1 Temmuz 2013 Pazartesi

Support Double ve Re- Double



Mozart - Violin Sonata No. 26, B-flat Major. K 378 
***
İyi nedenler kadar hiçbir şey insana cesaret veremez.
Alexandre Dumas 
***
KURUTULMUŞ GÜL YAPRAKLARI VE BİR CEVİZ TANESİNE SONE
sıyrılıp bedeninden tınısına karışmış sesinin gül yaprakları
çoğalır ıssızlığında mevsimlerin gün düşlerinde buluşup
kıpırtıları düşer gönlüme gün ağarırken öze tutunmalarının
erguvanları kalır biraz yeşil biraz da sarınır kahverengiye

nazlı şafaklar sökülür kavuşmalarından mis kokularla
ağır alımlıdır zaman sınar algılarımızı sabrımızı sınar
güzün bitmez gazeli ah ne hüzündür ki o iner yüreğimize
toprağına binbir bereketle akar nuru sabah ezanlarının

kim bilir kaç gözyaşı damlamıştır iç yangınlarında yaprağına
ama narin ama eşsiz ama kırgın ama bahtiyar
çılgınca renk açardı göğün damarlarından tutunup sevgiliye

söyle ey can kaç ceviz buluşmuştur ki gül yapraklarıyla
nice yağmurlardan ayazlardan kurtarıp tenlerini
düşüp önüne güneşin hesabını sormadan uzak iklimlerde yaşamanın
ferda balkaya çetin
mavi / yaz 2013
*****
SONE
Sone, iki dörtlük ve iki üçlükten oluşan 14 dizelik bir nazım şeklidir. Batı edebiyatında    kullanılan bu tür,  Servet-i Fünuncular tarafından tarafından Türk  edebiyatına geçirilmiştir. Edebiyatımızda ilk örneği Cenap Şahabettin’ in "Şi'r-i Na-Nüvişte (Yazılmamış Şiir) adlı şiiridir. Genellikle dörtlükleri sarmal kafiye ile yazılır. Sonede işlenen konuları sınırlandırmak doğru bir yaklaşım değildir. Sonede her türlü konu işlenebilir. Son dize, duygu yönunden en baskın dizedir. Devrik cümleler kullanılır. Doğu edebiyatındaki sonelerde aşk konusu işlenir.

İlk iki bendi dörtlük, son iki bendi üçlük on dört mısradan oluşan nazım şekli. Önce İtalyan edebiyatında kullanılmış, sonra Fransız edebiyatına, oradan da diğer Avrupa edebiyatlarına geçmiştir. Edebiyatımızda ilk Süleyman Nesip’in sone şeklinde şiir yazdığını görüyoruz. Servet-i Fünûn şairlerinin hemen hepsi bu nazım şeklini benimser.
Sone kafiye sistemi 2 ayrılır:
1. İtalyan tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, ede
2. Fransız tipi: Kafiye şeması abba, abba, ccd, eed (İtalyan ve Fransız tipi sone arasındaki tek fark son üçlüğün düzenindedir.)
3. İngiliz tipi: Mısra sayısı değişmemekle beraber ilk on iki mısra tek bir bend, son iki mısra da ayrı bir bend halinde yazılırlar.
Özellikleri:
1. Genel olarak kısa şiir, türkü demektir.
2. 14 mısradan oluşan ve daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şeklidir.
3. İlk iki bent dörder, son iki bent üçer mısradır.
4. Kafiye örgüsü şöyledir. abba abba ccd ede
5. Türk şairleri sonenin kafiye örgüsünde serbest hareket etmişlerdir.
6. Edebiyatımıza Servet-i Fünun döneminde Fransız Edebiyatı etkisiyle geçmiştir.
7. Tevfik Fikret ve Cenap Şehabettin bu türün örneklerini çok vermişlerdir.
8) Nazım ölçüsüyle yazılmıştır. “vikipedi”
*****
SUPPORT  DBL ve RE-DBL:
Bu konvansiyonu oyunu açan kullanır. Genel olarak, bir renkle oyunu açışınızdan sonra ortağınızın bir MAJÖR deklare etmesini takiben, altındaki rakibin bir renk veya kontur ile overcall yapmasından sonra uygulanır. Ortağın majörüne 3’lü fit gösterir. Ortağın majörünü 4’lü tutuyorsanız doğrudan destek verirsiniz.
Sistem, rakibin 2 Kör overcall’ına kadar geçerlidir. Başka bir anlatımla; sizin Dbl/ReDbl’ınızdan sonra, ortağınız majörüne 2 seviyesinde dönebililiyorsa Dbl/ReDbl’ınız SUPPORT’tur.
Açıcı        Rakip        Cevapçı       Rakip    
1Trefl        PAS           1Pik            2Karo
Bu Kontur, cevapçının pikine üçlü tutuş gösterir. 4’lü tutuyorsa 2 pik veya 3 pik ile seviye belirleyerek tutuş deklarelerini verir. Kontur sadece 3’lü piki gösterir. Puan veya diğer dağılımlar hakkında başka hiçbir bilgi vermez.
Açıcı        Rakip        Cevapçı       Rakip
1Karo       PAS         1Pik           DBL
RDBL
Bu RDBL da sadece cevapçının kozunun 3’lü tutulduğunu gösterir.

Support DBL, sadece 3’lü tutuş gösterdiğine göre, elimiz güçlü mü değil mi bunu anlatamıyoruz. Bu nedenle biz, support DBL kullandığımızda ‘’ya 3’lü tutuşumuz vardır ya da güçlü elimiz vardır’’ şeklinde oynayacağız. 
**
SOS SÜRKONTURU
SOS sürkonturu düşük bir seviyede kontur söylendiğinde ve o renkte oynamak istemediğimizde ortaktan renk istemek amacıyla kullanılır. 
Ortak             Rakip              Siz                Rakip
1Karo             PASS              PASS              DBL               
PASS             PASS              RDBL
Cevapçı SOS’u: Cevapçı zayıf olmasına rağmen konturlu 1Karo‘ya oynamak istememektedir. Konuşulmamış diğer iki renge desteği vardır ve onlardan birini okumasını istemektedir. 
Ortak             Rakip              Siz                Rakip
1Trefl             DBL                PASS             PAS                            
RDBL
Açıcı SOS’u: 1Trefl kontratına konturlu oynamak istememektedir. Ortağından en iyi renginden yardım istemektedir. 
“Ergun Cuhadar “ a teşekkürler

2 yorum:

Zeugma dedi ki...

Cesaret güzel şeydir tabii.
Cesaret yoksa esaret vardır derler.

Dumas'a alternatif bu arada:
Kötü nedenler kadar da hiçbir şey insanı nefretle dolduramaz.
-Zeugma-

ferda balkaya çetin dedi ki...

Merhabalar, "kurutulmuş gül yaprakları ve bir ceviz tanesine sone" şiirime blogunuzda yer verme inceliği göstermenizden duyduğum mutlulukla teşekkürlerimi sunuyorum size.
Briç oyununu şiirle bütünleştirerek didaktik bir sunu içerisinde sunuşunuz dikkat çekici.
Kutluyorum.