5 Ekim 2018 Cuma

Kartlarınızı Karıştırın


***
Sarhoş ayılır,
cahil ayılmaz.
Macar atasözü
***
Sadelik en yüksek gelişmişlik düzeyidir.
Leonardo da Vinci
***
- Umut karın doyurmaz; dedi kadın, ‘Umudu yiyemezsiniz.’
- Umut karın doyurmaz; diye yanıtladı albay, ‘Ama sizi ayakta tutar.’
Gabriel Garcia Marquez
***

BİR ASYA KÖYÜNDE
İkindi sularında, 
Doğudaki dağları aşmış gelirken yolcu, 
       çiçek açmış şeftali ağaçlarının 
       arkasında görünen çatlak kerpiç duvarlar; 
       yolu iki yandan da saran bambu ormanında 
birdenbire susan çocuk sesleri:

Sırasıyla anlatabilmek her şeyi 
       öyle güç ki.

Öyle güç ki söyleyebilmek her şeyi 
       neyin önce geldiğini:

Güneş ışığıyla yıkanan, çiçek açmış 
       şeftali ağaçları mı, 
    yoksa Doğudaki dağları aşmış gelen yolcu mu.

Türkü mü, 
    yoksa türküyü söyleten nedenler mi.
               
Henrik NORDBRANDT
Çeviren: Murat Alpar
***
KARTLARINIZI KARIŞTIRIN
Toine Van Hoof

(Genel Öneri)
İki gün önce genç bir briç oyuncusundan sıkıntılı bir mektup aldım. Kendisini çok az tanıyordum. Parlak bir oyuncu olduğundan profesyonel bir briç takımına katılması için davet almıştı.
Sayın Bay Van Hoof,
Belki biliyorsunuzdur, 6 ay önce ülkemizin en saygın briç takımlarından birine katılmam için davet aldım. Geçen yıl takım şampiyonalarının çoğunu kazanan bu takımın çok tanınmış bir kurum ile de sponsorluk anlaşması vardı. Bana ret edilemeyecek bir öneri de bulundular ve ben de kabul ettim.
İlk takım toplantımız bir barın arka odasında idi. Benden çok daha yaşlı olan takım arkadaşlarım ile ilk kez burada tanıştım. Grubun en yaşlı olanı, masanın üzerinde duran borddan Güneyin kartlarını almamı ve kağıtları karıştırmadan değerlendirmemi istedi.
____________Kuzey:
____________ AV94
____________ 97
____________ RD82
____________ AD5
____________Güney:
____________ RT83
____________ A6
____________ AV54
____________ RV9

Adam “Bu bord Botahall turnuvasında oynanmıştı. Güneyden 6 Pik oynuyorsun. Batı Kör Rua atak etti. Nasıl oynarsın?” dedi. Ele ve yere bakınca problemin sadece koz Damını doğru tahmin etmek olduğunu anladım. Bu yüzden soruya hemen cevap verdim. “Atağı elden Kör As ile alırım. Yere koz Ası ile geçip. Pik Valesini oynarım ve elden Dama empas denerim.” dedim.
“Tamam doğru oynadın. Ama empası niye o tarafa doğru yaptın?”
“Bilmem. Genelde oyunlarda şanslıyımdır” deyince, o ana kadar suskun duran diğer adam “Briçte şans diye bir olay yoktur. İhtimal hesaplarına karşı şansın başarı imkanı yoktur!” dedi ve elini omuzuma koyup “Sence masada nasıl oynanmıştır?” diye sordu.

“Nereden bilebilirim ki!” deyince, “O kadar acele etme!”deyip Güneyin elini ilk pozisyona göre tekrar dizdi.
“En üstte hangi kart var?”   “Kör As”
“Peki sonra hangi kartlar var?”   “Pik Rua, Pik On ve Kör 6”
Birdenbire ne demek istediğini anlamıştım. Kağıtlar karıştırılmadan konduğu için masadaki oynama sırası belli idi. Atağı aldıktan sonra deklaran, Koz Damını Batıda aramış ve yanılmıştı. Çünkü dördünce elde Kör rengini kendisi hiç bir zaman oynamazdı!
“Masada kontrat bir batmıştır!”
“Aferin doğru bildin! Akıllı çocuksun. Bizim ile oynayacaksan kartları eline aldığındaki dizilişi unutmayacaksın!”
“Ama bu hile sayılmalı”
“Hayır bu bir hile değildir. Sadece o kadar iyi bilinmeyen kart okuma tekniğidir. Nasıl ki rakiplerin deklarasyonlarından, sinyallerinden anlam çıkarmak yasal ise, kağıtlarını karıştırmadan borda yerleştirenlerin hatasından yararlanmakta yasaldır!”.
İlk adam “Bu toplantı bitmiştir. Sana söyleneni yap, sonuçlarının gelişeceğini göreceksin”.

Bardan çıkarken şok olmuş vaziyette idim. Bir kaç hafta sonra rakipleri izlemeye başladım. Bir çok oyuncu oynanmış kartları karıştırmadan borda geri yerleştiriyordu. Bazen diğer masada oynanan 13 eli sırası ile çözebilecek hale gelmiştim.
Aslında bu teknik gerçek anlamda bana büyük bir avantaj getirmemişti, taa ki yeni takımım için ilk kez oynadığım önemli bir turnuvada aşağıdaki eli oynayana kadar;
K-G Zonda
____________Kuzey:
____________ 74
____________ R83
____________ RDV4
____________ R753
Batı:                                                     Doğu:
 DT832                                               R95
 954                                                    T762
 A76                                                    853
 T8                                                      DV9
____________Güney:
____________ AV6
____________ ADV
____________ T92
____________ A642
Kontrat: Güneyden 3NT
Atak: 3
Deklarasyon 1NT – 3 NT şeklinde olmuştu. Emindim ki diğer masalarda da konuşmalar bu şekilde olmuştur. Rakiplerimiz sıkı bir takımdı ama biraz tecrübesizdi. Sanzatu kontratına dördüncü büyük çıkmıştı. Doğu Ruayı koydu. Kontratı yapabilmek için Karodan 3 el almak zorunda idim.
Şöyle düşündüm, eğer Karo As Doğuda ise, 5-3 Pik dağılımına karşı tedbir olarak, 2 tur Piki boşlamalı idim. Ama eğer Karo As Batıda ise, Pik ası hemen koyup, Valeyi de korumalı idim. Batı Piklerini çekip alamayacaktı. Zor bir karar ile karşı karşıyaydım. Aklıma hemen yeni öğrendiğim teknik geldi. 

Kartlar şu sıra ile duruyordu;
Pik 6, Pik Vale, Pik As, Karo On, Trefl 2 ve Trefl 4. Demek ki diğer masada atak boşlanmış ama sonuç başarısız olmuştu. İkinci tur Pik Valesi Dama ezilmişti. Karoya girince de As ile alan Batı metr Piklerini çekmişti.

Biraz suçluluk duygusu duyarak atağı As ile aldım ve Karo devam ettim. Dağılımı doğru tahmin ettiğim (!) için kontratı başarmıştım. Takım arkadaşlarım beni kutladı. Bu borddan 12 IMP almıştık.

Daha sonraki aylarda, kart okuma tekniğimi daha da geliştirdim, sadece yer oyununda değil defansta da, deklarasyonda da kullanmaya başladım. 3NT kontratına karşı RD9xx den hangi kağıdı çıkmam gerektiğine yardımcı oluyordu. Şlem söylenebilecek ellerde, Koz Ruasının ters pozisyonda olmasını önceden bilip erken durmak gibi avantajlar yaratıyordu.
Ancak Bay Van Hoof, başarı ve para kazanmama rağmen bu durum beni rahatsız ediyor. Bu tekniği kullanmadığım anda takım arkadaşlarım hemen fark edecektir. Takımdan ayrılsam bile, kartları okuma tekniğini kafamdan silmeme imkan yok. Bu yüzden yardımınıza ihtiyacım var. Briç yazılarınızın bir çok turnuva oyuncusu tarafından okunduğunu biliyorum. Lütfen onlara oynanmış kartların karıştırılarak borda konması gerektiğini söyleyin.
Saygılarımla
Bilmiyorum bu mektubu okuduğunuzda ne düşündünüz. Kart okuma hile değil ama hilenin sınırında bir kavramdır ve bir yaptırımı yoktur. Bu nedenle “Kartlarınızı Karıştırın!”.
Kaynak
Halim Hanyaloğlu’na teşekkürler.

Hiç yorum yok: