iki kurtla bir kuzunun
öğle yemeğinde
ne yeneceğini oylamasıdır.
Özgürlük ise
tam teçhizatlı bir kuzunun oylamaya
karşı çıkmasıdır.
Benjamin Franklin
*****
BİRİKİME İNANMAK
Dalgayı haber veren yakamoz
kimin gözüne çarpar kıyıda?
Çiçeğe durduğunu kim ayırt eder
tepeden tırnağa giyinmeden ağaç?
Kimin dikkatini çeker küçücük bir bulut
Güneşi kapatmadan önce?
Kemal Özer
kimin gözüne çarpar kıyıda?
Çiçeğe durduğunu kim ayırt eder
tepeden tırnağa giyinmeden ağaç?
Kimin dikkatini çeker küçücük bir bulut
Güneşi kapatmadan önce?
Kemal Özer
*****
RAKİBİN BİR RENK AÇIŞINA
YENİ RENKLE OVERCALL YAPMAK
Bir overcall yaptığınızda, en azından
5’li bir renginiz olmalıdır. Beşli rengin şart olmasının nedeni alacağımız
riski azaltmaktır. Eğer söylediğiniz renkte oynamak zorunda kalırsanız, bir sürü kozunuz olsun istersiniz. Bunun yanında da renginiz ne
kadar uzun olursa rakiplerin ceza konturu atmaları ihtimali o kadar azalır.
Başka bir neden de eğer kontratı rakipler satın alırsa, ortağınız çok büyük bir
ihtimalle sizin söylediğiniz rengi atak edecektir.
**
Rakiplerin açış renkleri üzerine 1
seviyesinde yeni renk ile overcall yapmak için ilk şart, söyleyecek 5+ kartlı
bir rengimizin olmasının yanında 8-16 puanımızın (iyi 7 ve kötü 17 dahil)
olması gerekir. Oyun açar puanla renk kalitesi şart olmamakla birlikte; daha az
puanla (12) overcall yapılıyorsa, amaç atak göstermek olacağından, rengin
kaliteli olması gerekir.
Eğer benim söylemek istediğim renk
rakibin konuştuğu renkten ucuz ise 2 seviyesine çıkmam gerekir. 2 seviyesinde
araya girmek için 11-16 puan ve rengin 6’lı olması veya kaliteli 5’li olması
gerekir. Rengim kaliteli 5 kart ise, elim dengesiz olmalıdır. Dengeli bir el,
5’li renk (5332 dağılım) ve 11-13 puanla iki seviyesinde overcall yapmamak en
doğru bir metot olarak kabul edilmektedir (hatta yasak diyebiliriz). Açış
puanımızın olması, hemen elin bizim olması anlamına da gelmez. Overcall
prensiplerine uygun olmadığını bildiğimizde, 15 puana kadar overcall yapmayıp
pass da diyebiliriz.
**
NOT: Rakip
oyun açtıktan sonra bizim de oyun açacak güçte elimiz varken overcall yapmamız,
overcall şartlarını sağlamamızla ilgilidir. Unutmamalıyız ki her 13+ puanla
oyun açmalıyız, ancak araya girmek için önceliklerimiz puan değil kriterlerdir…
DİKKAT : 12
puanın altındaki ellerle overcall yapmak zorunda değilim. Overcall yapmak için
dikkat edeceğim kriterler aşağıdaki gibidir:
1. Ya
puanım iyi olacak (12+)
2. Ya
rengim güzel olacak (kaliteli renk)
3. Ya
da dağılımım güzel olacak (dengesizlik).
Kaliteli Renk Kavramı:
Overcall yapmayı düşündüğümüz renkte: A, K, ve Q’dan herhangi 2’si varsa rengimiz kalitelidir. (AKxxx, AQxxx, KQxxx)
JT ile birlikte A, K, Q’dan herhangi
biri de varsa rengimiz yine kalitelidir. (AJTxx, KJTxx, QJTxx)
Güzel Dağılım Kavramı:
Overcall yapmayı düşündüğümüz renk
kalitesiz olmasına rağmen bazı şartlarda overcall yapmak faydalı olabilir.
Kalitesiz bir renk ile araya girmek için kuvvetli bir el (12+ puan) veya
dağılım olarak güzel bir elimiz olmalıdır. Güzel dağılım dengesizlik anlamına
gelir.
Araya girmek için güzel dağılımlar;
5431, 5521, 5440, 6322, 6331, 6421, 6520, 7321, 7411, 7510, 8221, 8410
Araya girmek için kötü dağılımlar;
5332, 5422
Bu şartlardan birisini sağlamazsam,
8-11 puanlarla overcall yapmak zorunda değilim. PAS geçerim.
*
Renk Overcall’una Özet
Cevaplar:
A. Yarışmalı
bir artırma olduğuna göre desteğiniz varsa bir an önce göstermelisiniz, yoksa
bir daha gösteremeyecek kadar seviye yükselmiş olabilir. (Ortağın rengine tutuş
varken yeni bir renk okumayı aklınızdan geçirmeyin, özellikle yarışmalı
artırmalarda.) Bu yüzden tutuşlar, açış sonrası tutuşlardan biraz farklıdır.
Basit destek (fit) vermek yine 6-10 puandır (açışa destek gibi). Limit tutuş
yine 11-12 puandır. 13-15 puanla, tutuş varsa cue-bid, tutuş yoksa rakip renk
keserli ve dengeli elle 3NT ile artık yeni bir renk okumadan zon ilan
edersiniz.
B. Yeni
renk getirmek; cevapçı her zaman ortağının rengini destekleyemez. Bazen yeni bir
renk okuyabilir (5+ kart ve 9+ OP). Bu konuşmanın forsing olup olmadığı
ortağınızla aranızdaki anlaşmaya bağlıdır. Açış üzerine yapılan konuşmalara
benzemesi için bu konuşmanın forsing olduğunu düşünelim.
C. NT
ile cevap vermek, açış renginde durdurucu garanti eder;
a. 1NT: 9-11
puan (iyi 8 OP olabilir), tutuş yok (1NT dengesiz olabilir)
b. 2NT: 12-14
puan, tutuş yok (dengeli)
c. 3NT: 15-…
puan, tutuş yok (dengeli)
NOT: Renk
overcall’una cevap verirken fit yok ise 8 puandan az ile PASS demeliyiz.
Ortağınız iki seviyesinde araya
girdiğinde, en az beşli bir renginin ve açış kuvvetinde bir elinin olduğunu
bilirsiniz. Yine de, konuşma alanınızın bir kısmı rakipler tarafından alınmış
ve siz de iki seviyesinde yapılmış bir renk konuşmasına cevap vermek zorunda
kalmışsınızdır. Artık ortağı iki seviyesine yükselterek 6~10 puanlık tutuşu
veya bir seviyesinde bir renk okuma ya da 1NT cevabı verme lüksüne sahip
değilsinizdir. Basitlik açısından; ortak iki seviyesinde overcall yaptığında,
a. 6
-10 puanla pas,
b. 11-12
puanla yeni bir renk okuyabilir veya 2NT diyebilir ya da ortağın
rengini üç seviyesine yükseltebiliriz,
c. 13
ve daha fazlası ile tutuş varsa cue-bid, tutuş yoksa rakip renk keserli ve
dengeli elle 3NT ile artık yeni bir renk okumadan zon ilan ederiz.
rakip
... ortak ... rakip... siz
1D ...
1H ... PAS ... ?
........................................... 1S: 4+ S ve 9+ OP
........................................... 1NT: 8/9-11 puan, tutuş yok, keser yok
............................................2C: 5+ C ve 9+ OP forsing ama fit yok.
.......................................... 2D: 3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid).
.......................................... 2H: 3+ fit ve 6~10 puan.
.......................................... 2S : 3+ fit ve 5+ kaliteli S 8/9-10 OP.
......................................... 2NT: 12-14 puan. Tutuş yok, rakip renk keser, dengeli.
........................................... 3C: 3+ fit, 5’li kaliteli C ve 8/9-10 OP.
......................................... 3D: 3+ fit ve 11+ puan (splinter).
.......................................... 3H: 4’lü fit ve 0-5 OP blokatif.
........................................... 3NT: 15 puan. Tutuş yok, rakip renk keser, dengeli.
........................................... 4H: 5’li
fit ve 5~9 OP blokatif.
a. Yeni
renk 1 tur forsingdir.
b. Jump
yeni renk; tutuş, 5’li renk ve 9–10 OP gösterir.
c. Splinter
sadece rakip renkte yapılır.
**
rakip ortak rakip siz
1D 1H PAS 2D: 3+
fit ve 11+ puan (Unassuming cue bid).
Ortak 1seviyesinde araya girmişse
Unassuming Cue-bid : % 100 tutuş ve 11+ puan gösterir. Amaç ortağın elinin
durumunu sormaktır. Yani 8-16 puanın neresindesin sorusudur. (1 seviyesinde
araya girişten hemen sonraki cue-bid, renk bulmak veya keser aramak amacını
taşımaz.) Sonra açıcı elini tarif eder.
2H:
Koza dönüş en zayıf cevaptır, anlamı açar el yok. Diğerleri açar el.
2S:
Açar el ve 4’lü S.
2NT:
Açar el ve D’da stopper.
3C:
Açar el ve 4’lü C.
3D: Açar el 5332 dağılım.
3H: Açar el ve 6’lı H.
**
rakip ortak rakip siz
1D 1S 2H ?
.................................
2S: 3+
fit ve 6-10 puan.
..................................
3D: 3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue
bid)
.................................. 3S: 4’lü fit ve 0-5 OP blokatif.
.................................. 3S: 4’lü fit ve 0-5 OP blokatif.
.................................. 4S: 5’li fit ve 0-5 OP blokatif.
Unassuming Cue-bid, ortağın araya
girişinin üzerine konuşulsa bile geçerlidir.
**
rakip ortak rakip siz
1D 1H PAS 1S: 4+
S ve 9+ OP
PAS ?
..................
2S: 3’lü fit ve 8-12 puan.
.................... 3S: 4’lü
fit ve 8-12 puan.
...................
2D: 3’lü fit ve 12+ puan.
...................
3D: 4’lü fit ve 12+ puan.
**
rakip ortak rakip siz
1S 2H PAS ?
......................................
2S: 3+ fit ve 11+ puan (Unassuming cue
bid).
.....................................
2NT:11-12 puan, tutuş yok, keser var, dengeli,
...................................... 3C: 5+ C ve
11+ OP forsing ama fit yok.
......................................
3D: 3+ D. 11+ OP forsing ama fit yok.
......................................
3H: 3’lü fit ve 11-12 OP.
...................................... 3NT:13 puan. Tutuş yok, rakip renk
keserli, dengeli.
**
Rakip bir seviyesinde renkle oyun
açmış ve ortağımız 1Majör deklare ederek araya girmiştir. Ortağımızın bu araya
girişine (cevapçı-rakip) negatif kontur attıktan sonraki bizim cevaplarımız
transferlidir.
Siz rakip
ortak
rakip
- 1D 1S DBL
?
1NT: 8-10 OP ile C ‘ye
transfer. 5’liC, 3’lü fit de olabilir.
2C: D‘ya transfer. D.
rakibin rengi olduğundan bu cue-bid olur. 3+ fit ve 11+ P
2D: 8-10 OP ile H‘e
transfer. 5’li H, 3’lü fit de olabilir.
2H: 8-10 OP ile S’e
transfer. Kozumuz S. olduğundan 5’li yan rengi olmayan 8-10 P fit gösterir.
2S: 5-7 OP ile 3’lü fit
gösteren natürel deklare.
3S: Blokatif.
“ergun cuhadar”
görsel: Basar Sapci
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder