LA CUCHARACHA-Petre Geambasu Show
Band
Jean Jacques Rousseau
Bir toprak
parçasının etrafını çitle çevirip “bu bana aittir” diyebilen ve buna inanacak kadar saf insanlar bulabilen ilk insan, uygar
toplumun gerçek kurucusu oldu.
toplumun gerçek kurucusu oldu.
Bu
sınır kazıklarını söküp atacak ya da hendeği dolduracak, meyvelerin herkese ait
olduğunu, toprağın ise kimsenin olmadığını haykıracak olan adam, insan türünü
nice suçlardan, nice savaşlardan, nice cinayetlerden, nice yoksulluklardan ve
nice korkunç olaylardan esirgemiş olurdu.
İnsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı, Jean Jacques Rousseau- akıl fikir
müessesesi
***
VATANDAŞ
Sabah vakitler
ağarmadan,
Açmadan dağlar yeryüzünü;
Hanginiz uyanır.
Uyanırım.
Açmadan dağlar yeryüzünü;
Hanginiz uyanır.
Uyanırım.
Tarlalarda rüzgar,
çarşılarda ses,
Bir yeniliği var yaşamanın;
Hanginiz acıkır,
Acıkırım.
Bir yeniliği var yaşamanın;
Hanginiz acıkır,
Acıkırım.
Ne kadar çirkin
olursa olsun ayırt edilmez
Fark edilir üşüyen sıcaklığı;
Hanginiz sever,
Severim.
Fark edilir üşüyen sıcaklığı;
Hanginiz sever,
Severim.
(Cumhuriyet
Gazetesi, 19 Mart 2006, Pazar)
Fazıl Hüsnü
Dağlarca
***
YER OYUNUNDA GELİŞMİŞ TEKNİKLER
Boşlama
tekniği
Bir renkte kesin alıcınız var ise aslında o
alıcıyı istediğiniz zaman kullanma şansına sahipsiniz. Uzunluktan löve üretmeyi
öğrenirken Boşlama Tekniği hakkında biraz bilgi vermiştik. Boşlama Tekniği, eli
kazanma fırsatımız varken rakibin kazanmasına izin vermek anlamına geliyor.
Uzunluk lövesi üretirken biz, oynadığımız renkte boşlama yapmayı gördük. Bu
konuda bahsedeceğimiz boşlama ise rakibin oynadığı rengi alma şansı varken
onların kazanmasına izin vermekle ilgili.
İster renge siz başlamış olun ister rakip
başlamış olsun boşlama tekniği iletişim ile ilgilidir. Kendi oynadığınız renkte
boşlama yapmak kendi iletişiminizi koparmamak, rakibin oynadığı renkte boşlama
yapmak rakibin iletişimini koparmak için yapılır.
♠ A32
♥ A82
♦ AV1073
♣ 86
♠ 965 ♠ 10874
♥ 1064 ♥ DV95
♦ 62 ♦ R4
♣ RV742 ♣ D93
♠ RDV
♥ R73
♦ D985
♣ A105
**
4’lü Trefl atağından sonra 3NT oynuyorsunuz. İlk önce
kesin alacağınız löveleri sayalım. 3Pik, 2Kör,1Karo ve 1Trefl. Toplam yedi
löve. Eksik olan löveler sadece Karodan gelebilir. Karo renginde ise Rua eksik.
Karoyu nasıl oynayacaksınız? Tabii ki empas ve bu empası zorlayarak yapıp rengi
sağlamaya çalışacaksınız. Eli alınca Dam Karoyu oynayıp Rua görünmedikçe yerden
küçük koyacaksınız. Empas geçmezse ne olacak? Hiçbir önemi yok. Çünkü üç löve
üretmiş olacaksınız. Zaten sizin sadece iki löveye ihtiyacınız vardı. Yani
baştaki yedi löve ile beraber toplam on löveye gelmiş oldunuz.
Yukarıdaki analiz bir açıdan bakıldığında doğru. Fakat
4’lü Trefle Doğu Damı koyup siz de As ile aldığınızda ve Karo empasının
geçmediği durumda, Doğu-Batı siz 10 lövenizi sağlamışken sizden önce
sağladıkları 4 Trefl lövesini çekiyorlar ve Rua Karo ile beraber toplam 5 löve
alıyorlar. Bir içeri.
Şimdi Trefl atağını iki kez boşladığınızı ve üçüncüyü
mecburen aldığınızı düşünelim. Sonra yapmanız gereken Karo empasını atıp
Doğu’ya kaybettiğinizi. Şimdi Doğu’da Trefl kalmamıştır. Artık defans
sağladıkları Trefldeki uzunluk lövelerini alamayacak durumdalar. Sonuç 3NT +1.
Peki ya Doğu Rua Karoyu aldığında oynayacak bir Trefli
daha kalmışsa? Atak edilen rengin en az dörtlüden yapıldığını varsayarak o
durumda Trefllerin şöyle dağıldığını görecektik. Batı RV74 – Doğu D932. O zaman
da defans sadece üç Trefl lövesi alabilecek ve Rua Karo ile beraber ancak dört
löve alabileceklerdi.
Atağı kaç kez boşlamamız gerek? Bu soruya
cevap verirken kural koymak yerine mantığı kullanmak daha iyi sonuç verecektir.
Sizdeki toplam kart sayısına göre defanstaki toplam kart sayısı da bellidir. Bu
kartlar defansta nasıl dağılırsa sizi batıracağını düşünün ve kısa taraftaki
kart biterken tek durdurucunuzu kullanın.
Yukarıdaki örneği ele alalım. Dışarıda 8 kart var.
Eğer bu kartlar 5-3 dağılmışsa, defans dört löve sağlar. Ve ben dışarıya
verdiğim el ile beraber defans toplam 5 löve alabilir. 5-3 dağılıma önlem
olarak kısa taraf yani 3 kartı olan defans oyuncusunun kartı biterken yani
3.turda durdurucumu kullanmalıyım.
Bizdeki kart sayısı 6 iken dışarıdaki kart sayısı
7’dir. Ve eğer 5-2 dağılım bizi batırıyorsa durdurucumuzu 2.turda
kullanmalıyız. Yok eğer hem 5-2 hem de 4-3 dağılım bizi batırıyorsa o zaman
3.turda durdurucumuzu kullanmalıyız.
Sanzatuda boşlama tekniği genelde rakip bizim en zayıf
rengimizi atak ettiğinde kullanılır. Rakibin bizden önce batırıcı löveleri
üretme şansı varsa tek çare onların iletişimlerini koparmaktır. Aynı teknik
rakibin iyi renginden bizim iki alıcımız varken de uygulanabilir. Zaman olarak
dezavantajlı durumda olmamız için, eksik lövelerimizi tamamlayana kadar rakibe
iki kez el vermek durumunda olmamız gerekir. Bu durumda yine boşlama tekniğine
başvururuz.
Koz oyunlarında ise boşlama tekniğini genelde elin
belli bir oyuncuda kalmasını istediğimiz zaman kullanırız. Bizim için belli bir
rakip tarafından oynanması tehlikeli bir rengimiz olduğunda o oyuncunun el
tutmasını istemeyiz. Bunu engellemek için de diğer rakip oyuncunun
kazanamayacağı bir kart ile el almasına izin verebiliriz. İşte el tutmasını
istemediğimiz rakip oyuncuya “Tehlikeli Rakip” adı verilir.
**
Tehlikeli
Rakip
Bir önceki konudaki örnek eli hatırlayalım. Defans siz
Karolarınızı sağlamadan önce Trefllerini sağladı. Siz iki kez atağı
boşladığınızdan sağlanan iki Trefl lövesi Batı’nın elinde kaldı. Artık sizin el
vermemeniz gereken rakip Batı’dır çünkü eli Batı alırsa iki sağlam Treflini
çekerek sizi batıracaktır. Dolayısı ile örnek elde “Tehlikeli Rakip” Batı’dır.
Siz defansa el verirken Doğu’ya el verebilirsiniz çünkü onda ortağına geçecek
Trefl kalmamıştır.
Siz, boşlama tekniği sayesinde rakiplerden sadece bir
tanesi tehlikeli rakip durumuna getirir ve eksik lövelerinizi sağlarken eli rakibe
vermek durumundaysanız en azından tehlikeli rakibin ortağına vermeye
çalışırsınız. Tabii ki bu eksiklerinizi üreteceğiniz rengin durumu ile
alakalıdır. Eğer löve üreteceğiniz renk şu şekilde olursa eli hangi defans
oyuncusuna vereceğinizi bilemezsiniz.
♦ RV103
♦ D95
Çünkü As eğer tehlikeli rakipte ise çözüm yoktur. Umut
etmekten başka birşey yapamazsınız. Fakat üreteceğiniz renk aşağıdaki gibi
olunca
♦ AV1073
♦ D95
Tehlikeli rakip soldaki rakip oyuncu ise problem biter
çünkü empasınız başarısız olsa bile eli tehlikeli rakibin ortağı alır. Löve
üreteceğiniz renk bazen size seçenek verir.
♦ AV1072
♦ R63
Bu renkten löve üretmeye çalışırken iki teknik birden
kullanılabilir. Bir tanesi ilk bakışta gözüken yukarıdaki elde bulunan çatalı
kullanarak empas yapmaktır. Diğeri ise yukarıdaki elden Vale oynayarak rakibin
Damını ezmek amacı ile empası zorlayarak yapmaktır. Bu tekniklerden hangisini
kullanacağınız tehlikeli rakibin kim olduğu ile direkt olarak ilgilidir. Eğer
tehlikeli rakip soldaki rakip ise normal empasınızı yaparsınız. Tehlikeli rakip
sağdaki rakip ise bu sefer Vale oynayarak eli ona vermeyi engellersiniz. Eksik
lövelerinizi üretirken normal tekniklerin dışına çıkabilirsiniz.
♦ 1092
♦ ARV73
Löve üretmek için böyle bir renge sahipseniz ve
tehlikeli rakip soldaki rakip ise normal oyun olan empas yerine As ve Ruayı
çekerek şansınızı biraz arttırabilirsiniz. Eğer empas başarılı oluyorsa eli
zaten soldaki rakip alamayacaktır fakat Dam soldaki rakipte ise bir veya iki
parça olduğu durumda empası reddederek şansınızı arttırırsınız. Soldaki rakipte
Dam en az üç parça ise sorun çözümsüzdür. Tabii ki bu tarz bir oyunun
oynayabilmek için bu renkten üretmek istediğiniz el sayısının en fazla iki
olması gerekir. Bu renkten toplam beş löve almanız gerekiyorsa empas atıp
tutmasını ümit etmekten başka çare yoktur. 33
Başka bir örnek verelim,
♣ 73
♣ 6 ♣ 10
♣
RV4
6’lı Trefl atağına Doğu 10’luyu koyar ve siz Vale ile
alırsınız. Doğu’nun 10’lu koyması AD Treflin Batı’da olduğunu gösteriyor. Eğer
oyun ortasında Doğu’ya el verirseniz ve o da Trefl oynayabilirse Ruanız
Batı’nın AD çatalı içinde kalır ve defans tüm Trefllerini alır. Yani “Tehlikeli
Rakip” Doğu’dur. Bu örnek sayesinde şu şekilde bir genelleme yapabiliriz. Eğer
boşlama tekniği ile defans oyuncularının birinde defansın ana rengini bitirmeyi
başarmışsak tehlikeli rakip, elinde alıcı kartları kalan rakiptir, yani defans
renginin asıl sahibi. Fakat defans oyuncularının aralarındaki iletişim henüz
kopmamışsa tehlikeli rakip defans renginin asıl sahibinin ortağıdır. Bu prensip
defansın ana renginde iki alıcımız olduğunda bizim genelde can simidimiz olur.
Aşağıdaki örneği inceleyelim.
♠ 73 ♠ A4
♥ AD5 ♥ 82
♦ RD932 ♦ V104
♣ RV5 ♣ AD10763
3NT oynuyorsunuz ve 9’lu Trefl atağı geldi. 8 löve
sayıyorsunuz, 1 Pik,1 Kör ve 6 Trefl. Karolar sizin için en kolay löve üretme
yolu. Ası çıkarttıktan sonra 4 löve üretmiş oluyorsunuz ve toplam 12 löve almış
oluyorsunuz. Şimdi atağın Trefl değil küçük Pik olduğunu düşünelim.
Artık o güzel Karo renginize elveda diyebilirsiniz
çünkü rakipler Pik atağından sonra renklerini sağladılar ve sağladıkları renkten
en az 4 löve alacaklar (en dengeli 5-4 dağılabilir). Eğer onlara As Karoyu da
verirseniz siz 9 löve almadan önce rakipler 5 löve alırlar ve bir batarsınız.
Eksik olan lövenizi bulabileceğiniz başka bir renginiz
var; Kör. Körden AD çatalınız var. Eğer Ruayı iyi yerde bulursanız ve empas
yaparsanız %50 başarılı olursunuz. Demek ki yapacağınız en iyi oyun 6 tur
Treflinizi çekmek ve çatalınıza doğru bir Kör oynamaktır.
Alternatif
çözümlerden doğru olanı seçmek
Oyun planı yapmayı öğrendiğimizden beri, kontratımızın
başarıya ulaşabilmesi için kullanacağımız teknikleri daha hızlı görmeye
başladık. Eğer kontratımızın geleceği bu tekniklerden sadece bir tanesinin
başarısına bağlı ise kararsızlık yaşamamız söz konusu değildir. Tekniği uygular
ve sonuca razı geliriz. Eğer kontratımızı başarıya ulaştırabilecek birden fazla
teknik varsa en iyi oyunun ne olduğunu bilmemiz gerekir.
♠ 82
♥ AV52
♦ RV2
♣ A1042
***
♠ A7
♥ R8
♦ A8543
♣ RDV6
6NT oynuyorsunuz ve Rua Pik atak geldi. 9 hazır
löveniz var ve eksik olan 3 löve sadece Karodan gelebilir. Ne önce Treflleri
çekmeli ne de Kör empas atmalısınız. Tek yapılacak olan eli alıp Karo empas
atmaktır.
Gördüğünüz gibi yukarıdaki örnekte çözüm için tek bir
teknik vardı. Fakat bazen kontratınızı gerçekleştirmek için birden fazla
seçenek olur. Bu durumda asıl hedef her seçeneği denemek olmalıdır. Önce bir
seçeneği deneyip eğer başarısız olursanız diğer seçeneği denemek her oyuncunun
isteği olmalıdır. Fakat böyle bir durum çoğu zaman mümkün olmaz çünkü bir
alternatifi deneyip başarısız olduğunuzda defans sizin diğer alternatifi
denemenize fırsat vermeden kontratı batırma fırsatı elde edecektir. Kısaca her
alternatifi denemek için çok önemli bir güce sahip olmalısınız. ZAMAN. Bu güce sahip bir deklaran
oyuna başlamadan önce olası bütün seçenekleri her olası sıra ile kafasından
oynamalı ve her seçenek başarısız olduğunda diğer seçenek için zaman kalıp
kalmadığına bakmalıdır. Eğer bütün alternatifleri deneyebildiği bir sıra
bulursa asıl hedefine ulaşmış olur.
Eğer alternatifleri birlikte deneme şansı yoksa,
deklaran bir seçim yapmak durumunda kalır. Bu seçim alternatif çözümlerin
başarı şansına göre yapılır. Bu sebeple her kullandığınız tekniğin
özelliklerini iyi bilmeniz gerekir.
TEKNİK Başarı yüzde
El verme
Onör Sağlaması %100 % 100
Basit Empas %50 % 50
Onör Kaçırma %50 % 100
Zorlayıcı Empas
%50 % 50
Çift Empas %75 % 75
**
Uzunluktan löve üretme tekniğini ele alırsak
rakiplerdeki toplam kart sayısı başarı yüzdesini gösterir.
Rakipte 4 kart varsa 2-2 %41
3-1 %50
Rakipte 5 kart varsa 3-2 %68
4-1 %28
Rakipte 6 kart varsa 3-3 %36
4-2 %49
Rakipte 7 kart varsa 4-3 %62
5-2 %31
Uzunluktan löve üretme tekniği kullanırken renklerin
dağılım yüzdelerini ezbere bilmeye gerek yoktur. Şu şekilde özetlenebilir:
“Rakipteki toplam kart sayısı tek ise en dengeli dağılım en yüksek yüzdeli
dağılımdır ve %50’den fazladır, çift ise en dengeli dağılım en yüksek değildir
ve hiçbir dağılım %50’den fazla değildir.”
Daha önce verdiğimiz bilgileri bu konuda da tekrar
etmemiz faydalıdır.
Sadece Dam eksikse 8 kart empas 9+kart AR çek
Sadece Rua eksikse 10 kart empas 11+kart A çek
Sadece Vale eksikse 6 kart empas 7+kart ARD çek
“erdinc erbil-
kart oyunu”
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder