan renge onör atılması: R veya D =daima altında onör var. J =tek veya 2 adet.
“Mehmet Aydın”

Hiç yorum yok: