Sen aptalı oyna.
Sonra gerçek
aptalı keyifle seyret.
Charlie Chaplin
***
İÇERDE
Pencere, en iyisi pencere;
Geçen kuşları görürsün hiç olmazsa;
Dört duvarı göreceğine.
Geçen kuşları görürsün hiç olmazsa;
Dört duvarı göreceğine.
Orhan Veli Kanık
***
BRİÇ OYUNCUSUNA TAVSİYELER
Aşağıdaki bilgiler
kural niteliğinde olmamakla birlikte, uzun seneler boyunca elde edilen tecrübelere
dayanılarak derlenmiş yararlı bilgileri içermektedir. Bu tavsiyelerin
deklerana, savunma oyuncularına ve bilhassa yarışmada yararlı olacağına
inanmaktayız.
1. Kozlu oyunda
ilk iş olarak kayıplarınızın neler olduğunu belirleyin.
2. Kaç ele
ihtiyacınız olduğunu ve bunları size kazandıracak renginizin hangisi olduğunu
ilk aşamada belirleyin ve oyun plânınızı buna göre yapın.
3. İlk elde
rakibin ortağının verdiği sinyale dikkat edin. Bu sinyal, size o rengin dağılışı
yanında onör kâğıtların yeri hakkında da önemli ipuçları verecektir.
4. Eşit olarak
dağıldığı tahmin olunan veya bilinen kısa renklerde empas yapmamanın yollarını
her zaman araştırın. Empastan önce kullanılabilecek başka seçeneklerin de
olduğu ellerde empas yapmakta acele etmeyin. Oyun içerisinde çıkan kartlar ve
verilen sinyaller, onörlerden birinin yerini öğrenmek, diğer onörlerin yerini
belirlemek konusunda size yardımcı olacaktır.
5. Kozlu oyunda
size oyunu kazandıracak olan, iki yan rengin Ruasına empas yapmayı düşünürken,
varsa, ilk önce tekli renge atak yapın ve Ruayı çakarak düşürmeyi plânlayın.
bunda başarılı olamazsanız, diğer renkte empas yapabilirsiniz. Her iki renkte
de tekli (singleton) kâğıt yoksa uzun olan rengin As'ını çekin ve devam edin,
eğer Rua düşmezse diğer renkte empas araştırın.
6. Uzun bir yan
rengi olmayan ellerde, genellikle avantajı rakiplere verecek bir kağıt çıkmak
(strip) veya çatala düşmek (end play - thrown in) durumlarıyla karşılaşmaktan
kaçının. Örneğin sizde Rua ve Vale kalmış iken, rakipte As ve Dam kalmış olması
ve sizin rakibe doğru oynamak zorunda kalmış olmanız gibi.
7. Pas geçmiş
bir rakipte 8 ya da 9 puan çıkarsa, puan dağılımını yeniden hesaplayın.
8. Pas geçmiş olan bir oyuncu, sonradan kuvvetli 5-6
kartlı ve büyük onörleri olan bir renkle artırmaya katılırsa, bu oyuncunun
elinde yan renklerden As ya da Rua olamayacağı kesindir. Bunu unutmayın!
9. Rakibin atak
yaptığı renkteki alıcı kâğıdı kullanmayarak eli almamaya Bağışlama (hold-up
play) adı verilir. Bağışlama rakiplerin (bilhassa kozsuz oyunda) birbirlerine
dönüşünü engellemek (iletişimi koparmak) için çok yararlı bir tekniktir. Ancak
rakiplerden birinde oynanan renkten kâğıt kalmadığında, daha fazla bağışlamaya
gerek yoktur ve el hemen alınmalıdır.
10. Oyundaki kâğıtların dağılımını hesaplamak için
rakiplerin yapmış olduğu konuşmalardan ve kullanmış oldukları sinyallerden yararlanın.
Rakiplerden biri Durdurucu (preemptive) bir konuşma yaptıysa, bu hesaplama daha
da kolay olacaktır.
11. Öncelikle, sadece kesin olarak hesaplayabileceğiniz
renkleri oynayın. Şüpheli olduğunuz kritik bir renk varsa, bu kritik rengi
oynamayı (ve de empas yapmayı) sonraya bırakın ve böylece o renk hakkında daha
fazla bilgi elde etme şansınızı artırın. Zamanınızı iyi kullanın.
12. Elde ve
Yer‟de kısa renkler varsa, her zaman El-Çaka-Yer-Çaka (cross-ruff) oyunu
kurmayı plânlayın. El-çaka-yer-çaka oyununa başlamazdan önce, yan renklerden
alıcı olan kâğıtlarınızı çekerek sağlam ellerinizi alın.
13. Kozsuz
oyunda ilk iş olarak kazanacağınız elleri belirleyin ve sayın. Sorun yaratacak gibi
görünüyorlarsa, Yer-El ilişkisini sağlayacak olan geçiş kartlarınızı
(antre-entry) iyi kullanın.
14. Öncelikle
ihalenizi çıkarmayı hedefleyin, oyunu fazla çıkarmayı sonraya bırakın ve de sükse
yapmayı hiç düşünmeyin.
15. Kendi
elinizle Yer‟deki (dummy) kâğıtları müştereken tek bir el gibi değerlendirmeyi
öğrenin. Sadece tek bir renge konsantre olmamaya çalışın.
16. Kozsuz
oyunda rakip Damı açtıysa ve sizde o rengin As‟ı ve Ruası varsa, Ruayı
saklayarak, rakibin Damını Asla kazanmak çok doğru bir hareket olacaktır. Zira
rakip Ruanın kimde olduğu hakkında belirsizlik ve şüphe içerisinde kalacaktır.
Tehlike yaratacak bir renk veya ele (rakibe) çok dikkat edin, eli o rakibe
kaptırmamaya gayret edin.
17. Kritik bir
renk olduğunda, rakibi bu renkten çatala getirmek için (end play - throw in) aynı
uzunluktaki diğer bir rengi kullanın. Çatal işine girişmeden önce, elde ve Yer‟de
en az birer koz kalacak şekilde, kozları ve rakibin diğer çıkış (exit)
kartlarını çekerek alın (eliminate).
18. Kozları
çekerken, Yer‟de (dummy) çalışan uzun bir renk var, ancak başkaca bir yere
geçiş kâğıdı yoksa, bu rengi kullanabilmek için en son kozla Yer‟de kalmayı
plânlayın. Benzer şekilde Yer‟de veya elde sağlam kalmış elleri alabilmek için
gerekirse sağlam bir kâğıda çakmayı dahi düşünmelisiniz.
19. Rakiplerin kazanması kesin olan (loser) bir kâğıdı
oynarken, elden veya Yer‟den dışarı verilmesi kesin diğer bir kâğıdı boşaltarak
(loser on loser play) aynı elde bir yerine iki kayıp kâğıttan kurtulmanın
yollarını araştırın ve bu ihtimal varsa mutlaka kullanın.
20. Sadece tek
bir renkten kayıp kartlarınız) varsa rakiplerin ellerindeki çıkış kartlarını
temizleyin ve böylece rakiplerinizi çaka bir renk oynamaya zorlayarak kayıp
olan rengi bu çakaya boşaltmayı (discard) plânlayın. Tabii ki bu durumu
gerçekleştirebilmek için Yer‟de ve elde yeterince koz olmasından emin
olmalısınız.
21. Deklaran olarak, elinizde olduğu bilinen
kâğıtları, size el kaybettirmeyecekse, süratle oynayın ve böylece rakiplerin
çıkış kartlarını ellerinden almış olun.
22. Büyük bir
koz çakmanın mahzuru olmayan durumlarda, asla küçük bir kozla çakmayın.
23. Empas yapmadan büyük bir onörü kullanarak oyunu
çıkarabiliyorsanız, öyle yapın, empas yaparak oyunu tehlikeye atmayın.
**
Deklaran siz iseniz
1. İlk eli çok
hızlı oynamayın. Rakip ilk kartı açtığında kendinizi durmaya ve düşünmeye
zorlayın. İlk açılış kartına dikkatinizi yoğunlaştırın. Böylece ileride onu
hatırlamanız kolaylaşacaktır. İlk açılan kartın bu kartı çıkanın elindeki
rengin kuvveti ve uzunluğu hakkında ne anlama geldiği hakkındaki kararınızı
verin.
2. Artırmaları
zihninizden tekrar gözden geçirin. Rakiplerden biri bir konuşma yaptı ise, bu
rakibin genel puan durumunu ve konuştuğu rengin uzunluğunun ne olacağını
değerlendirin.
3. Kozlu oyunların
çoğunluğunda genel plânınız aşağıdaki gibi olmalıdır:
a. Kayıplarınızı
sayın. Hangi kayıplardan nasıl kurtulabileceğinize veya hangilerinin sağlam
ellere dönüşebileceğine (çakarak, empas yaparak veya diğer bir sağlam ele boşaltarak)
karar verin.
b. Yaptığınız plân,
bir-iki kayıp kartınıza kozların kısa olduğu elden (genellikle Yer‟den)
çakmanızı gerektiriyor ise, kozları çekmeye girişmeden bu plânınızı gerçekleştirin.
Bunu yaparken size zararı olmayan bir veya iki kayıp eli dahi rakiplere
verebilirsiniz.
c. Sonra
kozlarınızı çekin, kozları çekerken rakiplerin uymasına dikkat edin ve çıkan
kozları sayın. Koz kontrolunu kaybetmemeye büyük özen gösterin.
d. En uzun yan renginize atak edin. En son olarak
kısa yan renk renklerinizdeki onörlerinizi çekin. Kısa bir renginizi oynayarak,
zayıflığınızı işin başında açığa vurmayın.
4. Kozsuz oyunlarının
çoğunluğunda genel plânınız aşağıdaki gibi olmalıdır:
a. Kesin alıcı
kartlarınızı sayın. İhaleyi gerçekleştirmek için yeterince el sayamıyorsanız,
size ilave elleri kazandıracak en iyi rengin hangisi olduğuna karar verin ve o
rengi öncelikle sağlayın.
b. Öncelikle size eller kazandıracak renge atak
edin (bu genelde sizin en uzun yan renginiz olacaktır) Kayıp ellerinizi işin
başında vererek kurtulmaya çalışın.
c. Bir defasında bir renkle uğraşın. Bir rengi
sağlayıncaya kadar bu renkten oynamaya devam edin. Bunu yaparken savunanların
verdiği kartları sayın ve sonra bu renkten sağlanan elleri çekin. Başka bir
renge döndüğünüzde tekrar saymaya başlayın.
d. En son olarak da kısa yan renklerinizdeki
onörlerinizi çekin.
**
Savunmadaysanız
1. Bitişik
onörleri olan (QJTx, KQxx, gibi) renklerden açılın. Desteklenmeyen (Ax, Axx,
Axxx, gibi) As‟ları çıkmayın. Asların görevi onör ezmektir, 2-li 3-lü toplamak
değildir.
2. Ne
açılacağınıza karar veremiyorsanız en uzun renginizin dördüncü büyük kartını
açılın. Kozsuz oyununda en uzun rengi açmak standarttır ve Kozlu oyunda da en
emin açılıştır.
3. Çakaya
açılmayın. Çakaya açılmak %95 Deklerana yardım anlamındadır.
4. Oynarken
çıkan puanları ve kartları sayın. Konuşmalardan elde ettiğiniz ipuçlarını
kullanın ve böyle yaparak ortağınızın ve Deklaran'ın elinin ne olabileceğinin
resmini zihninizde canlandırın.
5. İleri
görüşlü olun ve oyun kritikleşirse ne oynamanız gerektiğini önceden düşünün.
Deklaran'ın Yer‟den eline doğru bir kart oynuyor olması, birçok durumda
Deklaran'ın elinin nasıl olduğu hakkında size bilgi verecektir.
6. Sinyaller
kullanarak ortağınıza eliniz hakkında bilgi verin. İstenen karta uyarken ya da başka
renkten bir kart boşlarken, anlaşmanıza uygun sinyaller vermeye özen gösterin.
**
Konuşma (Deklare) Yaparken
1. Bir minör
fiti bulmuş dahi olsanız, her zaman Majör fiti araştırın. Elinizde 4 kartlı bir
majör renginiz varsa bunu birinci seviyede gösterebilirseniz, bu majör‟ü konuşun.
2. Minör
kontratları yerine 3 NT oynamayı yeğleyin.
3. Rakiplerin renginde uzunluğunuz varsa ve
yapacağınız konuşmadan emin değilseniz pas geçin. Çok uzun düşünerek
probleminizi ve elinizi açığa vurmayın
4. Basit
deklareler yapın. Ortağınızın majör‟ünde fitiniz varsa, her zaman bu majör‟ü
artırın. Ortağınızın renginde fit bulduğunuz durumlarda konuşmaları uzatın (yan
renkler veya kuvvet gösterin). Gerekli olan sekiz adetten bir ya da iki fazla
koz fiti bulduğunuzda, yarışmalı bir artırmada üç seviyesine çıkmaktan
çekinmeyin.
5. Ortağınız
size aksini söylemedikçe ortağınızın daima minimum kuvvette olduğunu varsayın.
(Ortak oyunu açtı ise 12-14 Puan, ortak Cevapçı ise 5-7 Puan minimumdur).
6. Eliniz minimumsa; bir fit buluncaya kadar en düşük
seviyede konuşun. Minimum elle aşağıdaki durumlar haricinde seviye
yükseltmeyin:
a. Ortağın rengini artırıyorsanız.
b. Kendi uzun renginizi (6+) tekrarlıyorsanız.
c. Kendi ilk renginizden daha ucuz ikinci bir
renk gösteriyorsanız.
7. Elinizdeki puan durumunu en iyi şekilde gösterdiğinizden
emin olun. Karşılıklı toplam (25)/26 puanınız varsa majörünüzde veya Kozsuz‟da
sıçrayın (natürel). Ortağın pas geçmesine ve rakiplerin araya girmesine fırsat
tanımayın.
8. Davet edici
bir eliniz varsa (Oyunu Açan için 16-18(19) P., Cevapçı için 10-11(12) P.) ve
ortağınızla müştereken 25+ puanının olabileceğini düşünüyorsanız, gerekenden
bir fazla seviyede konuşma yapın. Bu genellikle oyunu 2NT veya 3 NT‟ya götürmek
istediğiniz anlamını taşır.
9. Minimum bir
eliniz varsa kendinizi sınırlayıcı en düşük seviyede konuşun.
Kendi Başınızayken
Briç yeteneğinizi
geliştirmek için, oyun masasının dışında alıştırmalar ve çalışmalar yapmak
konusunda kendinize söz verin.
**
Briç temelde sosyal bir oyundur, ancak
üzülerek söylemek gerekir ki, briç önemli miktarda anti sosyal kişileri de
cezbeder.
Alan Truscott
Alan Truscott
“sorularda briç.
emin yaykın”
3 yorum:
Ama ne hikmetse ben hep kendimi seyrettim sevgili Alizafer belki gerçek aptalı oynadığımdan :))
VE..keşke..
O kuşları görebilmenin ne geniş bir görüş ufku olduğunu bilse insanlar, pencereye baktığında sadece camı görenlerin çoğunlukta olduğu şu günlerde..
Bütünsellik içinde şu sözlere selam vermeden geçemedim:
"Birisi karşında akıllıyı mı oynuyor.
Sen aptalı oyna.
Sonra gerçek aptalı keyifle seyret."
Dostlukla...
O aptalları keyifle seyretmek inanılmaz bir duygu gerçekten...
Yorum Gönder