3 Ocak 2013 Perşembe

Yer Oyununda Teknikler

LA CUCHARACHA-Petre Geambasu Show Band
***
Jean Jacques Rousseau
‎Bir toprak parçasının etrafını çitle çevirip “bu bana aittir” diyebilen ve buna inanacak kadar saf insanlar bulabilen ilk insan, uygar
toplumun gerçek kurucusu oldu. 
Bu sınır kazıklarını söküp atacak ya da hendeği dolduracak, meyvelerin herkese ait olduğunu, toprağın ise kimsenin olmadığını haykıracak olan adam, insan türünü nice suçlardan, nice savaşlardan, nice cinayetlerden, nice yoksulluklardan ve nice korkunç olaylardan  esirgemiş olurdu.
İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, Jean Jacques Rousseau- akıl fikir müessesesi
***
VATANDAŞ 
Sabah vakitler ağarmadan,
Açmadan dağlar yeryüzünü;
Hanginiz uyanır.
Uyanırım.

Tarlalarda rüzgar, çarşılarda ses,
Bir yeniliği var yaşamanın;
Hanginiz acıkır,
Acıkırım.

Ne kadar çirkin olursa olsun ayırt edilmez
Fark edilir üşüyen sıcaklığı;
Hanginiz sever,
Severim.
(Cumhuriyet Gazetesi, 19 Mart 2006, Pazar)
Fazıl Hüsnü Dağlarca
***
YER OYUNUNDA GELİŞMİŞ TEKNİKLER
Boşlama tekniği
Bir renkte kesin alıcınız var ise aslında o alıcıyı istediğiniz zaman kullanma şansına sahipsiniz. Uzunluktan löve üretmeyi öğrenirken Boşlama Tekniği hakkında biraz bilgi vermiştik. Boşlama Tekniği, eli kazanma fırsatımız varken rakibin kazanmasına izin vermek anlamına geliyor. Uzunluk lövesi üretirken biz, oynadığımız renkte boşlama yapmayı gördük. Bu konuda bahsedeceğimiz boşlama ise rakibin oynadığı rengi alma şansı varken onların kazanmasına izin vermekle ilgili.
İster renge siz başlamış olun ister rakip başlamış olsun boşlama tekniği iletişim ile ilgilidir. Kendi oynadığınız renkte boşlama yapmak kendi iletişiminizi koparmamak, rakibin oynadığı renkte boşlama yapmak rakibin iletişimini koparmak için yapılır.
                  A32
                  A82
                 AV1073
                 86
965                              10874
1064                            DV95
62                                R4
RV742                        D93
                  RDV
                  R73
                  D985
                  A105
**
4’lü Trefl atağından sonra 3NT oynuyorsunuz. İlk önce kesin alacağınız löveleri sayalım. 3Pik, 2Kör,1Karo ve 1Trefl. Toplam yedi löve. Eksik olan löveler sadece Karodan gelebilir. Karo renginde ise Rua eksik. Karoyu nasıl oynayacaksınız? Tabii ki empas ve bu empası zorlayarak yapıp rengi sağlamaya çalışacaksınız. Eli alınca Dam Karoyu oynayıp Rua görünmedikçe yerden küçük koyacaksınız. Empas geçmezse ne olacak? Hiçbir önemi yok. Çünkü üç löve üretmiş olacaksınız. Zaten sizin sadece iki löveye ihtiyacınız vardı. Yani baştaki yedi löve ile beraber toplam on löveye gelmiş oldunuz.

Yukarıdaki analiz bir açıdan bakıldığında doğru. Fakat 4’lü Trefle Doğu Damı koyup siz de As ile aldığınızda ve Karo empasının geçmediği durumda, Doğu-Batı siz 10 lövenizi sağlamışken sizden önce sağladıkları 4 Trefl lövesini çekiyorlar ve Rua Karo ile beraber toplam 5 löve alıyorlar. Bir içeri.

Şimdi Trefl atağını iki kez boşladığınızı ve üçüncüyü mecburen aldığınızı düşünelim. Sonra yapmanız gereken Karo empasını atıp Doğu’ya kaybettiğinizi. Şimdi Doğu’da Trefl kalmamıştır. Artık defans sağladıkları Trefldeki uzunluk lövelerini alamayacak durumdalar. Sonuç 3NT +1.

Peki ya Doğu Rua Karoyu aldığında oynayacak bir Trefli daha kalmışsa? Atak edilen rengin en az dörtlüden yapıldığını varsayarak o durumda Trefllerin şöyle dağıldığını görecektik. Batı RV74 – Doğu D932. O zaman da defans sadece üç Trefl lövesi alabilecek ve Rua Karo ile beraber ancak dört löve alabileceklerdi.
Atağı kaç kez boşlamamız gerek? Bu soruya cevap verirken kural koymak yerine mantığı kullanmak daha iyi sonuç verecektir. Sizdeki toplam kart sayısına göre defanstaki toplam kart sayısı da bellidir. Bu kartlar defansta nasıl dağılırsa sizi batıracağını düşünün ve kısa taraftaki kart biterken tek durdurucunuzu kullanın.
Yukarıdaki örneği ele alalım. Dışarıda 8 kart var. Eğer bu kartlar 5-3 dağılmışsa, defans dört löve sağlar. Ve ben dışarıya verdiğim el ile beraber defans toplam 5 löve alabilir. 5-3 dağılıma önlem olarak kısa taraf yani 3 kartı olan defans oyuncusunun kartı biterken yani 3.turda durdurucumu kullanmalıyım.
Bizdeki kart sayısı 6 iken dışarıdaki kart sayısı 7’dir. Ve eğer 5-2 dağılım bizi batırıyorsa durdurucumuzu 2.turda kullanmalıyız. Yok eğer hem 5-2 hem de 4-3 dağılım bizi batırıyorsa o zaman 3.turda durdurucumuzu kullanmalıyız.
Sanzatuda boşlama tekniği genelde rakip bizim en zayıf rengimizi atak ettiğinde kullanılır. Rakibin bizden önce batırıcı löveleri üretme şansı varsa tek çare onların iletişimlerini koparmaktır. Aynı teknik rakibin iyi renginden bizim iki alıcımız varken de uygulanabilir. Zaman olarak dezavantajlı durumda olmamız için, eksik lövelerimizi tamamlayana kadar rakibe iki kez el vermek durumunda olmamız gerekir. Bu durumda yine boşlama tekniğine başvururuz.

Koz oyunlarında ise boşlama tekniğini genelde elin belli bir oyuncuda kalmasını istediğimiz zaman kullanırız. Bizim için belli bir rakip tarafından oynanması tehlikeli bir rengimiz olduğunda o oyuncunun el tutmasını istemeyiz. Bunu engellemek için de diğer rakip oyuncunun kazanamayacağı bir kart ile el almasına izin verebiliriz. İşte el tutmasını istemediğimiz rakip oyuncuya “Tehlikeli Rakip” adı verilir.
**
Tehlikeli Rakip
Bir önceki konudaki örnek eli hatırlayalım. Defans siz Karolarınızı sağlamadan önce Trefllerini sağladı. Siz iki kez atağı boşladığınızdan sağlanan iki Trefl lövesi Batı’nın elinde kaldı. Artık sizin el vermemeniz gereken rakip Batı’dır çünkü eli Batı alırsa iki sağlam Treflini çekerek sizi batıracaktır. Dolayısı ile örnek elde “Tehlikeli Rakip” Batı’dır. Siz defansa el verirken Doğu’ya el verebilirsiniz çünkü onda ortağına geçecek Trefl kalmamıştır.
Siz, boşlama tekniği sayesinde rakiplerden sadece bir tanesi tehlikeli rakip durumuna getirir ve eksik lövelerinizi sağlarken eli rakibe vermek durumundaysanız en azından tehlikeli rakibin ortağına vermeye çalışırsınız. Tabii ki bu eksiklerinizi üreteceğiniz rengin durumu ile alakalıdır. Eğer löve üreteceğiniz renk şu şekilde olursa eli hangi defans oyuncusuna vereceğinizi bilemezsiniz.
RV103
D95
Çünkü As eğer tehlikeli rakipte ise çözüm yoktur. Umut etmekten başka birşey yapamazsınız. Fakat üreteceğiniz renk aşağıdaki gibi olunca
AV1073
D95
Tehlikeli rakip soldaki rakip oyuncu ise problem biter çünkü empasınız başarısız olsa bile eli tehlikeli rakibin ortağı alır. Löve üreteceğiniz renk bazen size seçenek verir.
AV1072
R63
Bu renkten löve üretmeye çalışırken iki teknik birden kullanılabilir. Bir tanesi ilk bakışta gözüken yukarıdaki elde bulunan çatalı kullanarak empas yapmaktır. Diğeri ise yukarıdaki elden Vale oynayarak rakibin Damını ezmek amacı ile empası zorlayarak yapmaktır. Bu tekniklerden hangisini kullanacağınız tehlikeli rakibin kim olduğu ile direkt olarak ilgilidir. Eğer tehlikeli rakip soldaki rakip ise normal empasınızı yaparsınız. Tehlikeli rakip sağdaki rakip ise bu sefer Vale oynayarak eli ona vermeyi engellersiniz. Eksik lövelerinizi üretirken normal tekniklerin dışına çıkabilirsiniz.
1092
ARV73
Löve üretmek için böyle bir renge sahipseniz ve tehlikeli rakip soldaki rakip ise normal oyun olan empas yerine As ve Ruayı çekerek şansınızı biraz arttırabilirsiniz. Eğer empas başarılı oluyorsa eli zaten soldaki rakip alamayacaktır fakat Dam soldaki rakipte ise bir veya iki parça olduğu durumda empası reddederek şansınızı arttırırsınız. Soldaki rakipte Dam en az üç parça ise sorun çözümsüzdür. Tabii ki bu tarz bir oyunun oynayabilmek için bu renkten üretmek istediğiniz el sayısının en fazla iki olması gerekir. Bu renkten toplam beş löve almanız gerekiyorsa empas atıp tutmasını ümit etmekten başka çare yoktur. 33

Başka bir örnek verelim,
              73
6                          10
             RV4
6’lı Trefl atağına Doğu 10’luyu koyar ve siz Vale ile alırsınız. Doğu’nun 10’lu koyması AD Treflin Batı’da olduğunu gösteriyor. Eğer oyun ortasında Doğu’ya el verirseniz ve o da Trefl oynayabilirse Ruanız Batı’nın AD çatalı içinde kalır ve defans tüm Trefllerini alır. Yani “Tehlikeli Rakip” Doğu’dur. Bu örnek sayesinde şu şekilde bir genelleme yapabiliriz. Eğer boşlama tekniği ile defans oyuncularının birinde defansın ana rengini bitirmeyi başarmışsak tehlikeli rakip, elinde alıcı kartları kalan rakiptir, yani defans renginin asıl sahibi. Fakat defans oyuncularının aralarındaki iletişim henüz kopmamışsa tehlikeli rakip defans renginin asıl sahibinin ortağıdır. Bu prensip defansın ana renginde iki alıcımız olduğunda bizim genelde can simidimiz olur.
Aşağıdaki örneği inceleyelim.
73               A4
AD5           82
RD932        V104
RV5           AD10763
3NT oynuyorsunuz ve 9’lu Trefl atağı geldi. 8 löve sayıyorsunuz, 1 Pik,1 Kör ve 6 Trefl. Karolar sizin için en kolay löve üretme yolu. Ası çıkarttıktan sonra 4 löve üretmiş oluyorsunuz ve toplam 12 löve almış oluyorsunuz. Şimdi atağın Trefl değil küçük Pik olduğunu düşünelim.
Artık o güzel Karo renginize elveda diyebilirsiniz çünkü rakipler Pik atağından sonra renklerini sağladılar ve sağladıkları renkten en az 4 löve alacaklar (en dengeli 5-4 dağılabilir). Eğer onlara As Karoyu da verirseniz siz 9 löve almadan önce rakipler 5 löve alırlar ve bir batarsınız.
Eksik olan lövenizi bulabileceğiniz başka bir renginiz var; Kör. Körden AD çatalınız var. Eğer Ruayı iyi yerde bulursanız ve empas yaparsanız %50 başarılı olursunuz. Demek ki yapacağınız en iyi oyun 6 tur Treflinizi çekmek ve çatalınıza doğru bir Kör oynamaktır.

Alternatif çözümlerden doğru olanı seçmek
Oyun planı yapmayı öğrendiğimizden beri, kontratımızın başarıya ulaşabilmesi için kullanacağımız teknikleri daha hızlı görmeye başladık. Eğer kontratımızın geleceği bu tekniklerden sadece bir tanesinin başarısına bağlı ise kararsızlık yaşamamız söz konusu değildir. Tekniği uygular ve sonuca razı geliriz. Eğer kontratımızı başarıya ulaştırabilecek birden fazla teknik varsa en iyi oyunun ne olduğunu bilmemiz gerekir.
82
AV52
RV2
A1042
***
A7
R8
A8543
RDV6
6NT oynuyorsunuz ve Rua Pik atak geldi. 9 hazır löveniz var ve eksik olan 3 löve sadece Karodan gelebilir. Ne önce Treflleri çekmeli ne de Kör empas atmalısınız. Tek yapılacak olan eli alıp Karo empas atmaktır.
Gördüğünüz gibi yukarıdaki örnekte çözüm için tek bir teknik vardı. Fakat bazen kontratınızı gerçekleştirmek için birden fazla seçenek olur. Bu durumda asıl hedef her seçeneği denemek olmalıdır. Önce bir seçeneği deneyip eğer başarısız olursanız diğer seçeneği denemek her oyuncunun isteği olmalıdır. Fakat böyle bir durum çoğu zaman mümkün olmaz çünkü bir alternatifi deneyip başarısız olduğunuzda defans sizin diğer alternatifi denemenize fırsat vermeden kontratı batırma fırsatı elde edecektir. Kısaca her alternatifi denemek için çok önemli bir güce sahip olmalısınız. ZAMAN. Bu güce sahip bir deklaran oyuna başlamadan önce olası bütün seçenekleri her olası sıra ile kafasından oynamalı ve her seçenek başarısız olduğunda diğer seçenek için zaman kalıp kalmadığına bakmalıdır. Eğer bütün alternatifleri deneyebildiği bir sıra bulursa asıl hedefine ulaşmış olur.
Eğer alternatifleri birlikte deneme şansı yoksa, deklaran bir seçim yapmak durumunda kalır. Bu seçim alternatif çözümlerin başarı şansına göre yapılır. Bu sebeple her kullandığınız tekniğin özelliklerini iyi bilmeniz gerekir.

TEKNİK                 Başarı yüzde    El verme
Onör Sağlaması       %100             % 100
Basit Empas             %50               % 50
Onör Kaçırma          %50               % 100
Zorlayıcı Empas       %50               % 50
Çift Empas                %75               % 75  
**
Uzunluktan löve üretme tekniğini ele alırsak rakiplerdeki toplam kart sayısı başarı yüzdesini gösterir.
Rakipte 4 kart varsa 2-2 %41
                                    3-1 %50
Rakipte 5 kart varsa 3-2 %68
                                    4-1 %28
Rakipte 6 kart varsa 3-3 %36
                                    4-2 %49
Rakipte 7 kart varsa 4-3 %62
                                    5-2 %31
Uzunluktan löve üretme tekniği kullanırken renklerin dağılım yüzdelerini ezbere bilmeye gerek yoktur. Şu şekilde özetlenebilir: “Rakipteki toplam kart sayısı tek ise en dengeli dağılım en yüksek yüzdeli dağılımdır ve %50’den fazladır, çift ise en dengeli dağılım en yüksek değildir ve hiçbir dağılım %50’den fazla değildir.”
Daha önce verdiğimiz bilgileri bu konuda da tekrar etmemiz faydalıdır.
Sadece Dam eksikse 8 kart empas 9+kart AR çek
Sadece Rua eksikse 10 kart empas 11+kart A çek
Sadece Vale eksikse 6 kart empas 7+kart ARD çek
“erdinc erbil- kart oyunu”

Hiç yorum yok: