Mozart - Violin Sonata No. 26,
B-flat Major. K 378
***İyi nedenler kadar hiçbir şey insana cesaret veremez.
Alexandre Dumas
***
KURUTULMUŞ GÜL YAPRAKLARI VE BİR CEVİZ TANESİNE SONE
KURUTULMUŞ GÜL YAPRAKLARI VE BİR CEVİZ TANESİNE SONE
sıyrılıp
bedeninden tınısına karışmış sesinin gül yaprakları
çoğalır ıssızlığında mevsimlerin gün düşlerinde buluşup
kıpırtıları düşer gönlüme gün ağarırken öze tutunmalarının
erguvanları kalır biraz yeşil biraz da sarınır kahverengiye
nazlı şafaklar sökülür kavuşmalarından mis kokularla
ağır alımlıdır zaman sınar algılarımızı sabrımızı sınar
güzün bitmez gazeli ah ne hüzündür ki o iner yüreğimize
toprağına binbir bereketle akar nuru sabah ezanlarının
kim bilir kaç gözyaşı damlamıştır iç yangınlarında yaprağına
ama narin ama eşsiz ama kırgın ama bahtiyar
çılgınca renk açardı göğün damarlarından tutunup sevgiliye
söyle ey can kaç ceviz buluşmuştur ki gül yapraklarıyla
nice yağmurlardan ayazlardan kurtarıp tenlerini
düşüp önüne güneşin hesabını sormadan uzak iklimlerde yaşamanın
ferda balkaya çetin
çoğalır ıssızlığında mevsimlerin gün düşlerinde buluşup
kıpırtıları düşer gönlüme gün ağarırken öze tutunmalarının
erguvanları kalır biraz yeşil biraz da sarınır kahverengiye
nazlı şafaklar sökülür kavuşmalarından mis kokularla
ağır alımlıdır zaman sınar algılarımızı sabrımızı sınar
güzün bitmez gazeli ah ne hüzündür ki o iner yüreğimize
toprağına binbir bereketle akar nuru sabah ezanlarının
kim bilir kaç gözyaşı damlamıştır iç yangınlarında yaprağına
ama narin ama eşsiz ama kırgın ama bahtiyar
çılgınca renk açardı göğün damarlarından tutunup sevgiliye
söyle ey can kaç ceviz buluşmuştur ki gül yapraklarıyla
nice yağmurlardan ayazlardan kurtarıp tenlerini
düşüp önüne güneşin hesabını sormadan uzak iklimlerde yaşamanın
ferda balkaya çetin
mavi / yaz 2013
*****
SONE
*****
SONE
Sone, iki
dörtlük ve iki üçlükten oluşan 14 dizelik bir nazım şeklidir. Batı edebiyatında kullanılan bu tür, Servet-i Fünuncular tarafından tarafından Türk edebiyatına geçirilmiştir. Edebiyatımızda ilk
örneği Cenap Şahabettin’ in "Şi'r-i Na-Nüvişte (Yazılmamış Şiir) adlı
şiiridir. Genellikle dörtlükleri sarmal kafiye ile yazılır. Sonede işlenen konuları
sınırlandırmak doğru bir yaklaşım değildir. Sonede her türlü konu işlenebilir.
Son dize, duygu yönunden en baskın dizedir. Devrik cümleler kullanılır. Doğu
edebiyatındaki sonelerde aşk konusu işlenir.
İlk iki bendi
dörtlük, son iki bendi üçlük on dört mısradan oluşan nazım şekli. Önce İtalyan
edebiyatında kullanılmış, sonra Fransız edebiyatına, oradan da diğer Avrupa
edebiyatlarına geçmiştir. Edebiyatımızda ilk Süleyman Nesip’in sone şeklinde
şiir yazdığını görüyoruz. Servet-i Fünûn şairlerinin hemen hepsi bu nazım
şeklini benimser.
Sone kafiye
sistemi 2 ayrılır:
1. İtalyan tipi:
Kafiye şeması abba, abba, ccd, ede
2. Fransız tipi:
Kafiye şeması abba, abba, ccd, eed (İtalyan ve Fransız tipi sone arasındaki tek
fark son üçlüğün düzenindedir.)
3. İngiliz tipi:
Mısra sayısı değişmemekle beraber ilk on iki mısra tek bir bend, son iki mısra
da ayrı bir bend halinde yazılırlar.
Özellikleri:
1. Genel olarak
kısa şiir, türkü demektir.
2. 14 mısradan
oluşan ve daha çok lirik konuların işlendiği bir nazım şeklidir.
3. İlk iki bent
dörder, son iki bent üçer mısradır.
4. Kafiye örgüsü
şöyledir. abba abba ccd ede
5. Türk şairleri
sonenin kafiye örgüsünde serbest hareket etmişlerdir.
6. Edebiyatımıza
Servet-i Fünun döneminde Fransız Edebiyatı etkisiyle geçmiştir.
7. Tevfik Fikret
ve Cenap Şehabettin bu türün örneklerini çok vermişlerdir.
8) Nazım ölçüsüyle
yazılmıştır. “vikipedi”
*****
SUPPORT DBL ve RE-DBL:
Bu konvansiyonu oyunu açan kullanır. Genel olarak, bir renkle oyunu
açışınızdan sonra ortağınızın bir MAJÖR deklare etmesini takiben, altındaki
rakibin bir renk veya kontur ile overcall yapmasından sonra uygulanır. Ortağın
majörüne 3’lü fit gösterir. Ortağın majörünü 4’lü tutuyorsanız doğrudan destek
verirsiniz.
Sistem, rakibin 2 Kör
overcall’ına kadar geçerlidir. Başka bir anlatımla; sizin Dbl/ReDbl’ınızdan
sonra, ortağınız majörüne 2 seviyesinde dönebililiyorsa Dbl/ReDbl’ınız
SUPPORT’tur.
Açıcı Rakip Cevapçı Rakip
1Trefl PAS 1Pik 2Karo
Bu Kontur, cevapçının
pikine üçlü tutuş gösterir. 4’lü tutuyorsa 2 pik veya 3 pik ile seviye
belirleyerek tutuş deklarelerini verir. Kontur sadece 3’lü piki gösterir. Puan
veya diğer dağılımlar hakkında başka hiçbir bilgi vermez.
Açıcı Rakip Cevapçı Rakip
1Karo PAS 1Pik DBL
RDBL
Bu RDBL da sadece cevapçının kozunun 3’lü tutulduğunu
gösterir.
Support DBL,
sadece 3’lü tutuş gösterdiğine göre, elimiz güçlü mü değil mi bunu
anlatamıyoruz. Bu nedenle biz, support DBL kullandığımızda ‘’ya 3’lü tutuşumuz
vardır ya da güçlü elimiz vardır’’ şeklinde oynayacağız.
**
SOS SÜRKONTURU
SOS sürkonturu düşük bir seviyede kontur söylendiğinde ve o renkte oynamak istemediğimizde
ortaktan renk istemek amacıyla kullanılır.
Ortak
Rakip Siz Rakip
1Karo PASS PASS DBL
PASS PASS RDBL
Cevapçı SOS’u:
Cevapçı zayıf olmasına rağmen konturlu 1Karo‘ya oynamak istememektedir.
Konuşulmamış diğer iki renge desteği vardır ve onlardan birini okumasını
istemektedir.
Ortak
Rakip Siz Rakip
1Trefl DBL
PASS PAS
RDBL
Açıcı SOS’u: 1Trefl kontratına konturlu
oynamak istememektedir. Ortağından en iyi renginden yardım istemektedir.
“Ergun Cuhadar “ a
teşekkürler
2 yorum:
Cesaret güzel şeydir tabii.
Cesaret yoksa esaret vardır derler.
Dumas'a alternatif bu arada:
Kötü nedenler kadar da hiçbir şey insanı nefretle dolduramaz.
-Zeugma-
Merhabalar, "kurutulmuş gül yaprakları ve bir ceviz tanesine sone" şiirime blogunuzda yer verme inceliği göstermenizden duyduğum mutlulukla teşekkürlerimi sunuyorum size.
Briç oyununu şiirle bütünleştirerek didaktik bir sunu içerisinde sunuşunuz dikkat çekici.
Kutluyorum.
Yorum Gönder