GÜLTEN AKIN
İnceliklerin şairini kaybettik
*
Gülten Akın – Sardunya
*
Gülten Akın
05.11.2015
*****
Parfüm sevmem!
Bana göre en güzel koku,
sevdiğime sarıldıktan sonra
üstümde kalan kokudur.
Bob Dylan
*****
Düşünce,
insanı esaretten kurtarır.
Henry Wadsworth Longfellow
*****
Kainatta tesadüfe tesadüf edilmez!
Sokrates
*****
VE NE DEDİ ACABA YAKUT?
Ve ne dedi acaba yakut
narların şerbeti önünde?
Fakat Cuma’dan sonra gelsin diye
neden ikna edilemez Perşembe?
Kimdi sevinçle bağıran,
doğduğunda mavi renk?
Niçin hüzünlenir toprak
çıktığında her sefer menekşeler?
Pablo Neruda - Çeviren: İsmail
Haydar Aksoy - “Sorular Kitabı”ndan
*****
RENK
DEĞİŞTİRMEK
Pastan gelmeyen
oyuncunun sıçramasız olarak yapacağı her türlü renk değişimi bir tur için
forsingtir, Açıcı pas geçemez.
KURAL 1: Bire-bir renk değişikliği için Cevapçıda 5+ OP
(6+ ODP) bulunmalı ve okunan renk 4+ kartlı olmalıdır. Ancak 5+ kartlı ve
sekanslı Majör bir renkle 4+ OP ile de renk değişimi yapılabilir. Bire-bir renk
değişikliği için üst puan sınırlaması yoktur.
Örnek: 1 Karo
açışına 1 kör cevabı (6+….) ODP ve 4+ Kart Kör gösterir.
Cevapçının (6-12)
ODP ile öncelikli görevi majör fiti bulmak olduğu için cevapçının elinde 5+
kart minör olsa dahi, varsa öncelikle 4 + kart majör gösterilir.
Cevapçının
majörleri (4-4) ise önce ucuz olan gösterilir.
Majörlerin
(5-5) olması halinde önce pahalı olan gösterilir.
Majörlerin
farklı uzunlukta olmaları halinde önce uzun olan gösterilir.
Gösterilebilecek
majör renk yoksa 4+ kart minör gösterilir. 1 TREFL Açışına Karşı Cevapçının 1
Karo dekleresi normal şartlarda 4+ Kart karo gösterir, ancak cevapçı uygun bir
deklere bulamadığı zaman 3 Kart ile de 1 Karo cevabı verebilir.
Örnek:
Cevapçının eli:
(PİK: Rxx –KÖR: Dxx –KARO: Vxx –TREFL: xxxx) 6 OP.
Oyun 1 Trefl ile
açıldığı zaman cevapçı 6 OP ile cevap vermek zorundadır. Cevapçıda
gösterilebilecek 4 Kartlı majör renk yok, ayrıca 4 kart Trefl ile destekte
verilemez.
1 Trefl açışına
karşı verilen 1 NT cevabı Konvansiyonel bir cevaptır ve (8-10) OP gösterir.
Cevapçıda bu kadar puan yoksa 1NT cevabı da veremez. Tek çözüm 3 Kart ile 1
Karo cevabı vermektir.
Yine oyun 1 Trefl
ile açıldığı zaman cevapçıda 4 Kart majör bir renkle yanında 5 Kart karo ve 12+
ODP varsa, cevapçı önce 5 Kartlı karoları, rebidinde ise majör rengini
gösterir.
Cevapçının eli:
(PİK: Rx –KÖR: AVxx –KARO: Dxxxx –TREFL: Rx) 13 OP. (14 ODP).
Cevapçıda 13 OP var,
oyun 1 Trefl ile açıldığında önce 1 Karo cevabı verir. Tekrar sıra geldiğinde 4 kartlı Körlerini gösterir. Böyle bir konuşma ise Zon forsingi olur.
Cevapçı 1 Karo
dekleresini natürel olarak kullanmış olabilir.
Örneğin:
Örneğin:
Cevapçının eli:
(PİK: xxx –KÖR: Dxx –KARO: Axxx –TREFL: xxx) 6 OP.
1 Trefl açışına 6 OP
ile 1 NT cevabı verilemez. Cevapçı 1 Karo diyerek natürel olarak 4 Kartlı
karolarını gösteriyor.
Örneklerdeki gibi 1
Trefl açışına karşı 1 Karo cevabı belirsiz bir cevaptır, Karolar 3
Kart, 4 Kart, 5 veya daha fazlada olabilir, ikinci turda belli olacaktır.
*
KURAL 2: Rakip
müdahalesi yok iken, sıçramasız olarak Bire-iki renk değişikliği için cevapçıda
minimum oyun açar kalitede bir el olması gerekir, üst puan sınırlaması yoktur.
(12+ …) ODP. Bire-iki renk değişikliği 3 NT veya 4 renk seviyesine kadar
forsingtir. İstisnai durumlar dışında ortaklar zondan önce Pas geçemezler.
a) Bire-iki renk değişikliğinden amaç, cevapçının
oyun gücünü göstermesidir. Bu nedenle minör bir renkle yapılan Bire-iki renk
değişikliği 5 kartlı olması tercih edilmesine rağmen 4 kartlı bir minörle yapılabilir.
Hatta istisna olarak (3-4-3-3) dağılımlı bir el ve 12+ODP ile 1 Pik açışına
karşı 3 Kart Trefl ile Pik desteğinden önce oyun gücü göstermek için 2 Trefl
cevabı verilebilir.
Örnek:
1 KÖR açışına 2 KARO
cevabı (12+…) ODP ve 4+ Kart karo gösterir.
1 PİK açışına 2
TREFL cevabı (12+…) ODP ve 4+ Kart Trefl gösterir.
İstisnai dağılım.
cevapçının eli (PİK:xxx -KÖR:RDVx –KARO:ADV –TREFL:Vxx)
Cevapçıda 14 OP ve 3
Kart pik desteği ve 4 kart Kör var. Oyun 1 Pik ile açılıyor, Cevapçı oyun
gücünü göstermek için 3 kart Trefl ile önce 2 Trefl diyebilir. (istisna)
b) 1 Pik açışına karşı 2 kör cevabı her zaman 5+
kart kör gösterir, (istisnası yoktur).
c) Rakip müdahalesi varken (10-11) ODP ve 5+ kartlı
bir renk ile 1 üzeri 2 renk değişikliği yapılabilir. Bu konuşma sadece bir tur
için forsing olur.
1 üzeri 2
oyun forsingi durumunun oluşması için şartlar.
a- Cevapçının 2 seviyesindeki rengi, açıcının 1
seviyesindeki renginden ucuzdur.
Örnek:
1 Kör açışına karşı 2 Trefl cevabı.
b- Cevapçının 1 üzeri 2 cevabı sıçramasızdır.
c- Direkt yerdeki rakip (ikinci pozisyondaki rakip)
pas geçmiştir.
d- Cevapçının 2 seviyesindeki rengi minör ise 4+
kartlıdır.
e- Cevapçının 2 seviyesindeki rengi majör ise 5+
kartlıdır. (1 Pik açışına karşı 2 Kör)
f- Cevapçıda oyun açabilecek kalitede bir el
vardır.
*
Mümkün
olan 1 üzeri 2 cevapları:
Açıcı. Rakip. Cevapçı
1 KARO. PASS 2
TREFL (4+ Kart Trefl)
1
KÖR PASS 2
TREFL (4+ Kart Trefl)
1
KÖR PASS 2
KARO (4+ Kart Karo)
1
PİK PASS 2
TREFL (4+ Kart Trefl, istisnai olarak 3 Kart olabilir)
1 PİK PASS
2 KARO (4+ Kart Karo)
1
PİK PASS
2 KÖR (5+ Kart Kör, istisnası yoktur).
*
SIÇRAMALI
RENK DEĞİŞİKLİKLERİ (JUMP SHIFT)
I- PRE-EMPTIVE
RENK DEĞİŞİMİ
Renk değişimi tek
sıçramalı olarak yapılırsa 6+ kart renk ve (2-5) OP gösterir.
Örnek: 1 Trefl
açışına cevapçının 2 Kkör demesi 6+ kart Kör ve (2-5) OP gösterir.
Cevapçının eli:
(PİK: x –KÖR: DVxxxx –KARO: xxx –TREFL: xxx) 3 OP.
NOT: Eğer Cevapçının
puanı 6+ ODP veya daha fazla ise sıçrama yapılmaz 1 seviyesinde konuşulur,
Cevapçı rebidinde 2 seviyesinde kendi rengini tekrar ederse, okuduğu rengin 6+
kartlı ve gücünün (6-9) ODP olduğunu gösterir.
Örnek: Cevapçının
eli (PİK: DVxxxx –KÖR: xx –KARO: Ax –TREFL: xxx) 7 OP.
Bu örnekte oyunun 1
seviyesinde (Trefl/Karo/Kör) açılması halinde 1 PİK cevabı verilir. Cevapçı
rebidinde 2 Pik diyerek piklerin 6+ kart olduğunu gösterir.
Tek sıçramalı renk
değişiklikleri özellikle minör renk açışları ile başlayan arttırmalarda, zayıf
eller ve uzun renkler ile yapılır ve arttırmayı durdurucu (Pre-emtive) özelliği
vardır. Bu cevaplar rakipleri baskı altına alması yönü ile etkilidir. Bilhassa
yarışmalı ihalelerde çok yararlı olur.
Tek sıçramalı cevap
6 veya 7 uzunlukta bir renk ve çok az puan gösterir. Elde var olan puanlar
sıçranılan renkte toplanmış olmalıdır. Bu sıçrama ( örneğin: 1 TREFL
açışına 2 Karo veya 2 Kör, 2 Pik
cevapları gibi) kabaca 2 ile kötü 5 arasında bir güç tanımlar. Cevapçının
savunma gücü yoktur.
*
II- SPLINTER
BID
Renk değişimi çift
sıçramalı olarak yapılırsa splinter (tek veya çaka) gösterimi olur. Cevapçıda
açış rengine güçlü destek vardır.
Splinter sözcük
anlamı ile (kıymık, ufak parçacık, minicik) demektir. Oyunun renk ile açılması
halinde başka bir renkte çift sıçrama günümüzde sık kullanılan bir sistem aracı
haline gelmiştir. Örneğin 1 KARO -PAS -3 KÖR yahut 1 KÖR –PAS -3 PİK şeklindeki
konuşmalar açış rengine güçlü bir destek ve sıçranan renkte splinter vaat eder.
Oyun minör bir renk
ile açıldığı zaman, açıcının minör renginde mi? yoksa NT oyunumu oynayacağı
henüz belli değildir. Oyun öncelikleri göz önüne alındığında NT oyunu minör
oyununa tercih edilecek ve 3 NT araştırması yapılacaktır. Bu nedenle minör
açışlarına karşı yapılan splinter gösterimlerinde cevapçıda onör puanları
bakımından zengin bir oyun açış eli olmalıdır. Bu durumda açıcı NT oyunu için
daha rahat karar verebilecektir.
Modern bricin en
etkin araçlarından biri olan Splinter gösterimi,
cevapçının eli hakkında aşağıdaki hususları belirtir.
a- Splinter renginde kısalık vaat eder. (tek veya
çaka)
b- Ortağın konuştuğu rengi koz olarak kabul eder.
c- Ortağın konuştuğu renge çok iyi bir fit vaat
eder.
d- Ortağın konuştuğu renk majör ise, o rengin 4
seviyesi garanti edilmiştir.
e- Hafif şilem önerisi anlamını taşır.
Modern briçte
başarılı bir arttırma için ellerdeki tekli veya çaka renklerin bilinmesinin çok
yararlı olduğu kabul edilir. İyi bir koz fiti sağlandıktan sonra, tekli ve çaka
renklerin saptanması başarı şansını arttırmaktadır. Kısalık bildirim teknikleri
ile oyunculara değerli bir alet (Gadget) sunulmuş olmaktadır. Tekli ve çaka
renklerin belirlenmesi ile zon oyunu veya şilem için şart olduğu ileri sürülen
puan sınırları çok daha aşağılara çekilmektedir.
Splinter Bid
konvansiyonu Cevapçı tarafından kullanılabildiği gibi Açıcı tarafından da
kullanılır. Aynı şekilde Müdahaleci ve yükselten tarafından da kullanılabilir.
Cevapçı
için Splinter örneği:
Cevapçının eli:
(PİK: x –KÖR: RVx –KARO: ADxxxx –TREFL:RTx) 13 OP (15 ODP)
Oyun 1 KARO ile
açıldığı zaman cevapçıda oyun açabilecek kapasitede bir el var. (Güçlü Karo
fiti için +1 puan, Singleton Pik için +2 puan Toplam= 18 DK). Cevapçı burada
tekli rengini çift sıçrayarak deklere eder, 3 PİK. Açıcı minimum ise ve Pik
durdurucu varsa 3 NT İle Sign-Off yapar. Açıcıda fazla puan varsa ve
çaka fiti oluşuyorsa Şlem araştırmalarını başlatır.
Şilem araştırması
için ortaklık anlaşmasına bağlı olarak Kontrol konuşmaları yapılabilir veya
doğrudan Blackwood key kart sorgulamasına geçilebilir yahut diğer şlem
konvansiyonları uygulanabilir.
Açıcı için
Splinter örneği:
Açıcının eli: (PİK:
ARVx –KÖR: ADVx –KARO: x –TREFL: RVxx) 19 OP.
Açıcı oyunu 1 TREFL
ile açıyor. Cevapçı 1 KÖR deklere ederse, Açıcının eli fit için +1, singleton
karo için +2 puan eklenerek 22 DK oluyor. Cevapçıda sadece 5 OP olsa bile zon
kesin görünüyor. Açıcı burada 4 Karo rebid ederek güçlü koz desteğini, Karo
splinterini ve cevapçı çok zayıf olsa bile zon oynayabilecek bir eli olduğunu
gösteriyor. Cevapçı zayıf ise 4 Kör ile sign Off yapar, kuvvetli ise ve çaka
fiti oluşuyorsa şilem araştırmalarını başlatır.
Müdahaleci ve
yükselten için aynı şartlar çerçevesinde, aynı olanaklar geçerlidir.
Rakiplerin
müdahalesi splinter konuşmalarını etkilemez. Hatta rakibin araya giriş rengi
cevapçıda tek yahut çaka ise çok güzel bir durum ortaya çıkar. O renkte
yapılacak Splinter konuşması, rakiplerin konuşmasını bloke eder.
Örneğin, oyunun 1
KÖR ile açılması üzerine rakip 1 PİK ile araya girerse, cevapçının 3
PİK dekleresi açış rengine güçlü destek ve Piklerin tek veya çaka olduğunu
gösteren Splinter konuşmasıdır. Buna aynı zamanda ( Sıçramalı Cue-Bid ) ismi de
verilir.
Dikkat! Basit Cue-Bid
ile karıştırılmamalıdır. Cevapçı Basit Cue-Bid yapmak isteseydi 2 PİK derdi.
Majör renk
açışlarında Direkt Splinter ve Mini Splinter Konuşmaları yapılabilir. Cevapçı
eğer splinterini doğrudan gösterirse Direkt Splinter konuşması yapmış olur.
Açıcının rengine 4+ Kartlı çok güçlü destek vardır ve kuvvetli şilem önerisi
anlamını taşır. Örneğin 1 PİK açışına karşı Cevapçının 4 Trefl veya 4 Karo
dekleresi Piklere 4+ kart destek ve çok güçlü bir el gösterir, okunan renk tek
veya çakadır.
Cevapçının şilem
arzusu çok kuvvetli değilse 3 seviyesinde ters majör okuyarak mini splinter
yapar. Örneğin 1 PİK açışına 3 KÖR veya 1 KÖR açışına 3 PİK gibi. Burada
cevapçı ters majörü 3 seviyesinde okuyarak açış rengine fit ve zon garantisi
göstermiştir. Ancak splinterin hangi renk olduğu belli değildir (Goldway
Splinters). Açıcı çok kuvvetli değilse kendi renginde zon ilan ederek Sign-Off
yapar. Açıcı kuvvetli ise ve şilem ile ilgileniyorsa aldığı cevabın bir üstü
ile kısa rengin hangisi olduğunu sorar, kısalığı beğenirse şilem için
araştırmaları başlatır, beğenmezse yine kendi renginde zon ilan ederek
konuşmaları kapatır.
*
ÇAKA FİTİ
Splinter yapan
oyuncu ortağının rengine güçlü fit vaat etmiş ve o renkten zon seviyesini
garanti etmiştir. Ancak burada şilem ilgisi de vardır. Splinter yapan oyuncunun
ortağı şilem ile ilgilenirse öncelikle çaka fiti oluşup oluşmadığını
araştırmalıdır.
Çaka fiti oluşması
için değerlendirme yapan oyuncunun elinde splinter rengindeki onörlerin değer
kaybına uğramaması gerekir.
Kısa rengin
karşısında xxx, xxxx, Axx, Axxx gibi dağılımların bulunması halinde eldeki
onörlerin hiçbiri değer kaybına uğramaz.
Kısa rengin
karşısında RVxx, RDxx, DVTx, ARDx gibi dağılımlarda ziyan olan değerler vardır.
Bu onörler büyük bir ihtimalle işe yaramayacaklardır. El değerlendirmesinde bu
değerleri hesaba katmamak gerekir.
Şilem arayan oyuncu
elini boşa giden değerler olup olmaması açısından değerlendirmelidir. Ortağın
splinteri karşısında ziyan olan değerler yoksa çaka fiti vardır.
ÇAKA FİTİ OLUŞMASI
İÇİN, ORTAĞIN KISALIK GÖSTERDİĞİ RENK KARŞISINDA BOŞA GİDECEK DEĞERLİ ONÖR
OLMAMALIDIR.
Örnek:
Açıcının
eli. Cevapçının
eli (A) Cevapçının eli (B)
PİK: Dxxxxx. PİK: RVxxx
PİK: RVxxx
KÖR: - KÖR: ARDx KÖR:
Vxx
KARO:
xxx KARO:
Vxx KARO:
ARDx
TREFL:
ARDVx TREFL:
x TREFL:
x
Cevapçının her iki
elinde 14 OP. (15 ODP) var. Sadece karo ve körler yer değiştirmiş durumda.
Açıcının elinde kör çaka. Cevapçının (A) örneğindeki elinde çaka fiti
oluşamıyor, çaka renk karşısındaki onör puanları heba oluyor, Kör ARDx hiçbir
işe yaramıyor. Rakipler karo açıldıkları takdirde üç löve Karodan, bir löve
pikten alırlar ve oyun 4 Pik dahi olamaz.
Cevapçının (B)
örneğindeki elinde ise çaka renk karşısında heba olan değerli onör yok,
rakipler ne açılırsa açılsın oyun 6 Pik oluyor.
“mehmet özyeşilbaş” a teşekkürler.
görsel: pbase
görsel: pbase
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder