BEDŘICH SMETANA – VLTAVA
*****Bu dünyadaki en mutsuz insanlar,
başkalarının
ne düşündüğünü takıntı haline getirenlerdir.
Lupytha Hermin
*****
SÖZ
Bilge kişi su
gibidir,
su ki, beslerken dört bir yönü,
yarışmaz, tartışmaz şunu, bunu.
su ki, beslerken dört bir yönü,
yarışmaz, tartışmaz şunu, bunu.
*
Kibirsizce
akar, seçmeden sağı solu,
bu yüzdendir ki, Yol’a uyumludur yolu.
bu yüzdendir ki, Yol’a uyumludur yolu.
*
İşte bilge
kişi benzer şekilde,
yaşar, doğayla iç içe...
yaşar, doğayla iç içe...
*
Düşüncesinde
derin,
verirken tarafsız engin.
verirken tarafsız engin.
*
Konuşurken
doğru,
ve yönetirken dürüst.
ve yönetirken dürüst.
*
Gündelikte
yeterli,
ve edimlerinde tutarlı.
Yeteneğince üretici,
fırsatlar kadar girişimci.
ve edimlerinde tutarlı.
Yeteneğince üretici,
fırsatlar kadar girişimci.
*
Ne kimseye
üstün olma çabasında,
ne de kimse ona üstün.
ne de kimse ona üstün.
Lao-Tse
“Tao Te Ching” (Yol ve Erdem) adlı kitabından
“Tao Te Ching” (Yol ve Erdem) adlı kitabından
İnci Tun
“denizce”
****
TAŞLAR
Bazen görürsün
taşlardaki
bir devinimi,
dilsiz,
konuşan gene
de:
sendin bu,
bir silahı
savururken,
yabanıl
hayvanlarla boğuşurken,
dinlenmeye
geri gelmişken evine,
evini yöneten
sıcaklığa
doğru
uzatmışsın
elini.
Orada
duruyorsunuz
birlikte,
sen ve
yavruların,
ve
çağırırsınız,
ışığa karşı
giderek
yükselen külrengi
bir yazın
sesleri,
katılaşmış,
tutsak düşmüş
sessizlikte:
taşlar.
Erik Stinus
(1934-2009, Danimarka) - Çeviren: İsmail Haydar Aksoy
****
SİNYALİZASYONA
GİRİŞ
Defans
konusunda ataktan sonra oyuncular birbirlerine en çok bilgiyi sinyalizasyon ile
verirler. Sinyalizasyon defans oyuncularının hem oynanan renklere uyarken
verdikleri kartla hem de oynanan renk ellerinde bittiği durumda attıkları
kartla (defos) bilgi alışverişinde bulunmalarıdır.
*
Bu konu ile
ilgili unutulmaması gereken en önemli nokta, defans oyuncularının asıl
görevlerinin sinyal vermek değil löve kazanmak olduğudur. Bu sebeple sinyal
ancak löveyi kazanma şansımız olmadığında veya löveyi kazanma şansımız var ama
kazanmamayı seçtiğimizde verilmelidir. Bu sebeple sinyaller genelde küçük
kartlarla verilir.
*
Defans
oyuncuları, löveye iştirak ederken üç çeşit sinyal verebilirler. Apel, Sayı ve
Preferans. Her briç oyuncusu bu üç sinyal çeşidinin ne anlama
geldiğini ve nasıl verildiğini bilmesine karşın, sinyalizasyon konusunda defans
oyuncuları arasında hep bir tartışma yaşanır. Bunun sebebi oyuncuların hangi
durumda ne sinyalinin verildiği konusunda bir anlaşmalarının olmamasıdır. Bizim
öncelikli hedefimiz sinyalleri tanımaktır.
A.
Apel
Apel sinyali
kullanan bir defans oyuncusu oynanan renkten alıcı ya da alıcı namzeti kartlara
sahip olup olmadığı bilgisini verir. Bunu yaparken sinyal verdiği löveye (yani
löveyi alamadığı durumda) en küçük kartı ile iştirak etmesi bu renkten löve
kazanabilecek bir karta sahip olmadığını, en büyük markası ile iştirak etmesi
ise işe yarama olasılığı olan bir veya daha çok karta sahip olduğunu gösterir.
Bir oyuncu bu sinyali vermeye çalışırken löve alma olasılığı olan kartı
atmamalıdır.
*
Ortağınızın
apel sinyali verdiğini biliyorsanız yapmanız gereken ortağınızın attığı karta
dikkatlice bakmak ve o kartın küçük bir marka mı yoksa büyük bir marka mı
olduğuna karar vermektir. Bu kararı elinizdeki ve yerdeki markaları inceleyerek
vermelisiniz. Çünkü ortağın attığı 3’lü nadiren de olsa bazen en büyük marka,
8’li nadiren de olsa bazen en küçük marka olabilir.
*
Apel
ne zaman verilir?
Löveye kart
veren kaçıncı oyuncu olunduğu ile ilgilidir. Şimdilik, apel sinyali
3.pozisyonda otururken yani löveye ortağınız başlamış ve siz de kart veren
3.oyuncu iken kullanılır. Ayrıca bu sinyali sadece Sanzatu kontratlarında
kullanmanız gerekir.
*
Eğer apel
sinyali verme durumunda iseniz ve bu sinyalin yerde bulunan kartlar yüzünden
gereksiz bir sinyal olduğunu düşünüyorsanız (örneğin yerdeki büyük kartlar
yüzünden ortağınızın sizin attığınız karta bakmadan olumsuz bir apel
vereceğinizi bildiği bir durum) bu sinyali vermez sıradaki sinyal olan sayı
sinyalini verirsiniz.
B.
Sayı
Kullanabileceğiniz
ikinci sinyal oynanan renkten kaç kartınız olduğu bilgisidir. Bu bilgi birçok
durumda defans oyuncularının kapalı ellerdeki dağılımı görebilmesine yarar. Bu
sinyali verme yolu 3/5 kuralı ile atak eder gibidir. Yani iki kartınız varken
büyük kartınızı, üç kartınız varken en küçük kartınızı, dört kartınız varken
3.büyük kartınızı ve beş veya daha fazla kartınız varken 5.büyük kartınızı
verirsiniz.
*
Ortağınıza
sayı sinyali vermişseniz onun bu sinyali doğru anlamak için yapması gereken
attığınız ilk kartın elinizdeki en küçük kart olup olmadığına dikkat etmektir.
Eğer o renk ilk oynanırken sizin attığınız kart en küçük kartınız ise o rengin
bir sonraki oynanışına daha büyük bir kart atmak durumundasınız demektir. Eğer
attığınız ilk kart kesinlikle büyük bir kart ise rengin bir sonraki oynanışına
daha küçük bir kart atacaksınız demektir. İşte bu bilgi ortağınızın sizin
elinizde kaç kart olduğunu anlaması için çoğu zaman yeterli olur. Rengin ilk
oynanışına küçük ikinci oynanışına büyük kart verirseniz elinizde o renk tek
sayıda (1,3,5), ilk oynanışına büyük ikinci oynanışına küçük verirseniz o renk
sizde çift sayıda (2,4,6) anlamı taşır. Ortağınız o rengin ilk oynanışında
attığınız kart açık bilgi verdiğinde ikinci oynanışını beklemeden kart
adedinizi çözebilir. Eğer ilk oynanıştaki kart açık bir bilgi vermiyorsa rengin
ikinci oynanışını beklemek zorundadır.
*
Ortağınız
sizde rengin tek adet mi yoksa çift adet mi olduğunu anlaması tam sayıyı
anladığını göstermez. Ortağınızın yapması gereken bir işlem daha vardır. Sizde
olabilecek bütün kart sayılarına göre deklaranda olabilecek bütün olası kart
adetlerini hesap etmeli ve hangi olasılıkların mümkün olup hangilerinin mümkün
olmadığını bulması gerekir. Bu işlem sonunda bazen sizdeki tam sayıyı
bulabilir.
*
Sayı
sinyali ne zaman verilir?
Birçok durumda
kullandığımız bu sinyali öncelikle 3/5 kuralını uyguladığımız bütün atak ya da
kontrataklarda vermiş oluruz. Diğer kullanım alanı koz kontratlarında
3.pozisyonda olduğumuz durumdur. Ayrıca löveye iştirak ederken 2.pozisyonda ve
4.pozisyonda oturuyorsak yani löveye rakibin başladığı her durumda bu sinyali
veririz.
C .
Preferans
Preferans
sinyali diğer renklerdeki kuvvetinizi ortağa anlatmak için verilir. Bu sebeple
oynanan renk ile ilginiz bitmiş olmalıdır. Kalan üç rengin bir tanesini de
elemek gerekir. Bu, koz kontratlarında her zaman koz rengi olacaktır. Sanzatu
kontratlarında ise rakibin güçlü olduğu yerde gözüken ya da bilinen renk
elenmelidir. Sanzatu kontratlarında elenecek rengi belirlemek biraz göreceli
olsa da başka bir çözüm yoktur. Elenen iki renk belli olduktan sonra kalan iki
renkten hangisinde kuvvetiniz olduğunu bu sinyal sayesinde ortağınıza
bildirebilirsiniz. Elenen renklerden bir tanesine uyarken atacağınız en büyük
marka kalan iki rengin pahalısın, en küçük marka ise kalan iki rengin ucuzundan
kuvvetli olduğunuz mesajı verir. Yine ortağınız atılan kartın büyük bir kart mı
yoksa küçük bir kart mı olduğuna dikkat etmek zorundadır.
Preferans
sinyali ne zaman verilir?
Bu sinyal her
pozisyonda verilebilir. Atak yaparken, 2.pozisyon, 3.pozisyon veya son
pozisyon. Preferans verme durumu, ortağınızın el tuttuğu anda oynanan renk
dışında bir renk oynayacağından emin olduğunuz zaman verilir. Yani preferans
sinyalini verirken iştirak ettiğiniz rengin ortakta bitmiş olması ya da o
renkten sizin takımın löve kazanma şansının sona ermiş olması gerekir. En
bilinen iki örnek bir koz kontratında oynanan renk yerde bittiğinde o rengin
defansa löve getirmesi artık söz konusu değildir çünkü yer artık çaka
yapacaktır. Demek ki o renk son kez oynanırken preferans sinyali verilir. Diğer
durum ise ortağa çaka verdiğiniz durumdur. Ortak bir renge çakacaksa o rengi
tekrar oynaması imkansızdır. Preferans vererek ortağımıza çaka yaptıktan sonra
hangi rengi oynaması gerektiğini, çaka yaptığı rengi oynarken gösterebiliriz.
Defos
Defos, oynanan
renkten elinizde bittiği zaman ortağa verdiğiniz bilgi idi. Defos yaptığınız
renk yani iştirak edemediğiniz renk dışındaki renkler hakkında bilgi
vereceğiniz bellidir. Kalan renklerden attığınız bir kart biraz önce gördüğümüz
üç sinyal çeşidinden herhangi bir tanesini anlatabilir. Bu da birden çok defos
çeşidi olduğunu gösterir.
*
Eğer defos
yaparken Apel sinyalini seçerseniz, attığınız kartın rengi hakkında direkt
bilgi verirsiniz. Örneğin Karo oynanırken sizde Karo kalmamış ve Kör defos
ediyorsanız, elinizdeki Körler hakkında bilgi vermiş olursunuz. Attığınız büyük
Kör, Körden löve alabilecek kartlara sahip olduğunuzu, küçük markalı bir Kör
ise Körden löve alabilecek kartlara sahip olmadığınız bilgisini verir. (Direkt
Defos)
*
Eğer defos yaparken Sayı sinyali oynamayı seçerseniz, defos yaptığınız rengin adedini ortağa anlatmış
olursunuz. Yani aynı renklerle örneğe devam edersek Karo lövesine Kör defos
etmekle elinizde kaç adet Kör olduğu bilgisini verirsiniz. (Sayı Defos)
*
Eğer Preferans sinyali vermeyi seçerseniz, iştirak etmediğiniz ve attığınız kartın rengini
eledikten sonra kalan renklerin hangisinden löve almak istediğinizi
anlatırsınız. Aynı örneğe devam edersek Karo lövesine Kör attığınızda, büyük
marka kalan renklerin pahalısını yani Piki, küçük marka ise kalan renklerin
ucuzunu yani Trefli beğendiğinizi anlatır. (Preferansiyel Defos)
Erdinç Erbil-
Kart Oyunu
görsel: pinterest
görsel: pinterest
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder