Konvansiyonların yararları!
HER PROBLEM AYNI YOLLA ÇÖZÜLMEZ
HER PROBLEM AYNI YOLLA ÇÖZÜLMEZ
Nasreddin Hoca’nın
eşeği, sırtında tuz çuvalını taşırken efendisinin uyarılarına karşın yoldan
çıktı ve köprüyü kullanmak yerine nehre girdi. Tuz suda eridi ve yükü
hafifledi.
Dönüşte bu sefer sırtında yün vardı. Yine yolunu şaşırdı ve nehre daldı.
Tabii ki, bu kez sonuç bambaşka idi. Yorgun argın eşek nehrin öbür yakasına ulaştığında, Hoca kendisini şöyle azarladı: “İşte bunun için değişemedin. Yükün hafiflediğini zannettiğin için her defasında suya dalıyorsun.”
Kıssadan hisse:
HER PROBLEM AYNI YOLLA ÇÖZÜLMEZ.
*****
Salak pazara çıkınca,
esnaf bayram eder.
Amerikan sözü
Amerikan sözü
*****
YAĞMUR ÜNİVERSİTELERİ
Unut rüzgârların adlarını
boş ver
burası Ankara
her yerden eser
yağmur üniversiteleri vardı
çok önceleri
gencecik gözlere sevmeyi
öğretirlerdi
bulutlardan öteye yükselirdi
yürekleri
içlerinden biri gizlice
at yarışlarına giderdi
ve hep beraber akşamları
Enver Gökçe’den şiirler
okurlardı
sonra sıra kavgalarına
gelirdi
içlerinden biri gene gizlice
yaban ellere gitmişti
zamanlarla ölümler
peşlerinden koşturmuştu
her şey unutulmuştu
rüzgâr adları bile
A. KADRİ ERGİN
Unut rüzgârların adlarını
boş ver
burası Ankara
her yerden eser
yağmur üniversiteleri vardı
çok önceleri
gencecik gözlere sevmeyi
öğretirlerdi
bulutlardan öteye yükselirdi
yürekleri
içlerinden biri gizlice
at yarışlarına giderdi
ve hep beraber akşamları
Enver Gökçe’den şiirler
okurlardı
sonra sıra kavgalarına
gelirdi
içlerinden biri gene gizlice
yaban ellere gitmişti
zamanlarla ölümler
peşlerinden koşturmuştu
her şey unutulmuştu
rüzgâr adları bile
A. KADRİ ERGİN
*
Mine G. Kırıkkanat’ın 27 Mart 2016 tarihli yazısından…
*****
*****
PERDE KURALLARI
1. Uygulamanın Tarifi
Kuzey ve Doğu
perdenin aynı tarafına otururlar. Bordu konuşma tepsisine
koymak ve
kaldırmak Kuzeyin sorumluluğundadır. Uygulama şöyledir: Kuzey
bordu tepsiye
koyar. Kapak alttan sadece tepsi geçebilecek şekilde kapatılır ve
arttırma süresince
kapalı kalır. Oyuncular borddan kartlarını alırlar.
Konuşmalar konuşma
kutusu kullanılarak yapılır. Oyuncu seçtiği konuşmayı o
sırada sadece
kendi tarafından görülebilecek durumda olan tepsiye koyar.
Oyuncunun ilk
konuşması tepside kendine ayrılan bölümün en soluna
değmelidir, takip
eden konuşmalar sağa doğru eşit aralıklı ve düzenli olarak bu
konuşmanın üstüne
yerleştirilmelidir. Oyuncular bu işlemleri mümkün
olduğunca sessiz
yapmalıdırlar. Perde kullanılırken bir konuşma tepsiye
yerleştirilip
bırakıldığında yapılmış sayılır. Bir oyuncu bir ya da daha fazla
konuşma kartını
bariz pas geçme teşebbüsü için tepsiden kaldırırsa pas geçmiş
kabul edilir.
Perdenin aynı
tarafındaki iki oyuncu da konuşmalarını yaptıktan sonra Kuzey
veya Güney tepsiyi
perdenin altından sadece öteki taraftaki oyuncuların
görebileceği
şekilde iter. Onlar da konuşmalarını benzer şekilde yaparlar ve
tepsiyi tekrar
geri gönderirler. Bu durum konuşmalar tamamlanana kadar devam
eder. Oyuncuların
tepsiyi perdenin altından gönderirken tempoyu rastgele
değiştirmeleri
tercih edilir.
Dört oyuncu da
konuşmaları başlangıcından beri gözden geçirme şansını elde
ettikten sonra
oyuncular konuşma kartlarını konuşma kutularına koyarlar.
Yasal bir atak
kartı yapıldıktan sonra kapak bütün oyuncuların sadece yeri ve
diğer oyuncuların
oynadıkları kartları görebilecekleri seviyeye kadar açılır. Bir
defans oyuncusu
kartını gösterirse ve perde yüzünden dekleran bu kartı
göremezse yer
usulsüzlüğe dikkat çekebilir.
2. Alert ve Açıklamalar
a) Alerte tabi bir konuşma yapan bir oyuncu bunu kendi
perde
komşusuna alert
etmelidir. Ortağı da tepsi diğer tarafa geçer geçmez
alert etmelidir.
Alert, alert kartını rakibin son konuşmasının üstüne
koyarak yapılır.
Rakip alert kartını rakibe geri vererek alerti fark
ettiğini teyit
eder. Bir oyuncu rakibin herhangi bir konuşmasının
anlamını yazılı
olarak sorabilir, perde komşusu da yazılı olarak
cevaplar.
b) Konuşma süresince herhangi bir oyuncu yazılı olarak
herhangi bir
konuşmanın
anlamını sorabilir. Cevap da yazılı olacaktır.
c) Konuşmanın başlamasından oyunun bitimine kadar herhangi
bir
zamanda her oyuncu
konuşmaların anlamları hakkında bilgi ve
açıklamaları
sadece kendi perde komşusundan alır. Oyun esnasındaki
sorular perde
kapalı iken yazılı şekilde yapılmalıdır. Cevap alındıktan
sonra perde
açılır. Bu nedenle hakem konuşma veya oyun aşamasında
bir oyuncu lehine
perdenin öteki tarafında araştırma yapamaz.
3. Perde Kullanılırken Uygulanan Düzeltmelerdeki
Değişiklikler
a) Perdeden geçen bir usulsüzlük aşağıdaki şartlarla
normal yasalara tabidir:
i) Kabulü
olanaksız bir konuşma - bknz. Yasa 35 - düzeltilmelidir.
ii) Bir oyuncu
yasaları ihlal ederse ve usulsüzlük rakip tarafından
bilinçsiz olarak
diğer tarafa geçirilirse, yasanın soldaki oyuncuya
kabul etme hakkını
verdiği durumlarda rakip kendi tarafı adına
eylemi kabul etmiş
sayılır.
b) Usulsüzlük perdeden geçmeden önce fark edilirse
kusurlu oyuncu veya
perde komşusu
hakem çağırmalıdır. Kural ihlali olan konuşmalar kabul
edilmemeli ve
başka bir düzeltme olmadan doğrusu ile değiştirilmelidir
(ama bknz.
yukarıda a) ii)). Diğer usulsüzlükler ise düzeltilmelidir ve
hakem sadece yasal
konuşmanın perdeden geçmesine izin verir. Perdenin
diğer tarafında ne
olduğu ile ilgili yasa aksini emretmedikçe hiç bir
oyuncuya bilgi
verilmez.
c) Perde komşusu sırasız atağı engellemeye
çalışmalıdır. Perde açılmadan
fark edilen
sırasız atak geri alınır. Aksi halde:
i) Perde oynayan
tarafın hiç bir kusuru olmadan açıldıysa (ve diğer
defans oyuncusu
yüzü açık atak etmediyse) Yasa 54 uygulanır.
ii) Oynayan taraf
perdeyi açtıysa atak kabul edilir. Dekleran olması
gereken kişi
dekleran olur. Yasa 23 uygulanabilir.
iii) İki taraflı
yüzü açık atak olmuşsa sırasız atak majör cezalı kart olur.
iv) Oynayan
tarafın görülen kartı için Yasa 48’ e bakın.
d) Alert edilmesi gereken konuşmalar yapıldığında 2nci
madde uygulanır.
e) Bir oyuncu konuşmasını yapmak için normal zamanın
üzerinde bir zaman
kullanırsa buna
kendisinin dikkat çekmesi bir usulsüzlük değildir. Ama
perde komşusu bunu
yapmamalıdır.
f) Bir oyuncu perdenin diğer tarafından tepsinin geç
geldiğini ve bunun
sonucu olarak
izinsiz bilgi kullanımının olabileceğini düşünüyorsa Yasa
16B2 uyarınca
direktör çağırmalıdır. Direktörü atak yapılmadan ve perde
açılmadan önce
herhangi bir an çağırabilir.
g) (f) bendine uygun davranmamak hakemi tempo
kırıklığına dikkat çekenin
ortağı olduğuna
ikna edebilir. Bu durumda fark edilen bir gecikme ve bu
yüzden izinsiz
bilgi olmadığına karar verilebilir. Tepsinin 20 saniyeye
kadar gecikmesi
anlamlı sayılmaz.
h) Mamafih, eğer oyuncular konuşma temposunu 1. bölüm
3. paragrafta
istendiği şekilde
rastgele şekilde ayarlamıyorlarsa 20 saniyenin altındaki
gecikme de anlamlı
olarak kabul edilebilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder