görsel. pinterest
***
Vampire Waltz Music - Tonight Ve' Dance (Masquerade)
***
Vampire Waltz Music - Tonight Ve' Dance (Masquerade)
***
Dünyanın en güçlü kişisi de
olsan,
her zaman yenik düşersin.
Oscar Wilde
***
ÇOK GÜZEL
Durma artık burada
uysal âşık!
Aydınlık milinin yatağında.
Bilemiyoruz belki
de meşe o ağacın adı,
Anlayamıyoruz var olduğumuzu
gölgesinde
ağırbaşlılığının.
Veda geliyor
şimdi, öğretmek için
sergilenmeyi,
uçuşan geriye dönen
vakitte.
Kime, kime
gönderiyor incelen yapraklarını
yüzün, kavisin
beyaz yanağıyla?
Bu aklıkta,
minarem mavi benim.
Işığım denize
kayıyor, bir sayıklama
izleğiyle, bir
zamanlar pay verdiğimiz
insanlığa!
Nilgün MARMARA
***
BRİÇTE DEFANS
SİNYALİZASYON
Briç oyununda ilk
kartın atak edilmesiyle birlikte, ortaklar arasında sinyalizasyon (Apel-Legal
işaretleşme) başlar ve oyun süresince devam eder. Çok çeşitli apel sistemleri
vardır. Her ortaklık kendi apel sistemini oluşturabilir. Briç dünyasında yaygın
olarak kullanılan yöntem Romen apel sistemidir. Hem ataklarda hem de defoslarda
aynı şekilde kullanılabilir. Bir diğer cazip tarafı ise bir defada birden fazla
apel verilebilir.
ROMAN DISCARDS (Odd/Even Discards)
Diskart (Defos),
Elde oynanan renkte kart bulunmaması halinde başka bir renkte kart verilmesi
(koz haricinde) durumudur. Roman anlaşması şu temellere dayanır;
a- Tek sayılı (3,5,7,9) kart defos edilmesi bu renkte
cesaret verir. Partnere iletilen mesaj, (ortak el tuttuğun zaman bu rengi gel).
b- Küçük çift sayılı (2,4) kart defos edilmesi, kalan
renklerden küçüğünü ister. (koz haricindeki)
c- Büyük çift sayılı kart defos edilmesi, kalan
renklerden büyüğünü ister. (Koz haricindeki
Defoslarda kullanılan bu yöntem ortağın
(A) atağında da kullanılabilir.
Ortağın As atağına, tutum
apeli (Attiude) ve tercih apeli (suit Preference) birlikte verilir.
a- Ortağın atağına karşı, tek sayılı kart verilmesi
(3,5,7,9) ‘’Beğendim, bu renge devam et’’ anlamını taşır.
b- Küçük çift sayılı kart verilmesi (2,4) ‘’Beğenmedim,
bu rengi gelme, koz haricindeki kalan renklerden küçüğünü gel’’ anlamındadır.
c -Büyük çift sayılı kart verilmesi (8,10)
‘’Beğenmedim, bu rengi gelme, koz haricindeki kalan renklerden büyüğünü gel’’
manasındadır.
Hem ataklarda, hem
de defoslarda 6’lı tarafsız karttır. Bu kart herhangi bir tercihi olmadığını
bildirir.
As Atağı dışındaki ataklara verilen apeller:
Ortağın Rua atağına, sayı apeli
(Count) verilir. Atak edilen rengin elimizde çift sayıda veya tek sayıda
olduğu bildirilir.
a- Ortağın (R) atağına çift sayılı kart verilmesi,
atak renginin elimizde çift sayıda olduğunu bildirir. (2 kartlı, 4 kartlı v.b)
b- Ortağın (R) atağına tek sayılı kart verilmesi, atak
renginin elimizde tek sayıda olduğunu bildirir. (3 kartlı, 5 kartlı v.b)
Not 1: NT oyunlarında elimizde (A) varsa ortağın Rua
sı As ile ezilerek aynı renk dönülür. As yoksa sayı apeli verilir.
Not 2: Ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak çift
sayılı kart yerine büyük markalı kart, tek sayılı kart yerinede küçük markalı
kart kullanılabilir.
a. Ortağın (A) veya (R) atağına karşı onör verilmesi,
verilen onörün bir altındaki diğer onörün bizde olduğunu gösterir. Örneğin (D)
vermişsek (V) bizdedir.
b. Ortağın küçük kart atağına karşı, elimizde sıralı
onör varsa küçüğünü koyarız. Buradaki amacımız ortağımıza verilen onörün bir
üstündeki onörün bizde olduğu mesajını vermektir. Ancak elimizde sıralı onör
olmadığı halde mecburiyetten onör oynamış olabiliriz. Yani verdiğimiz onörün
bir üstü bizde olmayabilir. Rakipte ortağımızı yanıltmak için bu onörümüzü büyük bir kartla alır. Örneğin ortağımızın
küçük kartlı atağına (V) koyduk, rakip bunu (R) ile aldı, ortak merak eder (D)
bizde mi yoksa rakipte mi? diye. Bu ikilemi ortadan kaldırmak için, rakibin ilk
atağında büyük markalı bir kart verirsek verilen onörün bir üstü bizdedir.
Küçük markalı bir kart verirsek bizde değildir.
c. Ortağın küçük kart atağını rakip yerden büyük bir
kart oynayarak alıyorsa ve biz o kartı geçemiyorsak yine Roman apelindeki gibi
tek sayılı kart vererek beğendim veya çift sayılı kart vererek beğenmedim
mesajlarını iletebiliriz.
Not 3: Bazen elimizde vermek istediğimiz apeli
gösterecek kart bulunmayabilir. Bu durumda verdiğimiz kart ortağımıza yanlış
bir mesaj iletebilir. Örneğin ortağımızın atağını beğenmedik, fakat elimizde
bunu belirtecek o renkten çift sayılı kart yok, mecburiyetten tek sayılı kart
veriyoruz, ortağımızda beğendiğimizi düşünüp devam ediyor. Bunun çözümü
ortaklar arası anlaşmaya bağlı olarak büyük apel veya küçük apel yöntemi ile
olabilir. Örneğin ortağımızın atağına önce küçük, sonra büyük kart vererek
beğenmediğimizi ifade edebiliriz yahut tam tersini de uygulayabiliriz. Önce
büyük sonra küçük kart vererek beğenmediğimizi gösterebiliriz. Büyük apel veya
küçük apel kullanımı tamamen ortaklığın tercihine bağlıdır.
Sayı bildiren
apellerde de elimizde isteğimizi anlatacak kart bulunmaması halinde önce büyük
sonra küçük kart vererek o rengin elimizde çift sayıda olduğunu, önce küçük
sonra büyük kart vererek tek sayıda olduğunu bildirebiliriz. Yahut yukarıda
olduğu gibi tam tersini de uygulayabiliriz. Tamamen ortaklığın tercihine
bağlıdır. Fakat bu yöntemlerin başarılı olabilmesi, ortakların çok iyi
anlaşabiliyor olmasına ve yorum yeteneklerinin çok gelişmiş olmasına bağlıdır.
Oyun içindeki apeller
a- Oyun içinde, atak rengi dışında başka bir renk
dönüyorsak; küçük markalı (2,3,4,5) bir kart dönmek, bu renkten onörüm var
anlamındadır. Büyük markalı bir kart (7,8,9)
dönmek, bu renkten onörsüzüm mesajını iletir. Ortağın eline giderken de aynı
yöntem uygulanabilir.
b- Ortağın çakasına giderken dönüş rengi de
gösterilebilir; Büyük markalı bir kart gitmek,
‘Ortak, çakadan sonra kalan renklerden büyüğünü dön’. Küçük markalı kart gitmek, ‘kalan renklerden
küçüğünü dön’ mesajlarını verir.
c- Ortağın rengi dönülürken sayı bildirilebilir. Tekli
kartlar tek sayıda olduğunu, çiftli kartlar ise çift sayıda olduğunu gösterir.
İstenirse Büyük kart-küçük kart uygulamasıda yapılabilir.
d- Ortağın (A) veya (R) ataklarına onör vermek,
verilen onörün bir altındaki onörün bizde olduğunu gösterir. Ancak bu hareket
partnerimize ‘bu rengi devam et’ mesajını iletmez. Sadece bilgi verir. Karar
partnere aittir.
e- Oyun sonunda ortak apel vermez, rakip apel verir.
Deklaran defoslarda kart atmakta zorlanıyorsa direkt apel vermiş olur.
Dekleranın boşalttığı renk dönülür.
Çeşitli Sinyalizasyon uygulamaları hakkında genel bilgi
Defansta veya
ofansta başarılı olmak için sadece ortaklığın apel sistemini oluşturmak yeterli
değildir. Rakiplerin ne oynadıklarını anlamak ve tuzaklara düşmemek için
literatüre girmiş sinyalizasyon türleri hakkında bilgi sahibi olunmalıdır.
Tutum bildiren apeller.(Attitude-Etüt): Ortağın
atağına ilişkin düşüncemizi ifade eder. Gelinen renk hakkındaki tutumumuzu
gösterir.
a. Büyük kart vermek devam et beğendim anlamını taşır.
b. Küçük kart vermek gelinen rengin beğenilmediğini
gösterir. Uygulamada BÜYÜK APEL ismiyle anılır.
KÜÇÜK APEL, büyük
apelin ters uygulamasıdır.
Sayı bildiren apeller.(Count): Gelinen renkteki kart
sayımızı gösterir.
a. Oynanan renge küçük kart vermek tek sayıda,
b. büyük kart vermek çift sayıda kart bildirir.
Uygulamada DÜZ SAYI ismiyle anılır.
TERS SAYI, düz
sayının ters uygulamasıdır.
Renk tercihi bildiren apeller. (Suit Preference):
Gelinen renk ve koz dışındaki kalan renklerden hangisini tercih ettiğimizi
gösterir.
a. Oynanan renge büyük kart vermek kalan renklerden
büyüğünü,
b. küçük kart vermek küçüğünün gelinmesini ister.
Uygulamada PREFERANS ismiyle anılır.
Sinyalizasyon sırası: Bu tip apelleri kullananlar, bir
defada birden fazla apel veremedikleri için apellerini sıraya koyarlar ve
sırasıyla gösterirler. Sinyalizasyon sırası önce Etüt sonra sonra sayı daha sonra preferanstır.
Ancak rakipleri blokatif konuşma yapmışlarsa veya şlem oynuyorlarsa önce sayı
sonra preferans verirler.
As atağına tutum apeli (Etüt)
verirler. Ancak (D) yerde üç kartlı veya daha fazla sayıda ise etüt
yerine sayı verirler. Veya (R) yerde iki parça veya daha fazla sayıda ise bu
sefer etüt yerine preferans verirler.
Standart Carting: NT kontratı oynanırken (A) veya (D) atağına tutum apeli
verilir. (R) atağı As ile ezilerek dönülür. Oyun içinde apel vermek
gerekirse sayı apeli verilir. Ortağın rengi sayı ile dönülür.
Koz oyunlarında
direkt sayı apeli verilir. Ancak (A) atağına karşı, gelinen renkten yerde üç
adet boş kart varsa o zaman tutum apeli verilir. Koz atağına karşı preferans
apel kullanırlar.
UDCA (Upside Down Count and Attitude): Bazı oyuncular
oyun oynarken büyük kartlarını harcamak istemedikleri için, standart tutum ve
sayı apellerini ters uygularlar. Renk tercihi uygulamaları ise Standart Carting
uygulaması ile aynıdır.
Lavental Discards (Lav): Kart rakamları yerine kart renklerini
kullanırlar. Örneğin kozlu oyunda koz kör ise ve trefliye defos yapılıyorsa,
Karo defosu Pik ister. Pik defosu ise Karo ister.
ATAK GÖSTEREN KONTRLAR
a- Artifisyel (Yapay) deklerelere (Stayman, Jacoby
transfer, Multy, Cue Bid, Drury, Black wood veya Gerber, Röle cevapları v.b)
atılan kontrlar puan vaat etmez, sadece atak gösterirler.
b- NT şlemlerine atılan kontr, basitçe Dummy’nin
birinci renginin atağını ister.
c- Renk şlemlerine atılan kontr, rakipler koz dışında
sadece bir renk konuşmuşlarsa, konuşulan rengin atağını ister. Şüpheli
durumlarda (Birden fazla renk konuşulmuşsa) yerin birinci rengi atak
edilmelidir.
d- Rakipler renk konuşmadan 3NT ye gelmişlerse
(1NT-pas-3NT-kontr), partnerin konturu en kısa ve onörü olmayan rengin atağını
ister. Bu renk genellikle majördür.
e- Sadece dummy bir renk göstererek 3NT oynuyorlarsa,
ortağın kontru yerin rengini ister.
f- Hem dekleran, hem de dummy birer renk konuşarak 3NT ye gelmişlerse,
ortağın kontru yine yerin renginin atağını ister.
g- Rakipler 3NT ye gelirken dummy iki renk konuşmuşsa,
atılan kontr, yerin birinci rengini ister.
h- 3NT ye kontr atan daha önce bir renk göstermiş ise
kontr atmakla kendi rengini istemez, yine dummy nin rengini ister. Dummy renk
göstermemişse kendi rengini ister. Partner kontr atmazsa yine kendi rengini
ister.
ı- Defanstaki ortakların her ikisi de birer renk
göstermiş ise, 3NT ye atılan kontr üzerine atak yapan ortağının rengi
kendisinde onörlü ise ortağının rengini, değilse kendi rengini atak eder.
j- Rakipler 3NT ye gelirken, defanstakilerden sadece
atak yapan bir renk göstermiş ise kontrcu ortağının rengini istemez. Dummy nin
birinci renginin atağını ister. Ancak atak yapanın rengi elinde güçlü bir
sekans teşkil ediyorsa kendi rengini atak edebilir.
Mehmet
Özyeşilbaş’a teşekkürler
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder